Bő fél autó, szűk egész pénzért

2007.07.16. 00:34

Adatlap Smart Fortwo Passion - 2007

  • 999 cm3-es,soros 3 hengeres benzines
  • 84 LE @ 5250 rpm
  • 120 Nm @ 3250 rpm
  • 5 seb. automata
  • Végsebesség:
    145 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.9 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    6.4 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.1 l/100km
  • 3 724 400 Ft

Egyébként mindegyiküknek igaza van. Ez a tesztelt Smart tényleg nagyon megy, hiszen az egyliteres, 84 lóerős, benzines turbómotor (ami továbbra is háromhengeres) csupán 750 kilót, plusz utasokat mozgat. Gyorsulásban ez elméletileg olyan, mintha 150 lóerő vinné az Astránkat. 10,9 másodperces gyorsulás jön ki a kilók és lóerők harcából, amit nem túl régen még sportosnak mondtunk volna, ma már inkább csak tisztességes érték. Egy Smartban viszont olyan, mint versenyezni a DTM-ben. Még jobb, hogy a végsebességet már nem 135 km/h-nál, hanem 145-nél nyisszantja el a beépített elektronikus Polizei.

Említett 145 az órán valamiért konkrétan 155-nek tűnt, de a nagy sebesség nyilván elvette az eszemet. Máskülönben a gyártót kellene vádolnom, hogy motorban a letiltást végző felügyelet jobban tudja, mennyivel megy az autó, mint a sebmérő (de akkor miért nem annyit mutat az óra is?). Vagy hogy általában véve pontatlan az elektronika. Mivel német tervezésű autóról van szó, ilyen meg sem fordult a fejemben, csak magamat mertem okolni. Egyébként háromszor is rosszul láttam, mert nem akartam elhinni, hogy majdnem ki tudom fektetni a mutatót. De tény, hogy (a szemre) 150-nél a gáz lenyomására a Smart még bőven nekiindult. És a szél-, meg a motorzaj akkor sem volt vészes, sőt, borzalmasan labilisnak sem mondtam volna.

A turbós Smart tehát szinte szökell a városban, és ha kézzel kapcsolgatunk, a fokozatok közötti hatásszünetekkel is viszonylag kevés idő megy el. A tesztelt autó azonban egy passion kivitel volt, amiben többek között az is a jó (elméletileg), hogy a félautomata váltónak van teljesen automatikus üzemmódja. A váltókar oldalán megnyomjuk a kis gombot, utána már csak a fékre, a kormányra és a gázra kell figyelni.

Ilyenkor, automatában viszont előjön a régi Smart-szindróma. Egyes, utána pauza. Kettes, majd egy még drámaibb szünet. Beugrik végre a hármas, húzatás, jönne a negyedik, de nem, helyette egy kis frissítő Zen-meditáció. Aztán tényleg következik a négyes, ezután konzíliumot hívnak össze a váltóban, előterjesztést fogalmaznak, megszavazzák, közben kávé- és cigiszünet, az illetékest előkerítik, aki aztán ráüti a pecsétet az engedélyre - és ekkor bekattan a várva-várt ötödik. Egyszer érdemes kipróbálni, de szerintem inkább kézzel kapcsoljanak.

Karottát, akin kevesebb a zsír, mint rajtam, nyilván nem zavarta annyira a dobálás, a Katit inkább nem veszem ide ellenpólusnak, mert még óvom a házasságomat. Rácz kolléga igazából azt vette észre, hogy a tér ugyan nagyobb, de egyben hosszúkásabb is lett. Azért oldalirányban is nőtt valamelyest: az új Smartban az utasok befelé eső vállán már nem kopik lyukasra a póló az állandó dörzsölődéstől, maximum kibolyhosodik.

És ha muszáj, de tényleg nagyon muszáj, két ember be tudja passzírozni magát hátra, árulhatnának akár kihajtható pótülést is. Épp annyi hely van itt, mint az első 500-as Fiatomban volt. Tudom, mert kipróbáltam mindkettőt. Abban egyszer másodmagammal végigültem hátul a Budapest-Horány távot, egy üveg bor után, tizennyolc évesen ebben is elviselném. De szék nélkül a Smartot így használni nem szabályos, senki ne próbálja ki közúton négy személlyel, ejnye.

Még valami; a fék. Nemcsak Fenyő kolléga tette szóvá, hanem szinte mindenki: ezzel az autóval borzalmasan nehéz finoman lassítani. Araszolásból brutálisan megállni lehet. Meg nagy sebességről mozgási energiát hatásosan elnyeletni, hogyne. De városban úgy csordogálni a forgalommal, hogy az öv automatája ne lépjen minduntalan működésbe, csak óriási odafigyeléssel lehet. A pedál ugyanis nagyon kemény, ha csak megnyomjuk, semmi nem történik. Erővel kell taposni - ilyenkor jön a büntető bólintás. És kis sebességnél a kormány is szorul középtájt, eltekerve viszont túl könnyű lesz. Meg azért ez is ráz, billeg és akad benne zörgés bőven. Hiába lett jobb a második, a Smartnak még kell vagy három generáció, mire már nem csak félve mondja rá valaki, hogy autó.

Az alapból 2,8-ról induló Smart ebben a passion kivitelben, benzines turbómotorral egyébként már jó drága, bő 3,7 millió forintba kerül. Ennyiért már nemcsak a rettegett automata váltó, hanem hatalmas, rolós üvegtető, két motoros ablak, fordulatszámmérő, központi zár, könnyűfém kerék (jé, háromcsavaros, mint a régi francia autóké!) és az oldalsó jack-en MP3-lejátszót fogadó hifi is széria. Meg persze az ESP és az ABS is, ilyen kötőfék nélkül az új Smartot sem mernék ráengedni a forgalomra.

És a klímaberendezés is benne van a 3,7 millióban, ami ebben az autóban a hatalmas üvegfelületek miatt egyrészt szükséges, másrészt igen hatásos. A hatvan fokosra felforrósodott, aprócska kabint a klímaberendezés a bekapcsolás után szélsebesen lehűti. Gondolom a fűtés ugyanilyen gyors, azt nem próbáltam, de tényleg zsír, ahogy pillanatok alatt kihűl az utastér.

Smart Fourtwo 1.0 Turbo - 2007

Sajnos a száguldásnak ára van, és nem arra az összegre gondolok, amit az ember a Smart-árudában kicsenget. Nekem kilenc literes fogyasztás jött ki, ebben volt sok város, némi autópályás gyűrés, és kevés országúti csordogálás százzal. Ez baromi sok. Van még kétféle, gyengébb benzines, turbó nélkül, azok biztosan kevesebbet kérnek, és talán nem sokkal lomhábbak. Egy Smartban úgyis mindig a lassú váltó a legnagyobb frusztráció, nem a lovak hiánya.

Meg persze az árlista csúcsán csücsül ott még a Smart CDI, a dízelverzió, a világ legkisebb fogyasztású és emissziójú, belső égésű motorral hajtott autója. A gyilkos áron túl ott még egy bökkenő akad: a 0-100-as sprint két tized híján húsz másodpercig tart neki. Na, az a halál. Akkor inkább egyen többet, és legyen benzines.

Az oldalról ajánljuk

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31