Volvós Saab, a Fiat Opel-motorjával

2006.02.01. 08:33

Adatlap Saab 9-3 Vector Automata - 2005

  • 1910 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 150 LE @ 4000 rpm
  • 315 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.0 másodperc
  • Végsebesség:
    210 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.8 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.4 l/100km
  • 9 145 000 Ft

A Volvo kombi évtizedek óta egy rövidebb kifejezés a nyugodt, masszív, biztonságos családi autóra. Találtunk erre a fogalomra még egy szinonímát: 93-as Saab kombi dízel.

Írtunk már a Saab 1,9 literes, GM-Fiat eredetű dízelmotorjáról, meg írtunk a 93bemutatójáról is. Nem írtunk még a kettőről együtt. Ennek is eljött az ideje!

A 9 3-as külsejében kellemes, arányos, kategóriájánál nagyobbnak tűnő autó. Hogy mi ez a kategória? Az úgynevezett prémiumközép, ez a délibábosan remegő szélű szegmens, középen a 3-as BMW-vel, az C Mercivel, A4-es Audival, a Lexus IS-sel, egyik szélén az S40-es és V50-es Volvókkal, másikon az S60-as Volvóval, a 159-es Alfával .

Ebben a mezőnyben nem árt, ha a versenyző valódi egyéniséget tud felmutatni. Sok régi Saab-rajongó fitymálja elhúzott szájjal a szerinte eltömegárusodott mai kínálatot, de elfogulatlan szemlélőként (szerkesztőségünkben szinte egyedülálló módon nekem sosem volt Saabom) csak azt mondhatom: a 9 3-as SportCombi szép és érdekes.

A kopoltyús hűtőmaszk, a cicás divatnak teljességgel fittyet hányó fényszórók, a sportcsónakba oltott edzőcipő vízióját felidéző sziluett, a jellegzetes kilincsek és a tejüveges hátsó lámpák összetéveszthetetlenné teszik. Lehet, hogy motorjában inkább Opelsson, de megjelenésében Saab. Nem a régi Saab, de Saab.

A beltérben sikerült megőrizni pár alapvető, a saabsághoz kellő stílusjegyet. A négy fő szellőzőrácsot ebben is kis joystickkal állítgathatjuk. A gyújtáskapcsoló is a helyén van, lent középen, a váltókar mögött. Megmaradt a vezető köré épített, rá fókuszáló műszerfal, és a Night Panelt sem felejtették el a tervezők. Égő Ákos kolléga korábban busongva hiányolta a mechanikus váltózárat, de ő egyrészt a Sabb 900 Klub elfogult elnöke, másrészt szerintem az elektronikus kormányzár is van olyan vicces. Főleg, amikor megfeszül, és a kulcs behelyezésénél a tehetetlen számítógép udvariasan megkér, húzzam ki a kulcsot és mozgassam meg a kormányt, aztán próbáljam újra.

Mostanság sokan próbálkoznak a számtalan kényelmi és biztonsági funkció menürendszerbe vonásával. A BMW-nek ott az ezerszer elátkozott (bár végső soron megtanulható, ha meg nem is szerethető) I-Drive, a Mercedesnek a Comand. A Saab viszont rendületlenül a nekem szimpatikusabb ösvényt tapodja, szépen csoportokba rendezett, földrajzilag átgondoltan telepített gomberdő borítja a műszerfalat.

Az első blokk az ajtóra került, ablakemelők, zárógomb a kilincs mellett, tükörállítás a tükör mellett. Világításkonzol ködlámpakapcsolókkal balra lent, a nem xenon fényszóró magasságállítását ötletes forgókapcsolóval oldották meg. A kormány szigorúan az audiorendszeré, telefonostul. Bal bajusz: reflektor, index, tempomat; jobb bajusz: ablaktörlő.

A középkonzolon balra fönt lévő kis egység a számítógép vezérlőpanelje, egy forgókapcsolóval és két gombbal. Alá került a kijelzők szabályozása, a Night Panel gombjával; és valamiért az ESP kapcsolójának is itt jutott hely.


Éjszakai repülés

A Night Panel feliratú gombbal lekapcsolhatjuk a sok firlefranc világítását, ilyenkor csak a sebességmérő háttérfénye marad égve. A számítógép menüjében beállíthatjuk, hogy csak 140-ig akarjuk látni a számokat, vagy a teljes tartomány érdekel. Ha valami szörnyűség történik, például vészesen lecsökken az üzemanyagszint, az ügyben érdekelt kijelző természetesen feltámad. Ha a váltót kézi állásba toljuk, a kapcsolt fokozatról is értesülünk. Ha a rádióval babrálunk, átmenetileg kivilágosodik az audiorendszer is, ahogy a számítógép kijelzője is feléled, ha lekérdezzük a fogyasztási adatokat. Jó játék éjszaka, csak arra kell vigyázni, hogy a nagy birizgálásban ne felejtsük el az utat is figyelni.

Középen a szellőző alatt van a hifi és a telefon klaviatúrája, rendkívül szimpatikus módon kiugrasztható tekerentyűs, analóg potméteres mély és magas szabályzóval, faderrel. Biztos korszerűtlen és elavult vagyok, de a hangszínt és a hangeloszlást (ha van ilyen szó) gyűlölöm nyomógombokkal, menüből beállítani.

Ez alatt a blokk alatt terpeszkedik a klímakonzol, tengernyi gombbal: az ülésfűtéssel együtt 14 van belőlük. Alatta már csak a CD-cserélő hat gombját, illetve a lemezkiadó gombot találjuk, szép sorjában.

És nem elég, hogy mindez sötétben gyönyörű zöldben pompázik, megkoronázva a műszerfal tetején trónoló, lágy műanyag ívbe illesztett negyedik LCD-vel, de ráadásként a rádió és a klíma konzolja között ott lapul szó szerint ugrásra készen minden idők legattraktívabb pohártartója. Van róla videó is!

Meg kell emlékeznünk a kézifékkarról is. A gyújtáskapcsoló két oldalán, tehát a két ülés között kis hosszanti hidak húzódnak műanyagból. A bal oldali, láss csodát, megmozdul: ez a kézifék, a jobb oldali tömör műanyag, és ez talán a 9 3-as egyetlen formatervezési hibája. Miért nincs ott egy kapaszkodó???

A svéd autókról elsőre mindenkinek a biztonság jut eszébe. Ha mélyebbre hatolunk a témában, kiderül, hogy a Volvót az autók iránt érdeklődő ember évtizedek óta a nyugodt, a Saabot a sportos biztonsággal képzettársítja. Gondoljunk csak az amerikai filmek világára: a Volvo a biztonságos családi kombi (Jack Nicholson, a békés szerkesztő például egy jó kis 245-össel üti el a farkast a hóban), a Saab meg exkluzív játékszer (például a Költözésben Richard Pryornak van egy 900-as Turbója, amiből a film végére Mad Max-autó lesz).