A mostani változtatásokról a lényeget a bevezetőben már el is mondtam: apró csinosítások, pár divatcikk beépítése, okosabb rádió-navigáció egységek beszerelése, módosított, könnyebben megfogható ülésállító kallantyúk, és kész. Jelenleg a Scénic-család nyolc motorral kapható. Benzinesek: 1.4 100, 1.6 110 (ez benzin-gázüzemű verzióban is), 2.0 135 és 2.0 turbo 150 lóerővel; dízelek: 1.5 85 és 105, 1.9 130 és 2.0 150 lóerővel.
Sikerült azért hátra is lépni egyet: a középkonzolról lekerült az általam úgy szeretett gumiszerű, puha bevonat, keményebb, kopogósabb lett a burkolat. A hazai árak változásáról egyelőre nem tudunk, nálunk októberben-novemberben lesz rendelhető az "új" Scénic, addig hallgat az importőr.
A piac állítólag ordítozva követelte, hogy a hosszított verzió, a Grand Scénic legyen megvásárolható öt üléssel és nagyobb csomagtérrel - a Renault immár ezt is megcsinálta. A hátsóüléssortalanított Grand az ablakok alsó vonaláig 681 liternyi miegymással pakolható meg, ahogy ezt egy kedves, igazi cinikus magyar ízlésemnek túlságosan is lelkes, kissé agymosottnak tűnő Renault-alkalmazott demonstrálta is a bemutatón, Tetris jellegű hungarocell-darabkákkal. Lehetett volna időre nekiállni pakolni valami ajándékcsomagért, de én inkább az autók elülsőbb részeivel kezdtem foglalkozni.
Ha már ott voltam, 1500 kilométerre a szerkesztőségtől, persze hogy kipróbáltam két valóban új Scénicet, egy zöldet, 1,6 literes, 110 lóerős benzinmotorral és hatsebességes váltóval - ilyen eddig nem volt a palettán -, és egy kétliteres, 150 lóerős automata Grand-ot öt üléssel - ilyen sem.
Az autók pont úgy viselkedtek, ahogy a papírforma szerint kellett. Az 1,6-ossal éppen el lehet közlekedgetni, de a nagy testhez, nagy tömeghez sokkal jobb a dízel. És takarékosabb, a nem különösebben hajtós tesztúton a számítógép jóval tíz liter feletti fogyasztásról regélt. Jó az új hatsebességes váltó, könnyebben lehet vele pörgetni, gyötörni a motort. Az egyéb újításokból annyi tűnt fel, hogy az üléstámla tényleg könnyebben billenthető, mint eddig, és már a kisebb Carminat navigáció is igényes, okos, jól kezelhető a fejegység gombjaival.
A gázolajos motor igazi XXI. századi tömegdízel. Alul halott, felül viszont - mint a bivaly. A hatsebességes, szekvenciális automata váltó kényelmes, de ha gyorsan kellene megindulni, kiugrani előzni, életveszélyesen lassan reagál. A nehezebb motorhoz a gyár átalakította az elektromos szervokormányt is, így a legnagyobb Grand is könnyen vezethető. Ja, a Scénic, minden Scénic elképesztően fordulékony, szinte öröm velük a parkolás.
A nagyobbik, bluetooth-os, hangvezérelt, DVD-alapú navigáció a könyöklőre rakott joystickos vezérlőpulttal minden kütyümániás öröme, az elhagyott hátsó ülések hűlt helyével, a padló alatti tárolórekeszekkel pedig tényleg derekasan meg lehet pakolni a kocsit. Szóval ez is tetszett, a Scénicek még mindig benne vannak a szívemben.
Sikerült a befolyásolás? Ha kompakt egyterű vásárlásán töri a fejét, minduntalan beszivárog majd tudatába az "új" Scénic? Remek, akkor a Renault elérte célját, én sikeresen tájékoztattam, Ön bővítette ismereteit, ez az igazi win-win szituáció. Működik a modern piac.