2004.09.09. 09:09

Az OG Saab 900 Convertible igazi négy évszakos kabrió, olyan országból, ahol láttak már telet. Ez az ország pedig Finnország. A GM-esedés előtti időkben három helyen készültek Saabok. Svédországban Trollhättanben és Arlövben, valamint a finn Újvárosban (Uusikaupunki - Nystadt), ahol az OG 900 kétajtós kupékat és a kabriókat gyártották.

Vezetési élményről beszélni egy kabriónál felesleges, nyilvánvalóan csodás. A kilencszázasok előnyei és elsősorban hátrányai termesztésen megnyilvánulnak. Szeretem a keresztlengőkaros első futóművet, és megbarátkoztam a hátsó merev tengellyel is, de tagadhatatlanul orrnehéz az autó, és a motor súlypontja is magas.

Lenyitott tetővel, felhúzott ablakokkal 130-ig még beszélgethetünk is, utána durvul a helyzet. Ha felcsapjuk a tetőt sem sokkal jobb, csak nem vág a szél. A hang marad. Ez az autó nem a csendes kabriók közé tartozik, akkoriban még nem fektettek erre nagy hangsúlyt.

Az ABS még a kezdeti időkből való, én igazából meglennék nélküle. Néha a műszerfal alól diszkrét zizegéssel adja tudtára a vezetőnek, hogy ő micsoda éberséggel figyel. Aztán fékezek egyet, és csúszik a kerék. Viszont földúton meg kattog, mint a veszedelem. A fene se érti.

Belül a klasszikus 900-as dizájn fogad, egy kis gyári fabetéttel. Az autó felszereltsége a mai elvárásokhoz képest is jó. Sebességtartó, légkondicionáló, villanytükör, villanyablak, központi zár, fényszórómagasság-állítás. Persze a tempomat nem mindig akar tempomatolni, a klíma csak manuális, és nehéz szabályozni, a villanytükör hangos, az ablak lassú, a fényszóróállítás meg minek. De legalább működik minden, és nem tudok olyat mondani, amire még szükség lenne.

OG Saab 900 Convertible - 1992

Imádom a régi Saabokat, főleg a 99-est és a 900-ast. Ezek közül is a csúcs a 900 kabrió. Talán ha egy pár darab van az országban. Én egy feketéről biztosan tudok, de egy olasz és egy angol rendszámú is fut Budapesten. Bármerre járok, mindig kap egy-két jó szót az autó. Ha nem történik katasztrófa, nem is válok meg tőle soha.

 
  A klasszikus Saab 900 kabrió története
 
    1982: Björn Envall, a Saab tervezőcsoportjának feje papírra veti a nyitott 900-as első terveit. Közben Robert J. Sinclair, a Saab-Scania of America akkori vezetője is Saab kabrióról álmodik. Sinclair utánajár, meggyőz, majd kiharcolja, és tulajdonképpen neki köszönheti a világ a nyitott Saabot. Ezért a nemes tettért Mr. Convertible-nek is nevezték.





1983: A Saab-tervek alapján az American Sunroof Company üzemében elkészül az Saab 900 kabrió prototípusa. Hogy felmérjék, mekkora az igény, az őszi frankfurti nemzetközi autókiállításon bemutatják. A siker óriási, a világ minden tájékáról érdeklődnek. 1984 április: A finnországi Saab-Valmet gyárban megkezdődik a sorozatgyártás. 1986 nyár: Elkészül az első 379 darab, kizárólag ezüstszínű, 16 szelepes turbó 900 kabrió, ami egytől egyig az USA-ba, 350 kereskedőhöz utazik. Olyan gyorsan elfogynak az autók, hogy a sajtó még tesztelni sem tudja. 1987: A Saab 900 kabrió világpremierje. Az amerikai piacra készült álló lámpás verzió helyébe a döntött lámpás, integrált lökhárítós, modernebb forma lép. Bemutatják a 16 szelepes, 175 lóerős turbómotort. Bőr belsőt, könnyűfém kerekeket, légkondit, automata váltót és egyéb extrákat kap. Most már háromféle metálszínben készül. Az 1987-ben bemutatott autót 1994-ig változatlan formában gyártják. 1988: Módosul a fékrendszer, a Saab 9000 fékeit kapja meg. Az év közepétől a hátsó övek is integráltak. 1990: Megjelenik az ABS. 1991: Háromféle verzióban készül; 128 lóerős 900i, 160 lóerős Turbo és Aero. Ebben az évben a Saab Cars USA bemutat egy különleges változatot Special Edition néven. SPG tuningalkatrészekkel készül, 299 darab Monte Carlo-sárgában és 362 Platana-szürkében. 1992: Csak két változat marad, a 900i, 2.1, 16 szelepes 140 lóerős és az Aero. Módosul a hátsó szárny vonala, és fekete fényezést kap a szélvédőkeret. 1993: Csupán néhány darabot értékesítenek. Elkezdődik az új generációs 900 kabrió gyártása. 1994: A Saab Cars USA ismét egy korlátozott példányszámú modellt mutat be. A metálfekete, sárgásbarna bőr belsejű kabrió 185 lóerős motort kap. Nagyon kevés példányban készül: kevesebb mint 350 darab jut el a vevőkhöz.
 
  Filmek a Saab 900 Convertible-lel
 
    - Dallas, Lucy Ewing autója
- Final Analysis
- Reality Bites
- Call Girl
- Jungle Fever
- Sista Dansen
- A time to kill
- Hemligheten
- Ledereen Beroemd
- Tankcsapda-klip

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.