2005.03.21. 10:48

Adatlap Chevrolet Korea Spark Direkt - 2005

  • 1150 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 72 LE @ 5400 rpm
  • 104 Nm @ 4400 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    18.2 másodperc
  • Végsebesség:
    145 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    6.9 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.2 l/100km

Ha a Matizt - akarom mondani Sparkot - csak kívül tervezték volna át, nagyon kevés lett volna a további eredményes vásárlóvadászathoz, így belül is jónéhány dolog változott.

Majdnem kétórás repülőtéri macera és rövid, de annál kellemetlenebb repülőút után, a tűző olaszországi napon felállított sátorban türelmetlenül hallgattam a Chevrolet Europe által szerződtetett megmondólány, egy független formatervező szavait a Matiz megújulásáról. Az ifjú hölgy széles gesztusokkal magyarázta, hogy az új változat mennyivel felnőttebb, komolyabb jelenség, mint az elődje, és hogy mindebben milyen szerepet játszanak a különböző ívek, élek és felületek. Persze, persze, menjünk már, gondoltam, vár a tesztautó, a legendásan szép umbriai táj és az út végén a szálloda, a vacsora és némi pihenés. Most, újra itthon, kipihenten úgy gondolom, a szakértő hölgynek bizonyos értelemben igaza volt, ha nem is pont úgy, ahogy gondolta: a GM-Daewoo szuperminije új formájában egy lépéssel közelebb áll a felnőttkorhoz.

A koreai eredetű kisautó új formáit nézve az jut az eszembe, hogy a Matizt elérte a pubertázskor előszele. Az első két generáció gyermeki bája már csak nyomokban fedezhető fel az új nevelőapa, a GM által Chevrolet Sparknak keresztelt kisautón. Most inkább olyan, mint egy kedves kiskamasz. A Matiz - akarom mondani Spark - persze kislány, mindig is az volt, de most ki is próbálta anyu sminkkészletét. Csodálkozó kerek első lámpái köré macskaszemeket festett, a száját kerekre rúzsozta, és mindehhez jóval komolyabb arckifejezést öltött.

Az aktuális autódivatnak megfelelően felbukkant a karosszérián néhány határozott él is: mintha a babaruhát takaros, szépen vasalt rakott szoknya váltaná fel. Hátul meg cseresznyét formázó hajcsat gyanánt nagy, piros, kerek lámpákat visel a kisautó. Hogy az Italdesign és a Daewoo tervezői által kitalált új smink kinek hogy tetszik, ízlés dolga, nekem első pillantásra fura volt. A jól látható igyekezet, hogy a lényegében változatlan műszaki alapokra új formát tervezzenek, néhány különös megoldást is szült, melyeket egyelőre nem tudtam megszokni. Az egyik legdurvább ezek közül az oldalablakok előrefelé ereszkedő ívét a jóval magasabb orr-résszel összekötő, megtört ívű felület. Ez első ránézésre olyan hatást kelt, mintha a Matiz - akarom mondani Spark - első és hátsó fele két különböző autóhoz tartozna.


Ha a Matizt - akarom mondani Sparkot - csak kívül tervezték volna át, nagyon kevés lett volna a további eredményes vásárlóvadászathoz, így belül is jónéhány dolog változott. Elsőként az alapjaiban új műszarfal tűnik fel, amely belülről az elődmodell tucatmegoldásaihoz képest óriási előrelépés. A legfontosabb műszereket - a sebesség- és fordulatszámmérőt, valamint az órát és a kilométer-számlálót - középre helyezték, ami jól néz ki, viszont nem igazán praktikus. Az adatok leolvasásához el kell fordítani a tekintetünket az útról, így hiába nem takar bele a kormány a műszerekbe, ritkán volt módom a tesztelés közben a sebesség ellenőrzésére. A kormány mögött, a sofőr látóterében egyedül a visszajelző lámpákat találjuk, ezek viszont szinte mindenre figyelmeztetnek a műszaki hibáktól a nyitva maradt ajtókig.

Érdekes, hogy motorhőfokjelző mutatót hiába kerestem, ilyen ugyanis a legjobban felszerelt Matizban - akarom mondani Sparkban - sincsen, pedig bizonyára a koreaiak motorjai sem szeretik hidegen a magas fordulatszámot. Arcpirító plágium a levegőbeömlők formája - egy az egyben a legnagyobb konkurens, a Fiat Panda megoldása köszön vissza - viszont ez is jól passzol az új műszerfal-kialakításhoz, és igen jól használható.

