Lehet-e nagyobb öröm egy megszállott Skoda rajongó számára, mint a vadiúj Fabia sportváltozat, az RS tesztvezetése? Lehet.
Érdekes túrának néztünk elébe: a Skoda gyár olyan tesztvezetésre
invitálta az újságírókat, ahol felváltva ülhettek a legújabb,
illetve régebbi, new timer Skodák volánja mögött.
Sportos kötény, kerek ködlámpa, xenon, nagy felni |
A legújabbak között a Fabia gyári sportváltozata, az RS volt az
igazi nagy szám. Az RS-hez
az optikai tuning katalógusokat nyálazták át Mladá
Boleslavban, majd a viszonylag ízlésesebb termékeket nagy tételben
megrendelték. A mélyre húzott lökhárítók (az elsőben oldalra néző,
ámde tökéletesen funkciótlan levegőbe(ki?)lépő nyílás), a pedálok
fém taposófelülete, a visszafogottan állat hátsó tetőspoiler, a
krómozott kipufogóvég és a könnyűfém felnik tényleg feldobják az
autó megjelenését. Lényegi extra viszont a sportos, mégis
kényelmes, helyenként bőrözött kagylóülés, és a széria xenon
világítás. Szerelem első látásra? Talán.
Piros D, piros I |
A motor pöccre indul, és
azt mondja, hogy krkrkrkr. Merthogy a Fabia RS-be bizony
dízelmotor kerül. Ezen nem fogunk lehidalni, a 130 lovas PD TDI
motor már a Seat Ibiza sportváltozatába is passzolt. Érdemes
felidézni, Nínó Karotta kolléga hogyan jellemezte magát a motort,
amikor a Superb-ben tesztelte: "a nem haladás és a lökésszerű
gyorsulás között lehet választani."
Itt lép ki a levegő. Vagy be? |
A motor karakterisztikája a Fabiában sem változott, 2000 alatt
"döbbenetesen nem történik semmi" (Karotta), afölött viszont a
hátsó ülésen helyet foglaló képzeletbeli ló
döbbenetesen hátbarúgja az embert, és a kisautó úgy, de úgy
elkezd hasítani, hogy a közlekedés a visszapillantóban apróra
zsugorodó többi résztvevője valami übersportkocsira tippelne. 300+
Newtonméter, nyam-nyam.
A gyári 9,6-os gyorsulási adat alighanem úgy értendő, hogy az idő fele elmegy arra, amíg a motor feltornázza magát a bűvös kétezerig, majd beindul a rakétameghajtó fokozat, és pikk-pakk ott a száz. Aztán folyamatosan a fejtámlához kenődő tarkóval a százötven.
Sportülés, sportkormány, sportpedál |
Menet közben annyi a trükk, hogy ne engedjük leesni a
fordulatszámot. Ebben segít a hatsebességes váltó is, a kicsit
rövidre szabott első három gangjával. A hatodik viszont a motor
karakterisztikájához remekül passzoló, hosszú fokozat - autópályán,
már-már ésszerűtlenül magas sebsségnél is csendben suhanunk, és
közben elképesztően takarékosak vagyunk. A végsebesség
kicsivel 200 felett.
Az egyébként is stabil normál Fabia futóművét átdolgozták (magyarul jól felkeményítették), így a Soběhrdy és Pecínov közötti kellemes, szerpentines szakaszt sikerült úgy teljesíteni, hogy minden padlógáz-padlófék-nagyátfogás-padlógáz kanyar után eljátszhattunk a gondolattal: já jsem elektrický modulátor, illetve, szintén stílusosan, je suis Didier Auriol.
Kaptam egy WRC Nagykönyv 2002/03 című könyvet, abban találtam:
"Sokáig töprengtünk, vajon mit jelenthet az Octavia RS-en és a
raliautókon is fellelhető "V" betűjelzés. Szóba került, hogy
esetleg az angol victory (győzelem) szóra asszociáltak a Skodások,
azonban a megoldás ennél sokkal egyszerűbb. Pavel Jeneba (a Skoda
Motorsport igazgatója - A Szerk.) árulta el nekünk, hogy a logo
1996-ban született, Berlinben. A tervező cég munkatársai
rákérdeztek, arra hogy mi az a kis "kalapka" a Skoda nevében. A
"hasek" jel végül annyira megtetszett nekik, hogy azt választották
a jelvény alapjául. Tehát a sokszor látható zöld "V" betű nem más,
mint a cseh ábécé egyik alkotóeleme, természetesen felnagyítva."
- Zsuga, Skoda Orrmotor topik, 18 895. hozzászólás
Hits of the 60's |
Pecínovban, a gyönyörűen restaurált barokk kúria udvarán kissé
szomorúan szálltunk ki a Fabia RS-ből, pedig itt még nagyobb élmény
várt az újságírókra. Több newtimer között egy Skoda 1100 MBX-et
fedeztünk fel.
Ha a Kedves Olvasó elsőre nem tudja hová tenni ezt a típusjelölést, az nem csoda: ebből a modellből mindössze 1114 darab készült, azok is jó régen, 1967 és 1969 között.
Tisícovka, személyesen |
Az úgy volt, hogy a régimódi technikát használó Spartak és Octavia
után 1964-ben a Skoda gyár
Kelet-Európa utolsó szép és korszerű saját fejlesztésű
autójával, az 1000 MB-vel rukkolt elő. A "Tisícovka" (Ezreske)
becenevű Skoda az olcsó gyárthatóság nevében kapott farmotort, de
mással nem spórolt a gyár: krómdíszek mindenütt, bonyolult formájú
karosszériaelemek (lásd az autó teljes hosszán, így a tetőn is
végigfutó gerincdomborítást), és persze a motor, ami évtizedekre
meghatározta a Skoda termékpalettát.
A Skoda gyár ugyanis már a húszas években is tudott valamit, amit a többi autógyár (akkor) még nem. Alumíniumból sajtolt motorblokkot. Az 1000 MB idejére ráadásul annyira kifinomult a technológiájuk, hogy a szerkezetben található csavarmeneteket is sajtolással állították elő, nem kellett külön munkafázis a menetvágáshoz.
Ajtókárpit '64 |
A maga idejében szintén high-technek számított, hogy a karosszéria
merítéses technológiával kapott foszfát rozsdavédelmet, a
fényezőkamra pedig elektrosztatikus elven működött. Tisícovka
simán az európai élmezőnyhöz tartozott a maga
kategóriájában, amit akkoriban a Renault 8, a Simca 1000, a Fiat
850 és az Austin Sprite fémjelzett. Nameg a Wartburgok első
generációja...
1100 MBX |
Szóval ennek a Tisícovkának az akkori sportváltozatával tehettünk
egy 11 kilométeres túrát. Az autó motorja gyári tuningot kapott,
felfúrták egy kicsit a hengereket, így 48 lóerőről 52-re
nőtt a teljesítmény, a 73 Nm-es nyomatékból pedig csaknem 82 lett -
erre utal az 1100-as szám. Az MBX jelzés pedig a kétajtós
változatra. Az ajtók keret nélküliek, a B-oszlop a hátsó ablakkal
együtt leereszthető. A kis elefántfül ablakot egy mechanikus
szerkezettel "távirányítva" lehet kinyitni. El is döntöttem, egy
ilyent én is kérek a szülinapomra!
Korhű olajszűrő |
A "tesztautó" ráadásul majdnem eredeti gyári állapotban volt. Az
olajszűrő is gyári, korhű darabnak tűnt, a könnyűfém felnik és a
fémbetétes sportkotmány viszont egy generációval későbbről, a 110 R
Coupé opciós listájáról származtak.