Sok hűhó egy percért

2005.10.19. 07:54

Adatlap Skoda Octavia 1.9 Pd Tdi 4x4 Adventure - 2005

  • 1896 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 105 LE @ 4000 rpm
  • 250 Nm @ 1900 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    12.9 másodperc
  • Végsebesség:
    181 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.9 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.7 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.9 l/100km
  • 6 354 000 Ft

Adatlap Skoda Octavia/Octavia Tour Wrc Evo 3 - 2003

  • 1999 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 314 LE @ 5000 rpm
  • 564 Nm @ 3500 rpm
  • 6 seb. szekvenciális (robotizált) automata
  • Végsebesség:
    207 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • 60 000 000 Ft

Ülök a jobb egyben. Mellettem vigyorgó fazon, akit életemben ma látok először. Felrángatja hatodikba az Octaviát, pillanatok alatt 190-nel megyünk az egynyomos, töredezett világvégi aszfaltcsíkon. Lassan önkéntelenül keresztbefonódik a karom, de már én is vigyorgok.

A Porsche Hungária meghívója úgy szólt, hogy az érdemi program 17-én, hétfőn lesz. Ekkor próbálhatjuk ki a Skoda legújabb modelljét, ekkor viszi majd Turi Tamás egy próbakörre az Octavia WRC-vel azokat, akik be mernek ülni mellé. Ellenben aki szeretne, már 16-án reggel bejelentkezhet, és megnézhet egy-két gyorsasági szakaszt a Zemplén-raliból. No, meg beülhet egy kicsit a Turi Rally Team szervizsátrába nézelődni.

Én szerettem volna. Ahogy visszagondolok, utoljára valamikor 1980-ban voltam raliversenyen, és kíváncsi voltam, mekkora a fejlődés Ferjáncz Attila Renault Alpine-ja és a számtalan Skoda, Trabant és Zsiguli óta.

A Zemplén Rali

Érdekes volt, izgalmas és látványos. Előre elnézést kérek, de én ehhez a sportághoz nem (sem) értek, így csak arról tudok beszámolni, amit láttam. Aki gyűlöli a szócséplést, de kíváncsi a Zemplén-rali eseményeire, kukkantson inkább ide, és ugorgyon a következő fejezetre.

Aki viszont hozzám hasonlóan mellőzte az utóbbi évtizedekben az autósportok királynőjét, feltétlenül látogasson ki egy ilyen rendezvényre, megéri. Mivel a Zemplén volt az évadzáró verseny, leghamarabb jövő áprilisban lesz mód bajnoki futam végigizgulására, de nem feltétlenül kell addig várni, hogy versenyt láthassunk. Hivatalos infó még nincs, de valószínűleg decemberben a Mikulás-rali lesz a következő hazai móka.

Szóval a vasárnapi második gyorsasági helyszínére mentünk ki, a cél előtti komplikált kanyarkombinációhoz. Lejtő, enyhe jobbos, lassító gumikupacokkal, durva jobbos, balos hajtű, számtalan részeg néző és néhány mellényes rendező - ennyit láttunk onnan, ahol álltunk.

Jöttek a pályabíró-autók, hogy átnézzék és letisztítsák a pályát, főleg a nézőktől. Öreg Sierra, öreg Legacy, két Swift és mindenki mulatságára három Dacia Logan, síri csendben, nagyokat dőlve. Aztán jöttek a versenyautók, egy-két percenként. A kis szünetekben a részeg nézők átszaladgáltak a pályán a nyitott csomagtartójú Sierrához, amelyben egy termosz segítségével szabadtéri kávézót rendeztek be.

Először a WRC-k zúgtak le, három darab. Janika a 206-ossal, Benik a Focus WRC-vel és Turi az Octaviával (Herczig már korábban kiesett, Tagaiék a másik Octaviával most nem jöttek). Gyorsan, nagy hanggal, szépen süvítettek át a belátható szakaszon. Aztán innentől én nem értem a dolgot, annyi osztály van, elképesztő: H, mint lejárt homologizációjú autók, mindenféle N és A betű, huh.