A vezető előtt és az utastér többi részében a kategóriának megfelelően csupa rideg, kemény műanyag sorakozik, de egyáltalán nem kellemetlen tapintásúak. És az elemek nagyon jól össze vannak rakva, ahogy az egész autó: a három kipróbált tesztpéldány egyikében sem zörgött semmi, még igazán rossz úton sem. A puha műanyagok viszont borzalmasak: az amúgy kellemes méretű és formájú kormány, valamint az ismerős golflabda-mintázatú váltógomb tapintásra egyszerre rideg és ragacsos. Valamilyen huzat, autóskesztyű vagy azonnali csere erősen javallott.


Tárolórekeszek dolgában nem áll rosszul a Matiz - vagyis a Spark -, de e téren is érdekes kettősség tapasztalható. Az első ajtókban a térképzsebek elülső részén nagyobb üvegek tárolására alkalmas odút alakítottak ki, ami jó, viszont a pohártartók egészen alkalmatlan helyen, a váltóbot előtt kaptak helyet. Ide kerülhet az apró kukára emlékeztető hamutartó is, amelyet - bár nem volt módunk kipróbálni - menet közben valószínűleg szinte lehetetlen úgy használni hogy ne terítsen be mindent a hamu. A kesztyűtartó a felette elhelyezett, alapáras utasoldali légzsák miatt inkább csak jelzésértékű, viszont cserébe a műszerfal és a lábtér között alul egy nyitott polcot találunk - utoljára hasonlót a Trabantokban láttam.


A legnagyobb tárolórekesz - a csomagtartónak nevezett 170 literes rés a hátsó ajtó és a hátsó ülések között - pont elegendő egy sporttáska és egy-két nagyobb kabát szállítására, ahogy valószínűleg egy nagyobb bevásárláskor sem okoz gondot néhány rekesz gazdaságos ásványvíz hazahurcolása. A klasszikus nő a csomagtartóban teszten viszont, ahogy az valószínűleg a kategória többi résztvevőjével is történt volna, már megbukott a Matiz - azaz Spark - pedig a feladatra felkért feleség magassága nem haladta meg a 160 cm-t. Ugyanakkor némi áldozat árán, az aszimmetrikusan osztott hátsó üléstámla ledöntésével jóval nagyobb teret is kaphatnak a csomagok, a maximális érték 845 liter.

Matiz vagy Spark?

A Chevrolet Spark Európa nyugati felén ezután is Chevrolet Matiz néven lesz kapható, így megkérdeztük a Chevrolet illetékesét, minek köszönhető a névváltás a magyar piacon. Kiderült, hogy a Matiz nevet azokban a régiókban hagyták el, ahol a régi Daewoo gyárak még mindig készítik az azonos nevű régebbi modelleket, hogy jobban elváljon a két, amúgy igen hasonló termék. A Matizt jelenleg Romániában és Lengyelországban is készítik, és bár ezek az autók Magyarországon nem kaphatók, a Chevrolet Europe úgy döntött, hogy Közép-Európában egységesen Spark néven árusítja a Matiz új változatát.

Az oldalról ajánljuk

Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

5 órája
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
  • Hírek

Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot

A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.

március 31., 06:05
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
  • Közélet

Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál

Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?

március 31., 06:41
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
  • Hírek

Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó

A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.

március 31., 06:05
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper
  • Tesztek

Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper

Ez most végre kész van.

március 31., 19:56
Újra napirenden az alkoholzár
  • Hírek

Újra napirenden az alkoholzár

Változik a helyzet a hollandoknál?

március 31., 09:13
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
  • Hírek

Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle

Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.

március 31., 10:55
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
  • Hírek

Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett

A tűz okát még kutatják.

március 31., 15:10
Visszatér a Volvo előző vezére
  • Hírek

Visszatér a Volvo előző vezére

Régi-új arc a Volvo élén.

március 31., 19:30
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
  • Hírek

A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége

Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.

március 31., 13:42
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
  • Hírek

Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján

Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.

március 31., 16:53
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
  • Hírek

Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött

A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.

március 31., 14:20
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!
  • Tesztek

Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.

A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.

március 31., 12:02
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 1., 00:02