A kedvező fogyasztásnak azonban vannak mellékhatásai. A 300 lóerőből csak annyit érzünk, hogy az autó ugyanúgy gyorsul 130 felett, mint városban, de igazán hátborzongató élményt ne várjunk: az RX 450h 300 lóereje a legnagymamásabb 300 lóerő, amivel valaha találkoztam. Egyáltalán nem lomha, sőt, 7,8 másodperc alatt van százon, mégsem érződik gyorsnak, robbanékonynak még kevésbé. A gázreakció várat magára valamelyest, és ez így is van rendjén, egy illedelmes Lexus legyen magabiztos, de ne rángasson, ne ugrabugráljon még akkor sem, ha a sofőr óvatlan vagy forróvérű.
A motorok ereje CVT (Continuously Variable Transmission), vagyis fokozatmentes váltón keresztül jut el mind a négy kerékhez. A váltót használhatjuk manuális módban is – válthatunk a fokozatok között, paradoxonnak hangzik, pedig nem az –, de nagyon nehezen tudom elképzelni azt a célcsoportba tartozó, háromgyermekes, 46 éves aput vagy anyut, aki ezt igénybe is veszi. Mi kipróbáltuk, működött, de nem lett tőle sem jobb, sem rosszabb a helyzet, úgyhogy hamar visszaálltunk automata üzemmódba.
Nem a teljesítmény, hanem a kiegyensúlyozottság a kulcsszó. Kiegyensúlyozott motort szereltek a kiegyensúlyozott kasztniba, raktak alá egy kiegyensúlyozott futóművet, így készült el a kiegyensúlyozott műremek. A karosszéria elképesztően merev, cicergést-nyöszörgést nem hallottunk, pedig egészen komoly terepre is kimerészkedtünk, hogy egy kis izgalmat is csempésszünk a tökéletesen kiegyensúlyozott, ennélfogva meglehetősen ingerszegény tesztútba.
Az RX elektromos aktív stabilizátorokkal megerősített futóműve nagyon jól sikerült. A kasztni alig dülöngél kanyarban, vagyis ilyenkor keménynek érezzük a rugózást, mégis úgy siklik az autó rossz minőségű földúton, mintha egy versenypálya tökéletes aszfaltján haladna. Azok a bukkanók, melyek megzavarják az utasok kényelmét, méreten felüliek, vagyis úton a telekre el sem kell venni a gázt, mikor elfogy az aszfalt a lábunk alól.
Autóbemutatón általában az autózás a csúcs, innen már csak lefelé vezet az út; a sajtótájékoztatók szinte kivétel nélkül nagyon unalmasak, most azonban pont fordítva volt. Nem állítom, hogy a sajtótájékoztató izgalmas lett volna, de megtudtam egy csomó hasznos és érdekes infót, például, hogy az akksikra, ahogy az egész autóra, öt év garanciát adnak, és egyáltalán nem jellemző a meghibásodásuk; hogy RX-ből adnak el messze a legtöbbet Lexusék; hogy a hibrid hajtású Lexusok – modelltől és piactól függően – sokszor az eladott példányok 80 vagy még ennél is jelentősebb százalékát teszik ki, sőt, ezek a modellek csábítják a leghatékonyabban a Lexushoz az egyéb prémiummárkák vásárlóit. Megtudtam továbbá, hogy az RX alapára 16 millió forint, az eggyel magasabb, Premium felszereltségű modell árát nem tudtam meg. A 15 hangszórós Mark Levinson csomagos csúcsmodellét viszont igen: 18,8 millió.
Aktív kanyarstabilizátorok rendszere (részlet a sajtóanyagból)
A világon elsőként az RX 450h felszereltethető a gazdaságos, elektromos Aktív Kanyarstabilizátor Rendszerrel is, amely tovább javítja a jármű dinamikus képességeit. A karosszéria sodródási hajlamát jelentős mértékben csökkentő Aktív Kanyarstabilizátor Rendszer 0,5 G-s keresztgyorsulásos kanyarokban körülbelül 40 százalékkal csökkenti a karosszéria dőlését a hagyományos kanyarstabilizátorral szerelt modellhez képest.
Az első és hátsó kanyarstabilizátor közepére villanymotorokat építettünk. A mozgatóelem része egy egyenáramú, szénkefe nélküli villanymotor a hozzá tartozó lassító áttétellel. A motor képes a stabilizátor rúd bal és jobb oldalára csavaró nyomatékot kifejteni. Ellentétben a hagyományos, hidraulikus aktív kanyarstabilizátorokkal, s összhangban a Lexus Hybrid Drive alapfilozófiájával, azaz az energiával való takarékoskodással, a rendszer egyenes vonalú haladás közben inaktív. Kanyarban a rendszer vezérlő elektronikája a jármű sebessége és a kormány elfordításának mértéke függvényében kiszámítja, hogy mekkora nyomatékot kell közölni a stabilizátor egyik végével ahhoz, hogy a kanyarstabilizátor hatékonysága optimális legyen. A nagyon érzékenyen reagáló rendszer által az első és a hátsó kanyarstabilizátor bal vagy jobb oldalára kifejtett, megfelelő mértékű csavaró nyomaték csökkenti a karosszériadőlés mértékét, javítja a jármű stabilitását, és nagyszerű ívmeneti jellemzőket és a precízebb kormányzás révén sokkal agilisabb viselkedést garantál. A rendszer változó csavaró nyomatékú első és hátsó kanyarstabilizátorokkal van felszerelve, hogy forszírozott tempó mellett javítsa a karosszéria mozgásait és a kormányzás precizitását, ugyanakkor ne rontsa az egyenesfutást.
Megtudtam még, hogy az olcsó dollár és euró mellett a forgalomba helyezett Lexusok közel fele szürkeimportban jött be Magyarországra, de a szürkeimportőrök tevékenysége a forint gyengülésével gyakorlatilag megszűnt; hogy a válság előtt a vásárlók közel fele hitelre vette a kocsiját, ám a válság óta szinte mindenki készpénzre vásárol; hogy a válság előtt főleg a legmagasabb felszereltségű autókat keresték, azóta lejjebb adtak az igényeikből; ám a legfontosabb gondolat nem volt ezek között az információk között.
Miközben egy filmen azt néztük, hogyan készülnek a kocsik, milyen üzemekben, milyen gépeken állítják össze az RX 450h-t, elhangzott a lényeg: avoiding imperfection. Ez magyarul annyit jelent: elkerülni a tökéletlenséget. Ugye önök is érzik a súlyát? Nem arról van szó többé, hogy a tökéletességre törekszünk, hogy egyre jobban szeretnénk csinálni mindent. Egy fenét, a Lexus megtalálta azt a mondatot, amitől egyszerre minden autógyártó úgy érezheti, fordítva ül a lovon. Ők nem tökéletesítenek, ők tökéletesek; tudják, hogyan kell, hát el is kerülik a tökéletlenséget. Valószínűleg ez a hozzáállás teszi őket annyira vonzóvá.