Mentségemre szóljon, fertözött vagyok. A SAAB 900-vírus évekkel ezelött megtámadott, száz százalékosan elfogult vagyok. Emberfeletti összpontosítással próbáltam rosszindulatú lenni, de minden igyekezetem ellenére sem találtam komolyabb hibát a 95 Wagonban. Nagyon igyekeztem, és eddig tényleg nem tetszett. A teszt után mégis fájó szívvel váltam el tőle.
Szabolcs-Szatmár-Bereg megyék egyesítésének emlékművénél |
Felső kategóriás autót teszteltem, ezért könnyű a dolgom: ilyen autónak nem lehet hibája. Külsőre sajnos elvesztette a SAABok klasszikus egyéniségét, a múltra szinte csak az első maszk emlékeztet. Ráadásul ez egy kombi.
Kombisága ellenére rendkívül elegáns. A sötétkék fényezés és a világos bőr belső nagyon jól áll neki. Láttam egy pirosat is, de arról inkább ne beszéljünk. Ráadásul azt abban a színben rendelték, úgyhogy a vásárló tényleg magára vessen.
Az új autók hagyományosnak mondható, több száz oldalas használati utasítása ebből sem hiányzott. A hasznos, 250 oldalas könyvecske figyelmet érdemel, föként ha meg akarunk küzdeni az autóban található gombok garmadájával. A repülőgép-ősöket bajosan tagadhatná; főleg sötétben kellemes a felszállás előtti látvány.
A visszajelzőkből a tükör fölé is jutott a "Becsatolni az öveket!" parancs. Ez azért nagyon jó mert megkönnyíti a mögöttünk haladó rendőrautó dolgát. Kitűnően látszik, hogy nincs bekapcsolva SAAB utasainak az öve. Ismerve a svédeket, ezt a megoldást nem tartom véletlennek.
A váltózárral egybeépített gyújtáskulcs ismét a két ülés közé került. Ezt a hagyományt az olasz együttműködés miatt a Saab 9000 szakította meg. A megoldás meglepetést okozhat a kevésbé felkészült autómosóknak. A saját autóm kapcsán volt olyan tapasztalatom, hogy a mosóban kisebb csapat próbált megküzdeni az indítás problémájával, amit az automata váltó tovább nehezített.
Ha eleget tettünk az ellenőrzési parancsoknak és a számítógép semmi zavart sem talált, elkezdhetjük a felszállást. A 2000 ccm motort elsőre kevésnek találtam - ez a SAAB 9 5 kisebb motorja. Mégiscsak 1.6 tonnás 4,9 méter hosszú autóról van szó. A későbbi tapasztalatok erre rácáfoltak. A lényeg az hogy igazi dinamikája csak 4000 -es fordulaton van. A városi közlekedés nem ideális ebből a szempontból, hacsak nem végig kettesben autózunk. Akkor viszont olyan mint az automata.
Ha kikapcsolom a kipörgésgátlót, mint ha más autóba ülnék. Megváltozik az autó dinamikája, vadállattá válik. De ez egy Saab 9 5, kapcsoljuk inkább vissza azt a gombot. A Saab vidéki jelenléte nem jelentős, ezért feladatomnak tekintem a márka népszerűsítését, irány Fehérgyarmat, az autó egyébként is az országúton van elemében. Semmi motorhang, semmi mentzaj.
A gyári zene nagyszerű. Ha a fordulatszám eléri a piros mezőt, a számítógép kegyetlenül letilt, megóvva ezzel a motort a hozzám hasonló barbároktól. Az egyik barátom testvérének ismerőse már hallott olyanról aki kipróbálta, hogy négyesben 200 km/óránál tilt.
Éjszaka a vakító műszerek fényét a night panel gomb segítségével minimalizálhatom. Természetesen a tempomat sem hiányzik. A digitális klíma külön állítható mind az utasnak mind a vezetőnek. Így az az abszurd helyzet is megvalósulhat, hogy a vezető 19, az utas 29-fokra állítja, hátul meg mennydörög és villámlik...
A tolatóradart egy kicsit már túlzásnak találtam. Tulajdonképpen minden megvan az autóban, ami a kényelmes és biztonságos vezetéshez kell. Valóban elfogult vagyok, de mint a minisztériumi tender megnyerése is mutatja, nem csak én gondolom így. Kemény harc volt a konkurenciával, és érdekes, hogy a tender kiírásánál a típusok szerinti autólopások számát nem nézték. Pedig a Saabokra a biztosítók is kedvezményesen kötnek szerződést.
A vajdabokrosi SAAB árfolyam: 1 ló + 1 kocsi + 1 búgatott koca |
Igazi megerősítés volt amikor Vajdabokor határában a vendéglátó üzemegység előtt parkoló lovas kocsi tulajdonosa cserére ajánlotta az egész szerelvényét lovastul , frissen búgatott malacostul. Pedig az nagy szó, mert egy ilyen tenyészmalac minimum tizenkettőt kölykedzik.
