Bő fél autó, szűk egész pénzért

2007.07.16. 00:34

Adatlap Smart Fortwo Passion - 2007

  • 999 cm3-es,soros 3 hengeres benzines
  • 84 LE @ 5250 rpm
  • 120 Nm @ 3250 rpm
  • 5 seb. automata
  • Végsebesség:
    145 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.9 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    6.4 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.1 l/100km
  • 3 724 400 Ft

Egyébként mindegyiküknek igaza van. Ez a tesztelt Smart tényleg nagyon megy, hiszen az egyliteres, 84 lóerős, benzines turbómotor (ami továbbra is háromhengeres) csupán 750 kilót, plusz utasokat mozgat. Gyorsulásban ez elméletileg olyan, mintha 150 lóerő vinné az Astránkat. 10,9 másodperces gyorsulás jön ki a kilók és lóerők harcából, amit nem túl régen még sportosnak mondtunk volna, ma már inkább csak tisztességes érték. Egy Smartban viszont olyan, mint versenyezni a DTM-ben. Még jobb, hogy a végsebességet már nem 135 km/h-nál, hanem 145-nél nyisszantja el a beépített elektronikus Polizei.

Említett 145 az órán valamiért konkrétan 155-nek tűnt, de a nagy sebesség nyilván elvette az eszemet. Máskülönben a gyártót kellene vádolnom, hogy motorban a letiltást végző felügyelet jobban tudja, mennyivel megy az autó, mint a sebmérő (de akkor miért nem annyit mutat az óra is?). Vagy hogy általában véve pontatlan az elektronika. Mivel német tervezésű autóról van szó, ilyen meg sem fordult a fejemben, csak magamat mertem okolni. Egyébként háromszor is rosszul láttam, mert nem akartam elhinni, hogy majdnem ki tudom fektetni a mutatót. De tény, hogy (a szemre) 150-nél a gáz lenyomására a Smart még bőven nekiindult. És a szél-, meg a motorzaj akkor sem volt vészes, sőt, borzalmasan labilisnak sem mondtam volna.

A turbós Smart tehát szinte szökell a városban, és ha kézzel kapcsolgatunk, a fokozatok közötti hatásszünetekkel is viszonylag kevés idő megy el. A tesztelt autó azonban egy passion kivitel volt, amiben többek között az is a jó (elméletileg), hogy a félautomata váltónak van teljesen automatikus üzemmódja. A váltókar oldalán megnyomjuk a kis gombot, utána már csak a fékre, a kormányra és a gázra kell figyelni.

Ilyenkor, automatában viszont előjön a régi Smart-szindróma. Egyes, utána pauza. Kettes, majd egy még drámaibb szünet. Beugrik végre a hármas, húzatás, jönne a negyedik, de nem, helyette egy kis frissítő Zen-meditáció. Aztán tényleg következik a négyes, ezután konzíliumot hívnak össze a váltóban, előterjesztést fogalmaznak, megszavazzák, közben kávé- és cigiszünet, az illetékest előkerítik, aki aztán ráüti a pecsétet az engedélyre - és ekkor bekattan a várva-várt ötödik. Egyszer érdemes kipróbálni, de szerintem inkább kézzel kapcsoljanak.

Karottát, akin kevesebb a zsír, mint rajtam, nyilván nem zavarta annyira a dobálás, a Katit inkább nem veszem ide ellenpólusnak, mert még óvom a házasságomat. Rácz kolléga igazából azt vette észre, hogy a tér ugyan nagyobb, de egyben hosszúkásabb is lett. Azért oldalirányban is nőtt valamelyest: az új Smartban az utasok befelé eső vállán már nem kopik lyukasra a póló az állandó dörzsölődéstől, maximum kibolyhosodik.

És ha muszáj, de tényleg nagyon muszáj, két ember be tudja passzírozni magát hátra, árulhatnának akár kihajtható pótülést is. Épp annyi hely van itt, mint az első 500-as Fiatomban volt. Tudom, mert kipróbáltam mindkettőt. Abban egyszer másodmagammal végigültem hátul a Budapest-Horány távot, egy üveg bor után, tizennyolc évesen ebben is elviselném. De szék nélkül a Smartot így használni nem szabályos, senki ne próbálja ki közúton négy személlyel, ejnye.

Még valami; a fék. Nemcsak Fenyő kolléga tette szóvá, hanem szinte mindenki: ezzel az autóval borzalmasan nehéz finoman lassítani. Araszolásból brutálisan megállni lehet. Meg nagy sebességről mozgási energiát hatásosan elnyeletni, hogyne. De városban úgy csordogálni a forgalommal, hogy az öv automatája ne lépjen minduntalan működésbe, csak óriási odafigyeléssel lehet. A pedál ugyanis nagyon kemény, ha csak megnyomjuk, semmi nem történik. Erővel kell taposni - ilyenkor jön a büntető bólintás. És kis sebességnél a kormány is szorul középtájt, eltekerve viszont túl könnyű lesz. Meg azért ez is ráz, billeg és akad benne zörgés bőven. Hiába lett jobb a második, a Smartnak még kell vagy három generáció, mire már nem csak félve mondja rá valaki, hogy autó.

Az alapból 2,8-ról induló Smart ebben a passion kivitelben, benzines turbómotorral egyébként már jó drága, bő 3,7 millió forintba kerül. Ennyiért már nemcsak a rettegett automata váltó, hanem hatalmas, rolós üvegtető, két motoros ablak, fordulatszámmérő, központi zár, könnyűfém kerék (jé, háromcsavaros, mint a régi francia autóké!) és az oldalsó jack-en MP3-lejátszót fogadó hifi is széria. Meg persze az ESP és az ABS is, ilyen kötőfék nélkül az új Smartot sem mernék ráengedni a forgalomra.

És a klímaberendezés is benne van a 3,7 millióban, ami ebben az autóban a hatalmas üvegfelületek miatt egyrészt szükséges, másrészt igen hatásos. A hatvan fokosra felforrósodott, aprócska kabint a klímaberendezés a bekapcsolás után szélsebesen lehűti. Gondolom a fűtés ugyanilyen gyors, azt nem próbáltam, de tényleg zsír, ahogy pillanatok alatt kihűl az utastér.

Smart Fourtwo 1.0 Turbo - 2007

Sajnos a száguldásnak ára van, és nem arra az összegre gondolok, amit az ember a Smart-árudában kicsenget. Nekem kilenc literes fogyasztás jött ki, ebben volt sok város, némi autópályás gyűrés, és kevés országúti csordogálás százzal. Ez baromi sok. Van még kétféle, gyengébb benzines, turbó nélkül, azok biztosan kevesebbet kérnek, és talán nem sokkal lomhábbak. Egy Smartban úgyis mindig a lassú váltó a legnagyobb frusztráció, nem a lovak hiánya.

Meg persze az árlista csúcsán csücsül ott még a Smart CDI, a dízelverzió, a világ legkisebb fogyasztású és emissziójú, belső égésű motorral hajtott autója. A gyilkos áron túl ott még egy bökkenő akad: a 0-100-as sprint két tized híján húsz másodpercig tart neki. Na, az a halál. Akkor inkább egyen többet, és legyen benzines.

Az oldalról ajánljuk

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25