Kamaszodó Matiz
Ha a Matizt - akarom mondani Sparkot - csak kívül tervezték volna át, nagyon kevés lett volna a további eredményes vásárlóvadászathoz, így belül is jónéhány dolog változott.
Majdnem kétórás repülőtéri macera és rövid, de annál kellemetlenebb repülőút után, a tűző olaszországi napon felállított sátorban türelmetlenül hallgattam a Chevrolet Europe által szerződtetett megmondólány, egy független formatervező szavait a Matiz megújulásáról. Az ifjú hölgy széles gesztusokkal magyarázta, hogy az új változat mennyivel felnőttebb, komolyabb jelenség, mint az elődje, és hogy mindebben milyen szerepet játszanak a különböző ívek, élek és felületek. Persze, persze, menjünk már, gondoltam, vár a tesztautó, a legendásan szép umbriai táj és az út végén a szálloda, a vacsora és némi pihenés. Most, újra itthon, kipihenten úgy gondolom, a szakértő hölgynek bizonyos értelemben igaza volt, ha nem is pont úgy, ahogy gondolta: a GM-Daewoo szuperminije új formájában egy lépéssel közelebb áll a felnőttkorhoz.
A koreai eredetű kisautó új formáit nézve az jut az eszembe, hogy a Matizt elérte a pubertázskor előszele. Az első két generáció gyermeki bája már csak nyomokban fedezhető fel az új nevelőapa, a GM által Chevrolet Sparknak keresztelt kisautón. Most inkább olyan, mint egy kedves kiskamasz. A Matiz - akarom mondani Spark - persze kislány, mindig is az volt, de most ki is próbálta anyu sminkkészletét. Csodálkozó kerek első lámpái köré macskaszemeket festett, a száját kerekre rúzsozta, és mindehhez jóval komolyabb arckifejezést öltött.
Az aktuális autódivatnak megfelelően felbukkant a karosszérián néhány határozott él is: mintha a babaruhát takaros, szépen vasalt rakott szoknya váltaná fel. Hátul meg cseresznyét formázó hajcsat gyanánt nagy, piros, kerek lámpákat visel a kisautó. Hogy az Italdesign és a Daewoo tervezői által kitalált új smink kinek hogy tetszik, ízlés dolga, nekem első pillantásra fura volt. A jól látható igyekezet, hogy a lényegében változatlan műszaki alapokra új formát tervezzenek, néhány különös megoldást is szült, melyeket egyelőre nem tudtam megszokni. Az egyik legdurvább ezek közül az oldalablakok előrefelé ereszkedő ívét a jóval magasabb orr-résszel összekötő, megtört ívű felület. Ez első ránézésre olyan hatást kelt, mintha a Matiz - akarom mondani Spark - első és hátsó fele két különböző autóhoz tartozna.
Ha a Matizt - akarom mondani Sparkot - csak kívül tervezték volna át, nagyon kevés lett volna a további eredményes vásárlóvadászathoz, így belül is jónéhány dolog változott. Elsőként az alapjaiban új műszarfal tűnik fel, amely belülről az elődmodell tucatmegoldásaihoz képest óriási előrelépés. A legfontosabb műszereket - a sebesség- és fordulatszámmérőt, valamint az órát és a kilométer-számlálót - középre helyezték, ami jól néz ki, viszont nem igazán praktikus. Az adatok leolvasásához el kell fordítani a tekintetünket az útról, így hiába nem takar bele a kormány a műszerekbe, ritkán volt módom a tesztelés közben a sebesség ellenőrzésére. A kormány mögött, a sofőr látóterében egyedül a visszajelző lámpákat találjuk, ezek viszont szinte mindenre figyelmeztetnek a műszaki hibáktól a nyitva maradt ajtókig.
Érdekes, hogy motorhőfokjelző mutatót hiába kerestem, ilyen ugyanis a legjobban felszerelt Matizban - akarom mondani Sparkban - sincsen, pedig bizonyára a koreaiak motorjai sem szeretik hidegen a magas fordulatszámot. Arcpirító plágium a levegőbeömlők formája - egy az egyben a legnagyobb konkurens, a Fiat Panda megoldása köszön vissza - viszont ez is jól passzol az új műszerfal-kialakításhoz, és igen jól használható.
A vezető előtt és az utastér többi részében a kategóriának megfelelően csupa rideg, kemény műanyag sorakozik, de egyáltalán nem kellemetlen tapintásúak. És az elemek nagyon jól össze vannak rakva, ahogy az egész autó: a három kipróbált tesztpéldány egyikében sem zörgött semmi, még igazán rossz úton sem. A puha műanyagok viszont borzalmasak: az amúgy kellemes méretű és formájú kormány, valamint az ismerős golflabda-mintázatú váltógomb tapintásra egyszerre rideg és ragacsos. Valamilyen huzat, autóskesztyű vagy azonnali csere erősen javallott.
Tárolórekeszek dolgában nem áll rosszul a Matiz - vagyis a Spark -, de e téren is érdekes kettősség tapasztalható. Az első ajtókban a térképzsebek elülső részén nagyobb üvegek tárolására alkalmas odút alakítottak ki, ami jó, viszont a pohártartók egészen alkalmatlan helyen, a váltóbot előtt kaptak helyet. Ide kerülhet az apró kukára emlékeztető hamutartó is, amelyet - bár nem volt módunk kipróbálni - menet közben valószínűleg szinte lehetetlen úgy használni hogy ne terítsen be mindent a hamu. A kesztyűtartó a felette elhelyezett, alapáras utasoldali légzsák miatt inkább csak jelzésértékű, viszont cserébe a műszerfal és a lábtér között alul egy nyitott polcot találunk - utoljára hasonlót a Trabantokban láttam.
A legnagyobb tárolórekesz - a csomagtartónak nevezett 170 literes rés a hátsó ajtó és a hátsó ülések között - pont elegendő egy sporttáska és egy-két nagyobb kabát szállítására, ahogy valószínűleg egy nagyobb bevásárláskor sem okoz gondot néhány rekesz gazdaságos ásványvíz hazahurcolása. A klasszikus nő a csomagtartóban teszten viszont, ahogy az valószínűleg a kategória többi résztvevőjével is történt volna, már megbukott a Matiz - azaz Spark - pedig a feladatra felkért feleség magassága nem haladta meg a 160 cm-t. Ugyanakkor némi áldozat árán, az aszimmetrikusan osztott hátsó üléstámla ledöntésével jóval nagyobb teret is kaphatnak a csomagok, a maximális érték 845 liter.
Matiz vagy Spark?
A Chevrolet Spark Európa nyugati felén ezután is Chevrolet Matiz néven lesz kapható, így megkérdeztük a Chevrolet illetékesét, minek köszönhető a névváltás a magyar piacon. Kiderült, hogy a Matiz nevet azokban a régiókban hagyták el, ahol a régi Daewoo gyárak még mindig készítik az azonos nevű régebbi modelleket, hogy jobban elváljon a két, amúgy igen hasonló termék. A Matizt jelenleg Romániában és Lengyelországban is készítik, és bár ezek az autók Magyarországon nem kaphatók, a Chevrolet Europe úgy döntött, hogy Közép-Európában egységesen Spark néven árusítja a Matiz új változatát.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
- Hírek
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Közélet
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Tesztek
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155
700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?
- Közélet
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük
- Hírek
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.
- Hírek
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.
- Hírek
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.
- Hírek
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
A tűz okát még kutatják.
- Hírek
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.
- Hírek
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.
- Hírek
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.
- Tesztek
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.
A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.