A kombi újdonság a Saabnál. A feladatot sikerült úgy megoldani, hogy megmaradt az elegancia. A hátsó fertály is végig plüss borítást kapott, ami kicsit kényes. Sajnáltam is, amikor a befőtteket kellett volna bepakolni, ezért inkább hosszasan válogattunk a padláson egy tiszta kartondobozt, és az alá is rongyot raktam. A kutyáról nem is beszélve.
Aki ilyen autót vesz és kutyás, válasszon hozzá sárga labradort, mert különben sírva fakad, ha a kirándulás után meglátja a csomagtartót. A másik alternatíva hogy a Saab extraként a kutyázásra is felkészíti az autót. Maximum a golf-felszerelésünket rakjuk tehát a csomagtérbe.
Fájó pont egyedül a fenntartási költség lehet. Aki viszont egy zöldövezeti pestimrei ház helyett a SAAB 9-5 SE Wagont választja, ne foglalkozzon ezzel.
A várható bruttó szervizköltségek:
5000km - 34500Ft
15000km - 34500Ft
30000km - 70000Ft
45000km - 49000Ft
60000km - 112000Ft
75000km - 77000Ft
90000km - 87500Ft
Az előre nem meghatározott periodikus javításokat nem tartalmazzák az árak (pl.: fékbetét, vezérműszíj)
A 9-5 SE Wagon alapára: 11.450.000 Ft
Lenkey Balázs, a SAAB 900 klub 26. tagja:
Bizonyára sokunk átélte már azt az érzést, hogy ebből nem akar kiszállni. Olyan kombiról van szó, amely az átlagosnál igényesebb kidolgozású. A csomagtér kellő méretű, viszont az ember nem szívesen rakja bele az utcán esőben végighúzott böröndjét.
Vezetés közben is nagyon sok finom meglepetés éri a vezetőt. A rugózást nagyon eltalálták, komfortos, ugyanakkor a fokozatos terheléstől (gyorsabb ívmenet) biztonságot nyújtóan feszessé válik. A kormány kis mozdulatokra is reagál, tényleg úgy viselkedik,ahogy azt szeretnénk. A turbo motor, mint az indikátor-diagrammból is kiderül, kifejezetten nyomatékos. Járása csendes, egyenletes, magas fordulatszámon akár sportosan is kezelhető.
A SAAB motorok konstrukciójukból adódóan élettartamban, megbízhatóságban a legjobbak közé sorolhatók. A nyomatékváltó sok más teszt során, az én hallomásaim, és olvasmányaim alapján pontatlannak titulálták. Ezt én megcáfolnám. Lehet, hogy egyszerűen nem tudtak mást találni, mert ugye valami rosszat is kell mondani. Úgy tapasztaltam, hogy igen könnyedén veszi a sebesség fokozatokat, és nagyon jól eltalálták az áttételezést, a motor, és a váltó egymásra találtak. A SAAB-nak sikerült végre egy váltót csinálnia. Ezt a saját autómról sajnos nem mondhatom el.
Jó minőségű, külsőt-belsőt tekintve harmonikus, gyönyörű, könnyen kezelhető, vezetési élményekben gazdag autót ismerhettem meg közelebbről.
(A tesztpilóta ezen a ponton alélt el a gyönyörűségtől, de a SAAB 900 Klub sikeresen újraélesztette.)
Nínó Karotta a 9-5 SE 2.,0 Wagon-ról:
Egy erősen kamaszkorú és gyakran rakoncátlankodó 900 turbó és egy szintén több éves 9000 Aero mélyreható ismeretével a fejemben ültem bele a 9 5 tesztautóba. Ha bíróság lennék, elfogultságot jelentenék be és feloszlatnám magam, mert szeretem a Saabokat. Szerencsére azonban nem vagyok bíróság, így egyelőre nem kell oszlásnak indulnom.
Mátészalka fôterén |
Ami a 9 5-ben rögtön feltűnik az elődmodellekhez képest, az a kifinomultság. Semmi zörgés, ugrálás, rezgés, apró nesz. Egy kicsit "elnémetesedett" az autó, de ez távolról sem vált hátrányára. Az átgondoltság és a polírozottabb minőség érzete hál' istennek nem járt a saabos furcsaságok teljes mellőzésével, a mozgásművész csodapohártartó és a "rossz helyre" tett - valójában nagyon praktikus - gyújtáskapcsoló segít felidézni a már megszeretett egyénieskedést.
A hagyománytisztelet örömteli farbarúgása viszont a végre jól sikerült kézi váltó, és a kényelmesen stabil, kulturált futómű. A 9000 Aero istentelen pattogásához képest egyszerűen elképesztő a fejlődés, bár azt annak idején bevallottan kifejezetten sportosra hangolták Trolhattan-ben.
Ami megmaradt: a kellemes turbómotor. Alapmodellről lévén szó, senki ne várjon nyakszirtgyilkos gyorsulást, a kis töltőnyomás inkább csak a rugalmasság növelését szolgálja, de azt jól. Sportoláshoz azonban feltétlenül érdemes a kipörgésgátlót nyugdíjba küldeni, az elektronika ugyanis számottevően öregurasabbá teszi az egyébként egészen fürge kombi reakcióit.
Jó autó.