Saab 240 millió forintért

Magyarországon a Saab 9-3X koncepció autó

2002.06.14. 14:19

Nem kell szomorkodni. Ha valaki véletlenül elmulasztotta a 2002-es Detroit Motor Show-n megnézni az új 9-3x prototípust, az a napokban behozhatta vétkes mulasztását. A Saab hivatalos márkaképviseletének Váci úti szalonjában egy szerencsés véletlen következtében még ezen a héten szerdáig megtekinthető az ideiglenesen hazánkban állomásozó 9-3x.

 
  A nyitva tartás meghosszabbítva
 
 A Saab 9-3X-et elszállító speciális jármű vasárnap érkezett volna Svédországból. Sajnos a sofőr otthon felejtette az útlevelét, és bár az Európai Unió területén nem volt gond, a cseh kontrollnál elakadt. Ezért a hazai kíváncsiskodók örömére a koncepció autó ezen a héten szerdáig még megtekinthető.
 
   
   

Sajnos a titkolódzás oly nagy, hogy a műszaki részletekről szinte semmi konkrétumot nem tudtunk meg. A magyar média nem érdemelte meg, hogy akár egy zárt területen is, de kipróbálja az autót. Az egyébként tökéletesen üzemképes kocsi lefojtva érkezett hazánkba. Csak lépésben mozog, a szalon és a szállító jármű közötti utat is kényelmesen, sétatempóban tette meg. De ne legyünk telhetetlenek. A hangját azért meghallgathattuk.

 
   
 

A sajtótájékoztatón az autó leleplezésekor a meghívott, türelmetlen nézőseregből egyszerre tört ki a huuuu (anyámélet!) felkiáltás. Nem kérdés, a 9-3X nem őrzi a klasszikus hagyományokat, de rendkívüli autó. Sajnos a Saab jellemzőket csupán az emblémában látható griff, a történelmi Skane tartomány címerállata viszi tovább.

 
   
   245/40ZR20 !!!

A négykerék-hajtás várva várt vendég a Saab háza táján. A korszerű szórakoztató és tájékoztató rendszer a jövőt idézi. Akárcsak az egész jármű vonalvezetése. Persze itt megoszlanak a vélemények. Sokakban vegyes érzelmeket vált ki. Az biztos, hogy a Saab új agresszív termékstratégiájának köszönhetően a 9-3x új területekre tör, miközben az ortodox Saab rajongók sikítva menekülnek.

 
  Abroncsszemle
 
 Michelin P. Primacy 245/40 R20 162.946 Ft
 
   
 

A külsőt szemlélve úgy tűnik, az élmény nem fokozható, de az autóba ülve a külső számomra nem tetsző részleteit is szétoszlatja a szemem elé ereszkedő bódító köd. Mélyebb vizsgálódásokba nem kezdek, mert - ugye koncepcióautóról van szó - az apró részletek kidolgozása várat még magára, de ahogy a fotókon látszik az összkép kiváló.

 
   
   

A különleges formájú székek döntögetésével rafinált csomagszállítási módokba bonyolódhatunk. A váltóbot melletti kerek izéről kiderült, hogy klasszikus egerek működéséhez hasonlóan a központi képernyőn történő navigációban segít.




 
   
 

A motorteret karbonszálas műanyag borította, gagyi alumínium szívócsonk imitációval. Remélhetőleg ez csupán a koncepciójármű sajátossága. A tájékoztató szerint 2,8 literes V6-os Ecopower 2 motor rejtőzött a burkolat alatt. Nem sok látszott belőle, ezért inkább elhittem. 60 fokos hengerszög, dupla vezérműtengely, hengerenként négy szelep és direkt gyújtás, Saab Combustion Control (SCC) égésszabályozás jellemzi az új motort. Csúcsteljesítménye 280 lóerő 5500 ford/percnél és a tekintélyt parancsoló nyomatéka már 1700 ford/perctől 400 Nm.

 
   
   

A 9-3X a Saab új kormányról kapcsolható félautomata erőátvitelét kapta. Érzékeli az emelkedőt, nem kapcsolgat feleslegesen, és üresbe is vált, ha kell. Az első/hátsó tengely nyomatékaránya fokozatmentesen szabályozható.

Ha valaki nagyon türelmetlen és nem tudja kivárni a ma még nem tudható sorozatgyártás időpontját, akkor a prototípus elvileg megvásárolható. Csupán 1 millió eurót kell blokkolni. Ja, és hazánkban plusz ÁFA.

 
  9-3X Műszaki adatok
 
 Karosszéria: Kétajtós többcélú kupé, lenyíló hátsó ajtóval, acél kocsitest
Motor: Könnyű "Ecopower 2" 2.8 literes V6 turbómotor, 60 fokos hengerszög, kettős felülfekvő vezérműtengelyek, hengerenként négy szelep, direkt gyújtás és változtatható vezérlés. Saab Trionic motorfelügyelet. Elöl, keresztirányban beépítve.
Maximális teljesítmény: 280 LE/206 kW 5500 ford/percnél
Maximális nyomaték: 400 Nm 1700-5500 ford/percnél
Erőátvitel: Adaptív, ötfokozatú, félautomatikus sebességváltó, kapcsolás kormánykerékgombokról, ESP-felügyeletű Haldex összkerékhajtás
Futómű elöl gólyaláb, alsó háromszög-lengőkar, külön gáztöltésű lengéscsillapító, csavarrugó, stabilizátor.
Futómű hátul: független, négylengőkaros, gáztöltésű lengéscsillapító, csavarrugó, stabilizátor
Kormány: Fogasléces szervokormány, ütközéstől ütközésig 2,5 fordulat
Fék elöl: 350 mm, hűtött/lyukacsos acél tárcsák, négydugattyús Brembo nyergek
Fék hátul: 330 mm, hűtött/lyukacsos acél tárcsák, négydugattyús Brembo nyergek
Kerekek: 20x8,5 col, ötküllős könnyűfém
Gumik elöl és hátul: 245/40 R20 Michelin Sport Pilot
Saját tömeg (tervezett): 1550 kg
Külső méretek (h x sz x m): 4380x1498x1826 mm
Tengelytáv: 2700 mm
Nyomtáv e/h: 1580 mm/1566 mm
Raktér térfogat (álló hátsó ülés): 320 liter
Raktér térfogat (lehajtott hátsó ülés): 950 liter
Raktér hossz (álló hátsó ülés): 690 mm
Menetteljesítmények (tervezett):
Csúcssebesség: 250 km/h (határolt)
Gyorsulás 0-100 km/h-ra: 6,2 s