Északi fény
Az együtt töltött évek alatt az őrült rajongás egy pillanatra sem csillapodott. Valódi szerelem: imádom és megbocsátok, semmit sem tehet, amiért ne lennék elnéző.
|
A közvéleményt - a pártrendszer mellett - legjobban talán csak a klasszikus Saab 900-asok formája osztja meg. Két véglet lehetséges: gyűlölet és rajongás. Akit hidegen hagy, az droid. Nekem az OG Saab 900 (OG=old generation) igazi egyéniség abból az időből, amikor még születtek egyéniségek, és azt a forgalmazók is merték vállalni.
Pár évvel ezelőtt épp hogy kijöttem egy húszéves ötajtós restaurálásából , mikor egy szomorú esős reggelen az M1-M7 bevezetőjén totálkárra törték a felújított autót. Kicsit elszomorodtam. Álmodni sem mertem, hogy pár hónap múlva ismét egy 900-assal hasíthatok, ráadásul a legszebb kilencszázasok egyikével.
A Saab 900 Convertible az 1979-ben bemutatott fedett 900-as alapjaira épül. Körülbelül háromszáz alkatrészben különbözik a kétajtós szedántól, de a legtöbb elemük megegyezik. A legfeltűnőbb különbség a kisebb ívű, meredekebb szélvédő és annak vastagabb kerete, és persze a vászontető. A kabrió oldalablakai keret nélküliek, speciálisak a hátsó ablakok is.
A látható hasonlóság ellenére más képet mutat a fedetlen a fedetthez képest. A vasalóforma motorcsónakká alakult. A kabrió alacsonyabb, és zárt tetővel is dinamikusabb a vonalvezetése. Ehhez persze hozzájárul a régi 900 Aerók optikai kiegészítő kittje: a spoiler és az alufelni. Az 1992-es jobban felszerelt modell jellegzetessége, hogy a hátsó szárny vonala egészen az első szélvédőig nyúlik, szemben a sima kabrióval, amelyiknél még az oldalsó ablak vonalában megáll.
Persze nem igazi Aero, mert a motor csak alacsony nyomású turbót kapott, és - egyelőre - turbólevegő-visszahűtője sincs. Így csupán 160 lóerővel kell beérnem. A 118 kW-ot 5500-as percenkénti fordulaton adja le a hivatalos adatok szerint, de tizenkét év alatt bizonyára veszített a teljesítményéből. Városban igazán kellemes, mert egészen alacsony fordulaton is nyomatékos (255 Nm 2800 1/min-nél). A turbóról csak a fütyülés árulkodik, drasztikus megindulás, turbólyuk nincs.
A motorja 1985 cm 3-es, 16 szelepes, injektoros. A legtöbb gond az elektronikus vezérléssel van. A Saab 1992 környékén tett egy bátortalan kísérletet, hogy a Bosch befecskendező-rendszert az angol Lucasra cserélje. Az én autóm sajnos ebből az időből származik. Amíg jól működik a Lucas rendszer, nincs gond, csak az horror, ha valami elromlik, főleg az ára miatt. Mivel rövid ideig futottak a hasonló gépek, így használtan szinte lehetetlen hozzájutni, az új meg többszöröse a hasonló Bosch árának.
|
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.