A bemutatón Werner H. Frey, a Hyundai Motor Europe elnöke büszkén jelentette be, hogy a Hyundai Csoport nem csak hogy a világ 6. számú autógyártója lett, de tavaly készült el a tízmilliomodik autójuk is. Mindezt 1967. óta sikerült összehozni. És ha már ilyen nagyszerűek a gyártási adatok, nem is csoda, ha szépek a számok: a Hyundai tavalyi profitja elérte a mesés 2.4 milliárd won-t. Hogy ez forintban, euróban vagy dollárban mennyi lehet, már tényleg kevesen tudhatják. Olvasóink persze abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy egyből ide kattintva megtudhatják, annyira azért nem nagyon sok.
Európában 2004-ben 340 000 Hyundai fogyott, ez 2.1 %-os piaci részesedést jelent. Ezt szeretnék idén 2.6 %-ra növelni, 430 000 autóval. A dinamikus növekedésben fontos szerepe van a nagy reklámkeretnek: míg a KIA inkább a nagy tenisztornákat szponzorálja, a Hyundai fociban utazik. Pavel Nedved, Ruud Van Niistelrooy, Alessandro del Piero és sokan mások nagy örömére a Hyundai volt a 2004-es foci eb főszponzora, támogatták az athéni olimpiát, de már a 2006-os németországi világbajnokságra készülődnek. keret end
A Sonata a Hunyadiak előkelő ágából származik, hasonló szerepet töltvén be a konszernnél, mint pl. a Mercedesnél az S Klasse. Ebben mutatkoznak be az új fejlesztések, például a két új motor. A 2.4-es csak hengerűrtartalomban azonos a Toyota Camry ugyanekkora négyhengeresével, de a V6-os 3.3-as se a Mitsubishi padlásáról származik. Csak a kicsit próbáltam, de az jó.
Nem valami pörgős jószág, a futóműhöz hasonlóan inkább nyugalmat sugall. Viszonylag hosszú az égéstér, pörgetni tehát nemcsak nehéz, de nem is nagyon érdemes, gyakorlatilag mindegy neki, visszakapcsoltunk-e, hogy meglegyen az 5000-es fordulat, úgyse történik semmi, amit korábban ne tapasztaltaltunk volna. Viszont kellemesen húz, akár emelkedőn 1300-as fordulatról is.
Színválaszték-fantázianevek
Noble White
Ebony Black
Sleek Silver
Crystal Silver
Pure Pearl White
Grace Beige
Deep Pearl Blue
Prestige Dark Red
Aurora Blue
Charming Gray
Egy V6-os nyilván mindig jobb, de ezzel a kicsivel se nagyon kell
elhagynunk a német autópálya belső sávját:
a 180-as utazósebességet is könnyedén tartja. Akkor már pörög
vagy 5000-et, de zaja nincs, és szenvedésnek sincs nyoma.
Ha néhány apróságtól elvonatkoztatunk, nagyon jó autó a Sonata. Először is az emblémát kéne kicserélni - persze nem Audira, csak egy szebb Hyundaira. Legyen szögletesebb, rövidebb a szára, vagy bánom is én, csináljanak, amit akarnak, de ezt cseréljék ki. A külsejét is lehúzza, a kormányt is hazavágja. Ki lehetne dobni az alsó, szürke műszerfal-burkolatot is, de ezzel nagyjából vége is, a többi rendben van.
Méretben a középkategória (Mondeo-Passat-satöbbi) fölé, árban a középkategóriához lőtték be a Sonatát. Tengelytávban akkora, mint az Opel Omega (2730 mm), kicsit nagyobb, mint a Passat (2700) és az Accord (2670 mm). Kívülről pont akkora, mint a Toyota Camry, ami egy kategóriával és néhány millióval feljebb van. Az Omegánál 5 centivel szélesebb, a Camrynél 3 és féllel, az S80-as Volvónál is szélesebb egy kicsit - a Thesis pont ilyen széles.
Árban a koreaiak sokfélét tudnak. Van, hogy a kategóriaátlagot hozzák, mint pl. a Daewoo-Chevy Kalos, van, hogy látványosan olcsóbbak, mint a vetélytársak, legalábbis a KIA Sorentóval ezt csinálták. És képesek lehetetlenül túlárazni az autóikat, ahogy pl. a szerencsétlen KIA Magentissel tették.
A Sonata ára versenyképesre sikerült, a 2.4-es, elég jól felszerelve (Deluxe) 6 223 000 Ft. Az Executive felszereltségű 2.4-es automata váltóval 7 023 000 Ft. Mondeo kétliteres, 145 lovas benzinessel, kézi váltóval 6.5 millió forint körül jár. A koreaiak tehát egyre gyakrabban tudnak európai monőséget produkálni, még a büntetővámot beleszámítva is versenyképes áron. Isten irgalmazzon az európai autóiparnak.
Adatok
Hosszúság: 4800 mmszélesség: 1832 mm
magasság: 1475 mm
tengelytáv: 2730 mm
hasmagasság: 160 mm
csomagtér: 462 l
gyorsulás (2.4, kézi váltós): 8.9
gyorsulás: (3.3 V6 automata): 7.8
végsebesség (2.4 kézi): 212 km/h
végsebesség (3.3 V6 aut.): 230 km/h
tank: 70 l
felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkar
hátul független multilink
2.4, soros négyhengeres benzines:
teljesítmény: 161 LE@5800
nyomaték: 219 Nm@4250
furat×löket (mm): 88.0×97.0
kompresszió: 10.5
3.3 V6 teljesítmény: 233 LE@6000
nyomaték: 304 Nm@3500
furat×löket (mm): 92.0×83.8
kompresszió: 10.4
A kétliteres benzines és kétliteres dízel később érkeznek.