Ha van egy új szalonunk, helyezzünk bele valami szépet. Ha autószalonról beszélünk, legyen az egy új autó. Ha történetesen Saab szalon lenne az a szalon, akkor nyissuk meg egy új modellel, egy jó kis Saab kabrióval.
A Saab nem viccel. Az ígéretes unlimited koncepció szellemében alkotta meg legújabb budapesti bemutatótermét és szervizközpontját. Időszerű volt a fejlesztés, a régi Klapka utcai fészek már kicsit szűkös és elavult volt. Az új Könyves Kálmán körúti épület a jövő technikájával felszerelt, talán már túlságosan is tágas bemutatóhely lett.
A sajtótájékoztatón megtudtam, hogy a határtalanság a zónákra osztott területeket jelenti. Arculati zóna, információs zóna, adminisztratív zóna, termék zóna és így tovább. Svéd koncepció, érezhető amerikai hatással.
|
A Saab szalon zónáit tisztességesen ellátták folyadékkristályos monitorokkal, így Saabos információk habzsolásával múlathatjuk a várakozás keserves perceit. Persze, csak ha várakozásra vagyunk ítélve, egy szerviz vagy apróbb javítás alkalmával. A szervizben kamera tekint körbe, így izgatottan figyelhetjük a javítási folyamatot a szalon plazmamonitorán.
A szalonnyitó rendezvénynek részét képezte egy olyan esemény, ami talán még az új szalon bemutatójánál is érdekesebb volt. Hivatalosan leleplezték az új Saab 9 3 Convertible-t Magyarországon. Hallottunk róla, vártuk nagyon és nem csalódtunk. Illetve én nem csalódtam. Olyan, mint a képeken. Nem szeretnék a sajtóanyag nagyszerű hasonlataival élni, de a fő mottó: a "több mint kabrió" szlogen valóban fedi a valóságot.
A külső továbbra is megosztja a Saab tábort. Szerintem a klasszikus 900-as kabrió egyéniségének a nyomába sem ér, de az apró részletek és a technikai megoldások, melyek a prémium kategóriában kiemelkedővé teszik a 93 kabriót, valóban minden elismerést megérdemelnek.
Remélhetőleg a közeljövőben testi-lelki valójában is megtapasztalhatjuk az autót, így most csupán röviden nézzük, miben jó az új Saab kabrió:
Tető:
20 másodpercnél rövidebb nyitási idejével a prémium kabriók
leggyorsabb teteje. A távirányítóval is nyitható, teljesen automatikus,
hidraulikus rendszer nem igényel kézi rögzítést és - különleges módon -
akár menet közben (max. 30 km/h) is működtethető. A háromrétegű tetőt
vízelvezető szegéllyel varrják. Az eddigi öt rögzítési pont helyett
hatot alkalmaznak, így szebb az íve, és feszesebb is lett. A
légellenállási alaktényezője: Cd 0,34. A súlycsökkentés érdekében a
tető komplett váza könnyű magnézium ötvözet. A tető belső kárpitjának
színe a hagyományoktól eltérően a belsővel harmonizáló, világos anyag.
A tető felhúzott állapotában helyet szabadít fel a csomagtartóból, ez a
Saab CargoSET rendszere.
A tető alatt:
Az első ülések a kabrióknál szokatlan, integrált biztonsági övvel
készültek. A villanyos ülés beszállásnál elektronikusan előre csúszik,
segítvén a hátulra szorultakat. Ha nem szeretnénk bőrt, akkor lehetőség
van textil üléskárpitra, melyek speciális vízlepergető bevonatot
kaptak. A digitális klíma tizenegyféle kézi beállítással működik, akár
leengedett tetőnél is. Gyárilag kiépített Bluetooth rendszer segíti az
autó kommunikációját a telefonnal és a tenyér- vagy számítógéppel.
A vas:
A karosszéria nem egy fedett átalakítás, hanem már eredetileg is
kabriónak tervezték. Nagy- és ultraszilárdságú acélszerkezeti részekből
felépülő dupla vázra épül, és elődjéhez mérten háromszoros
csavarállóságot produkál. Az erősített szélvédőkeret 2,2-szer akkora
súlyt bír el, mint maga az autó.
A vas alatt:
ReAxs passzív hátsókerék kormányzás, négylengőkaros hátsó futómű,
mechanikus fékasszisztens (MBA) jár alapfelszerelésben. Továbbá egy
halom hárombetűs - ESP, EBD, CBC, TCS - dolog is megrendelhető.
A vasban:
Teljesen alumínium ötvözetű, 175 vagy 210 lóerős, kétezres
turbómotor, ingás zajelnyelő motorfelfüggesztéssel. Hat vagy ötfokozatú
kézváltó, a kényelmesebbeknek ötfokozatú automata, kormányról
vezérelhető Saab Selectronic funkcióval.
Biztonság:
Több mint hatezer valóságos balesetet elemeztek a fejlesztés
során. A hátsó ülés mögül kipattanó bukócsövek, valamint az erősített
szélvédőkeret megnyugtató biztonságot ígér. Az aktív fejtámla (SAHR) a
hátulról érkező ráfutásos csapás ellen védi a nyakat. A frontlégzsákok
felfújódáskor figyelembe veszik az ütközés erősségét, a testhelyzetet
és azt, hogy be volt-e kapcsolva az öv. Az első ülésekbe kétfokozatú
oldallégzsákokat integrálták.
Egy szép szalonban egy sokak által szépnek mondott kabriót láttunk. Felszereltségében és az ígért menettulajdonságokban valóban kiérdemli a "több mint kabrió" jelzőt. Egy dolog van talán, ami elriaszthatja a szabadságra vágyókat: az, ami a pénztári zónában történik. A 9-3 Vector Convertible 1.8t 150 lóerővel 11 890 000 Ft-ért, a 9-3 Vector Convertible 2.0t 175 lóerővel 12 590 000 Ft-ért, a 210 lóerős Aero pedig 13 690 000 Ft-ért hozható el.