Hová lesz a világ? Át kell értékelnem a dízelekről alkotott képemet. Hol van már a korommal álcázott, vánszorgó igavonó. A dízel ma már dinamikus, elegáns, csendes és tiszta. Legalábbis az új Saab.
Mindenki a szívébe fecskendezte az üzemanyagot. A politikán kívül talán ez a dolog az, ami a legjobban megosztja az autósokat. Vérre menő viták, megdönthetetlen elméletek, támadhatatlan bizonyítékok. A Saabot is elérte a hullám. Dízel vagy benzines? Hogy végre, vagy vége?
Nem ez az első dízel Saab, de azt hiszem, eddig a legjobb. Ismertük, próbáltuk a 2.2 TiD motort, amiről most inkább ne szóljunk. Nagyon príma volt, mondhatom, de ez a Fiat-szívátültetés tényleg jól sikerült. Persze a fiatozás kis csúsztatás, mert ugyan hasonló 1.9 JTD motorral rendelhető a Fiat Doblo, az Alfa 156, 147, vagy a GT, de ez a GM motor mégsem ugyanaz. Néhány éve a GM és a Fiat motorfejlesztő részlege elhatározták, együtt indulnak a csatába. Ha visszatekintünk a múltba, a Saab háza táján volt már olasz házasság, aminek gyümölcse a Saab 9000 lett. És ott a csodás Saab Lancia 600, amit csak zárójelben merek említeni. Igaz, akkor még sehol sem volt a GM. A Fiat egyik mostani hozománya az 1.9 JTD motor volt, amin a GM-Fiat Powertrain LTD még faragott egy kicsit, kipréselvén belőle néhány plusz lóerőt.
A Saab 9-3 1.9TiD ezzel az új motorral tekint a reményteljes jövő felé. A közös nyomócsöves, közvetlen, többszörös befecskendezésű motor két változatban készül: 8 és 16 szelepes, 120 és 150 lóerővel. A négyhengeres öntöttvas blokkban a nyolc szelepet egy tengely, a 16-ot két tengely vezérli. A maximális nyomaték 280 Nm, illetve 315 Nm 2000-2750 fordulaton, ami nem hangzik rosszul, főleg hogy a nyomatékmaximum 90%-a 1750 és 3250 fordulat között áll rendelkezésre.
A misztikus többszörös befecskendezés azt jelenti, hogy a Bosch elektronika a fordulatszám, a gázpedál állása és a hűtőfolyadék hőmérséklete alapján folyamatosan szabályozza a befecskendezések gyakoriságát és adagját. Az egyes befecskendezések közötti idő akár 150 ezredmásodpercre csökkenhet, miközben a befecskendezett üzemanyag csupán egyetlen köbmilliméter. Hogy a maximumot hozzák ki a gázolajból az 1600 bar nyomású közös nyomócsöves befecskendező rendszer munkaütemenként kettő-öt kicsinyke dózist juttat a motortérbe. Az arányok szemléltetése végett gondoljunk bele, hogy egy házi vízellátó rendszert, - amit ma délután másfél óráig pumpáltam egy Zsiguli pumpával - 1,5 barra kell beállítani. Egy normál guminyomás 1,8-2 bar.
Ez a sok hókuszpókusz mit jelent ez valójában? A néhai 2.2 TiD motorhoz képest az új motor teljesítménye 20, a nyomatéka 12,5%-kal nőtt, járása simább és csendesebb lett, még a fogyasztás is csökkent. A gyári adatok szerint a nyolcszelepes fogyasztása vegyes üzemben 5,8 l/100 km. A kisnyomású (1,35 bar) Garrett turbó változó állású lapátkoszorúját elektronika szabályozza. A kocsi úgy megy mint egy benzines. Az utastérben semmi nem érezhető a dízelségből. Én csak a büdös tankolást utálnám, de azt most nem kellett szerencsére.
A nyolcszelepes 11,5, a tizenhat szelepes 9,5 másodperc alatt van százon. Érdekesség, hogy a tizenhat szelepes automata öt tizedmásodpercet ráver a nyolcszelepes kézire. Mert új automataváltó került a 9-3-ba. A kategóriájában először hatsebességes automatával hasít a Saab. Kipróbáltuk autópályán, országúton, városban és kitűnő. Igaz, én nem vagyok mérvadó a témában, mert én a saját Borg-Warner háromsebességesemet is imádtam, pedig annál nincs rosszabb. Az automataváltó gyönyörűen simán kapcsol, de megadja a lehetőséget is, hogy belekotnyeleskedjünk a dolgába. A kézi váltogatást az autópályán élveztem igazán, amikor kétszáz körüli tempóval igyekeztünk Hamburg felé. Végre megértettem, mi a fenének egy automatába ez az opció. Kihasználtam a motorféket megelőzve a fölösleges váltogatást úgy, hogy a kormányról kapcsolgattam kényelmesen.
Az olasz motoron és a hatfokozatú Aisin AW automatán kívül volt még egy újdonság. A most bemutatott Saab 9-3 1.9TiD modell a legfejlettebb koromszűrőt kapta. Manapság az Euro 4 a varázsszó, ha egy új modellnél ez nem hangzik el, akkor annak annyi. Az 1,9 TiD megfelel a legszigorúbb előírásoknak, és nevetve teljesíti az Euro 4-es normákat.
Hogy ezt hogy csinálja, elmesélem: A kipufogórendszerben van ugye egy katalizátor, viszonylag közel a motorhoz. Ezután van egy szekunder oxidációs katalizátor, magyarul egy másik katalizátor. Ezeken átmegyen a csúnya dízel kipufogógáz, és egy szilikonkarbid-méhsejt szerkezetű kerámiatestbe kerül (szilikon, karbid, kerámia, csak hajbókolunk, ha ezeket halljuk). A mikroszkopikus csatornák lelkesen összegyűjtik a kormot. De hogy ne ragadjon ott örökre, néha a motor üzemanyagtöbbletet kap és a kerámia több mint 600 fokra melegszik miközben a korom leég. Az egész folyamat természetesen automatikus, összedolgozik a többszörös befecskendezési rendszerrel. Kívülről ebből semmi sem látszik, és pont ez a jó: az 1.9TiD motorok nem füstölnek egyáltalán.
|
Az autó az előbbieken kívül semmit sem változott.
Írtunk már róla.
Hozza a jóautó érzést, a kényelmet, a kiváló futóművet. Még azt is
mondhatom, hogy szép.
Egy dolgot nem tud viszont, amit nagyon sajnálok, az pedig az
egyéniség. Azt 1992 körül ott hagyták valahol
Trollhättenben
a Göta älv partján.
|