Hosszabb lett, ezért jó érzésű ember fejében már meg se fordul, hogy keresztben parkoljon vele az utcán. Ez az egy visszalépés történt, különben az új Smart nagyobb, gyorsabb, kényelmesebb. Azaz autóbb.
Hogy lesz a legjobb szándék ellenére is méregdrága luxuscikk egy olcsónak tervezett minimál-autóból? Ahogy a hetvenen túl lévő szüleim filléresnek indult használt PC-je lassan multimédia-centrummá válik. Elhatározták ugyanis, hogy beruháznak számítógépbe. Jó lenne levelezni a külföldi ismerősökkel, turkálni ezen az internet nevű izén. Nem kell új PC, nem kell nagy, jó lesz a használt is. Hát persze, elő kell fizetni a szolgáltatóra is, az pénz. Meg egy vírusirtó program sem árt, sőt, tűzfal is kéne. Szerintük nyomtató nélkül nincs élet, tehát lett az is, ráadásul felfedezték a Skype-ot, tehát feltűnt a láthatáron a mikrofon, hangszóró, videokamera. Ismerős a dolog? Így megy az autógyáraknál is.
Az eredeti Smart bölcsőjénél hasonlóan alakultak a dolgok. Európa nagyvárosaiban sok a szingli, meg az olyan fiatal, aki könnyen parkolható autóra vágyik. Adjunk nekik elenyésző fogyasztású, parányi, olcsó, kétüléses kocsit, a valódi autók összes kényelmi eszközével - gondolta Nikolas Hayek svájci óragyáros, a Swatch órák kitalálója, és összefogott a Mercedesszel egy új városi törpe megalkotására.
Menet közben jöttek a problémák. Mihelyt egy négykerekű túllépi az Aixam dinamikai képességeit, neki is megy mindenfélének. Ezért kell egy merev utascella. Az sokba került. Aztán az új emissziós normák teljesítése miatt komplikált lett a motor. És a tesztek alatt kiderült, hogy a tejfölösdoboz nyolcvan fölött egyáltalán nem úgy viselkedik kanyarban, mint egy autó, még ha kerekei is vannak. Kiváltképp a farában hordott motorja miatt. Ahhoz, hogy a Smart ne pördüljön meg minden második utcasarkon, és ne landoljon állandó jelleggel a hátán, költséges menetstabilizáló rendszert, meg ABS-t kellett beleépíteni, trükkölni ezer órát a futóművével, mire vezethetővé vált.
A végeredmény egy rettenetesen rázós és bólogatós, furán vezethető drága mini lett, amelynek a váltóját is alaposan elrontották. Hagyományos ötgangos szerkezet helyett félautomata, robotizált hatost tettek bele. Akkor pedig a robotizált technológia még olyan fiatal volt, hogy pelenkába kakilt. Később sokat finomítottak a rajta, aki nagyon akarta, mert tetszett neki, vagy mert mással nem tudta megoldani a parkolást, vagy mert éppen a tükörsima Hollandiában lakott, az utolsó verziót szerette is. De azért a smartozás mindvégig "acquired taste", azaz megtanulandó élvezet maradt. Mert autónak nevezni még azt az utolsó változatot is túlzás lett volna.
Most itt az új Smart. Ugyanúgy néz ki, mint a régi, csak szinte mindent sokkal jobban csinál. Tágasabb, hiszen hosszabb és szélesebb. Használható a csomagtartója, mert az csak az üveg vonaláig már 220 literes a régi 150-ével szemben. Tetőig meg 340. Szövet van a műszerfalán, a váltója csak ötgangos, nem hat, ezért eggyel kevesebb szöszmötölést kell végigvárni, mire a verejtékező robot végigpakolgat a legutolsó fokozatig. És sokkal erősebb a motorja, kevésbé zörög, jóval kevésbé bólogat, és derűs optimizmussal szinte azt is el lehet hinni róla, hogy nem borulna fel, pördülne meg, sodródna ki minden tizedik kanyarban. Csak minden huszadikban.
Kapaszkodjanak meg, kicsit erős lesz: az új Smart Fortwo már kis híján autó. A simától közepesen tűrhetőig húzódó aszfaltminőség-skálán egészen kellemes benne az utazás, hiszen a maximum két főnek pazar légköbméter jut, az ülések egész komfortosak - bár a szabványos csúsztatás/támladöntés opciókon kívül semmi egyebet nem lehet tenni velük - a csomagok vígan nyújtóznak hátul, a zaj soha nem zavar. Akit mégis, feltekerheti a közepes minőségű hifin a hangerőt, amin vájtfülűek persze a híreket sem tudnák végighallgatni, de a többséget legfeljebb csak az zavarja, hogy nincs mélye. Vagyis az a kevés, ami van, kong.
A Karotta például nagyon élvezte az új Smartot - egészen autószerű, hogy megy, jobb lett a váltó - ilyenekkel szállt ki belőle. Rácz kolléga viszont nem érezte benne magát annyira jól, szerinte a réginél nem feküdt rá így a fal és a belső bútorzat. Fenyő kollégának az agyára ment a harapós, adagolhatatlan fék, amúgy tetszett neki, Katit, a feleségemet viszont idegesítette az állandó dobálás. Hiába magyaráztam neki hosszan, sokáig, hogy ez az új, és már nem dobál. Ilyenek a nők.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