Betűk, számok, köbcentik

WRC: a WRC-k az über-versenyautók, nekik saját kategóriájuk van, a WRC kategória.
A és N: tuningolható és szériaautók csoportja. Most már ott tartunk, hogy mindkét csoportban tuningoltak az autók (motor, váltó, futómű stb) csak az A-ban több mindent lehet, az N-ben csak kisebb mértékben. A csoportokon belül vannak a kategóriák, hengerűrtartalom szerint:

A8: 2000 cm 3 felettiek (ilyen autó nincs, de a turbós autóknál a hengerűrtartalmat meg kell szorozni 1,7-el, ezért vannak a 2000-es turbósok itt).
A7: 1600-2000 cm 3 között.
A6: 1400-1600 cm 3 között.
A5: 1400 cm 3 alatt.
Super 1600: Külön kis csoport az erős, spéci 1,6-osoknak.
N4: 2000 cm 3 felettiek, azaz itt is kétliteres turbók.
N3: 1600-2000 cm 3 között.
N2: 1400-1600 cm 3 között.
N1: 1400 cm 3 alatt.
H: a lejárt homologizációjú autók csoportja. Itt összesen két kategória van: 1600 cm 3 alatt és felett (H10 és H9 ), így lehet, hogy a VFTS egy kategóriában van a Trabanttal...

Ez volt a rali első osztály, van még a másodosztály is, a junior, de erről majd legközelebb. Egyszer. Talán.

Szerencsére fogalmam sem volt, ki kicsoda és hányadik, így csak a Lancer EVO-k dörgő hangjára, a Civic Type R-ek visítására és a Lada VFTS-ek esetlen bájára koncentráltam. Lenyűgöző, felemelő és izgalmas, ahogy pár méterre az embertől csikorognak el az autók, a százmilliós WRC-ktől és a többmilliós VFTS-ek. Sőt volt egy öreg Escort is, a piskótaorrú, a mezőny egyik Historic autója (egy újabb kategória, huh).

Vér, belek és ócskavassá vált autócsoda szerencsére most nem volt, ilyet nem is kíván normális ember, viszont egy kis megcsúszást, pördülést eredményező hibát azért örömmel fogadtam volna. De az sem volt. Aki ilyet csinált (a mezőny kábé fele), már kiesett, mire megérkeztünk. 112-en neveztek, 56-an értek célba. Jövőre már pénteken kimegyek.

De nem csak az eleje, a vége sem kutya. A verseny lefutása után mindenki átugrott Tokajba, ahol emelvényre gurultak, nyilatkoztak, pezsgőben úsztak, hörgették, durrogtatták a motort, és hiába ugráltatták az emberek között az autókat, nem halt meg senki. Jó volt.

Turi és a WRC Octavia

A WRC autó súlya a szabályok szerint 1230 kilónál nem lehet kevesebb, és maximum 300 lóerős lehet. Ez nem olyan nagy durranás, pár szériaautó is tud ilyet, de azokat nem hegyezik ki 7-800 Nm-es nyomatékra. A WRC-ket igen.

Turi Tamás egy ilyenben lett bajnok tavaly, most harmadik Zemplénben, az idei bajnokságban meg a negyedik.

Turi listája

1986. évi egyéni: Rally II. abszolút Bajnoka
1995. évi egyéni: N1 csoport Bajnoka
1996. évi egyéni: F2 csoport Bajnoka
1997. évi egyéni: F2 csoport Bajnoka
1998. évi egyéni: F2 csoport Bajnoka
2000. évi egyéni: WRC abszolút 4. helyezett
2002. évi egyéni: WRC abszolút 4. helyezett
2003. évi egyéni: A8 csoport 2. helyezett
2004. évi egyéni : Rally I. abszolút Bajnoka

Az oldalról ajánljuk

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

4 órája
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
  • Közélet

Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál

Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?

március 31., 06:41
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
  • Hírek

Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó

A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.

március 31., 06:05
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
  • Hírek

Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot

A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.

március 31., 06:05
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
  • Hírek

Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött

A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.

március 31., 14:20
Visszatér a Volvo előző vezére
  • Hírek

Visszatér a Volvo előző vezére

Régi-új arc a Volvo élén.

március 31., 19:30
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
  • Hírek

A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége

Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.

március 31., 13:42
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
  • Hírek

Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett

A tűz okát még kutatják.

március 31., 15:10
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
  • Hírek

Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján

Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.

március 31., 16:53
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
  • Hírek

Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle

Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.

március 31., 10:55
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!
  • Tesztek

Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.

A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.

március 31., 12:02
Újra napirenden az alkoholzár
  • Hírek

Újra napirenden az alkoholzár

Változik a helyzet a hollandoknál?

március 31., 09:13
Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper
  • Tesztek

Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper

Ez most végre kész van.

március 31., 19:56
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 1., 00:02