2004.09.09. 09:09

Az autó törve volt, pontosabban jól össze volt törve. Tisztába voltam ezzel, amikor megvettem, de azt is tudtam, hol javították, így megbíztam benne. Nem mondom, hogy az elején nem kételkedtem, de az idő bizonyított. A futóművel, a gumikopással, az egyenesfutással semmi baj. Fékezéskor nem húz el, belül nem nyiszog, és nem csavarodik jobban, mint hasonló társai. Sőt, az Astra kabriónál például sokkal merevebbnek érzem.

A dukkózás eredeti anyagokkal készült, elég jó minőségben. Rétegvastagság-mérőt azért ne vigyenek a közelébe. A színe hivatalosan Le Mans Blue. Az apró sérülések helyén kezdődő rozsdafoltok jelzik: lassan itt az ideje egy újabb felújításnak.

Belül szinte tökéletesen megegyezik az OG 900 belsejével. A tetőmechanika miatt leszűkült - két személynek kényelmes - hátsó ülések különböznek. A borítás - ahol lehet - bőr. Az első ülés magassága mechanikusan állítható. A régi Saaboknál megszokott módon hőérzékélős automata ülésfűtése van. Amint 14 fok alá csökken a hőmérséklet, az ülésfűtés azonnal bekapcsol.

Az első lábtérben - a karosszéria merevítése miatt - szűkebb a hely. A szélvédőkeret egészen a váznyúlványig lenyúlik. A küszöb jóval magasabb a fedetténél. Először azt hittem, az ajtóban is van valami durva merevítés, de a szokásos, már 1972-ben bevezetett oldalsó ütközésvédelmi merevítéseken kívül semmi extra.

Ha már a biztonságnál tartunk, a kabriónál is megtalálhatók a szokásos saabos biztonsági elemek: az ütközés hatására összecsukló kormányoszlop (bevezetve 1967-ben), a vezető oldali légzsák, a négy tárcsafék és az ABS. 1971-től a Saabok a 8 km/h-s koccanásokat a rácsszerkezetes lökhárítónak köszönhetően sérülés nélkül viselik. Az én autómon a lökhárító fényezett, így a városi közlekedés sajnos nyomot hagyott rajta. Most megint mehet a festőhöz, pedig egyszer már járt ott.

A tető speciális alkatrészei a tengerentúlon, az American Sunroof Companynél készültek. A kétrétegű, hőszigetelt megoldás révén télen is teljes értékű autóként használható. A belső légtér egy kicsit kisebb, mint a kétajtós kupéban, így a Saabok amúgy sem gyenge fűtése egy pillanat alatt bemelegíti. A hátsó ablak szintén üveg és fűtőszálas, télen azzal sincs gond.

A kék vászon mozgatását hidraulika végzi. A hátsó ülés alatt némi motorvezérlő elektronika és egy-két titkos relé társaságában ott figyel a hidraulika szivattyúja. A kézifék behúzása és a kallantyúk nyitása után gombnyomásra 13 másodperc alatt nyílik. Az első márkafüggetlen kabriótalálkozón a motoros tetők mezőnyében csak a Ferrari F355 tudott ráverni három másodpercet, de az nem ér, mert a Ferrari kétüléses. Elvileg menet közben nem mozgatható, de a kézifék egy kattanásnyi behúzásával becsapható a rendszer, és 30 km/h-ig látványosan nyitható és zárható.

Tizenkét év alatt az anyag néhol elvékonyodott, és egy helyen ki is hasadt. A gyári tető - az ára miatt - szóba sem jöhet. Csepelen egy bácsi készít vászontetőt motorcsónakokra és kabriókra. Voltam nála, és megnyugtatott, hogy készített már tetőt egy ugyanilyenre. Az eredeti minta után ugyanabból az anyagból 250 ezer forint körül lenne. Ezt a szezont még kihúzza, de jövőre biztosan cserélni kell.

 
  Szerviz
 
  Jó ideje járok Saabokkal, és az évek alatt kiderült, minden tulajdonosnak más-más szerviz vált be. Én általában megpróbálom magam megoldani a problémát, de ha nem megy, akkor - a hiba függvényében - két szerviz közül választok:
Saab Povila - Popovics Lászlo - www.povila.hu
Rácz Mobil - Győri Dani Gábor - www.raczmobil.hu
Ezen kívül létezik egyéb alternatíva is, ha valakit érdekel, akkor a Saab 900 Klub honlapján megtalálhatja a szervizlistát.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.