Nem kell szomorkodni. Ha valaki véletlenül elmulasztotta a 2002-es Detroit Motor Show-n megnézni az új 9-3x prototípust, az a napokban behozhatta vétkes mulasztását. A Saab hivatalos márkaképviseletének Váci úti szalonjában egy szerencsés véletlen következtében még ezen a héten szerdáig megtekinthető az ideiglenesen hazánkban állomásozó 9-3x.
|
Sajnos a titkolódzás oly nagy, hogy a műszaki részletekről szinte semmi konkrétumot nem tudtunk meg. A magyar média nem érdemelte meg, hogy akár egy zárt területen is, de kipróbálja az autót. Az egyébként tökéletesen üzemképes kocsi lefojtva érkezett hazánkba. Csak lépésben mozog, a szalon és a szállító jármű közötti utat is kényelmesen, sétatempóban tette meg. De ne legyünk telhetetlenek. A hangját azért meghallgathattuk.
A sajtótájékoztatón az autó leleplezésekor a meghívott, türelmetlen nézőseregből egyszerre tört ki a huuuu (anyámélet!) felkiáltás. Nem kérdés, a 9-3X nem őrzi a klasszikus hagyományokat, de rendkívüli autó. Sajnos a Saab jellemzőket csupán az emblémában látható griff, a történelmi Skane tartomány címerállata viszi tovább.
245/40ZR20 !!! |
A négykerék-hajtás várva várt vendég a Saab háza táján. A korszerű szórakoztató és tájékoztató rendszer a jövőt idézi. Akárcsak az egész jármű vonalvezetése. Persze itt megoszlanak a vélemények. Sokakban vegyes érzelmeket vált ki. Az biztos, hogy a Saab új agresszív termékstratégiájának köszönhetően a 9-3x új területekre tör, miközben az ortodox Saab rajongók sikítva menekülnek.
|
A külsőt szemlélve úgy tűnik, az élmény nem fokozható, de az autóba ülve a külső számomra nem tetsző részleteit is szétoszlatja a szemem elé ereszkedő bódító köd. Mélyebb vizsgálódásokba nem kezdek, mert - ugye koncepcióautóról van szó - az apró részletek kidolgozása várat még magára, de ahogy a fotókon látszik az összkép kiváló.
A különleges formájú székek döntögetésével rafinált csomagszállítási módokba bonyolódhatunk. A váltóbot melletti kerek izéről kiderült, hogy klasszikus egerek működéséhez hasonlóan a központi képernyőn történő navigációban segít.
A motorteret karbonszálas műanyag borította, gagyi alumínium szívócsonk imitációval. Remélhetőleg ez csupán a koncepciójármű sajátossága. A tájékoztató szerint 2,8 literes V6-os Ecopower 2 motor rejtőzött a burkolat alatt. Nem sok látszott belőle, ezért inkább elhittem. 60 fokos hengerszög, dupla vezérműtengely, hengerenként négy szelep és direkt gyújtás, Saab Combustion Control (SCC) égésszabályozás jellemzi az új motort. Csúcsteljesítménye 280 lóerő 5500 ford/percnél és a tekintélyt parancsoló nyomatéka már 1700 ford/perctől 400 Nm.
A 9-3X a Saab új kormányról kapcsolható félautomata erőátvitelét kapta. Érzékeli az emelkedőt, nem kapcsolgat feleslegesen, és üresbe is vált, ha kell. Az első/hátsó tengely nyomatékaránya fokozatmentesen szabályozható.
Ha valaki nagyon türelmetlen és nem tudja kivárni a ma még nem tudható sorozatgyártás időpontját, akkor a prototípus elvileg megvásárolható. Csupán 1 millió eurót kell blokkolni. Ja, és hazánkban plusz ÁFA.
|
|