2005.03.21. 10:48

Adatlap Chevrolet Korea Spark Direkt - 2005

  • 1150 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 72 LE @ 5400 rpm
  • 104 Nm @ 4400 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    18.2 másodperc
  • Végsebesség:
    145 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    6.9 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.2 l/100km

Ha a Matizt - akarom mondani Sparkot - csak kívül tervezték volna át, nagyon kevés lett volna a további eredményes vásárlóvadászathoz, így belül is jónéhány dolog változott.

Majdnem kétórás repülőtéri macera és rövid, de annál kellemetlenebb repülőút után, a tűző olaszországi napon felállított sátorban türelmetlenül hallgattam a Chevrolet Europe által szerződtetett megmondólány, egy független formatervező szavait a Matiz megújulásáról. Az ifjú hölgy széles gesztusokkal magyarázta, hogy az új változat mennyivel felnőttebb, komolyabb jelenség, mint az elődje, és hogy mindebben milyen szerepet játszanak a különböző ívek, élek és felületek. Persze, persze, menjünk már, gondoltam, vár a tesztautó, a legendásan szép umbriai táj és az út végén a szálloda, a vacsora és némi pihenés. Most, újra itthon, kipihenten úgy gondolom, a szakértő hölgynek bizonyos értelemben igaza volt, ha nem is pont úgy, ahogy gondolta: a GM-Daewoo szuperminije új formájában egy lépéssel közelebb áll a felnőttkorhoz.

A koreai eredetű kisautó új formáit nézve az jut az eszembe, hogy a Matizt elérte a pubertázskor előszele. Az első két generáció gyermeki bája már csak nyomokban fedezhető fel az új nevelőapa, a GM által Chevrolet Sparknak keresztelt kisautón. Most inkább olyan, mint egy kedves kiskamasz. A Matiz - akarom mondani Spark - persze kislány, mindig is az volt, de most ki is próbálta anyu sminkkészletét. Csodálkozó kerek első lámpái köré macskaszemeket festett, a száját kerekre rúzsozta, és mindehhez jóval komolyabb arckifejezést öltött.

Az aktuális autódivatnak megfelelően felbukkant a karosszérián néhány határozott él is: mintha a babaruhát takaros, szépen vasalt rakott szoknya váltaná fel. Hátul meg cseresznyét formázó hajcsat gyanánt nagy, piros, kerek lámpákat visel a kisautó. Hogy az Italdesign és a Daewoo tervezői által kitalált új smink kinek hogy tetszik, ízlés dolga, nekem első pillantásra fura volt. A jól látható igyekezet, hogy a lényegében változatlan műszaki alapokra új formát tervezzenek, néhány különös megoldást is szült, melyeket egyelőre nem tudtam megszokni. Az egyik legdurvább ezek közül az oldalablakok előrefelé ereszkedő ívét a jóval magasabb orr-résszel összekötő, megtört ívű felület. Ez első ránézésre olyan hatást kelt, mintha a Matiz - akarom mondani Spark - első és hátsó fele két különböző autóhoz tartozna.


Ha a Matizt - akarom mondani Sparkot - csak kívül tervezték volna át, nagyon kevés lett volna a további eredményes vásárlóvadászathoz, így belül is jónéhány dolog változott. Elsőként az alapjaiban új műszarfal tűnik fel, amely belülről az elődmodell tucatmegoldásaihoz képest óriási előrelépés. A legfontosabb műszereket - a sebesség- és fordulatszámmérőt, valamint az órát és a kilométer-számlálót - középre helyezték, ami jól néz ki, viszont nem igazán praktikus. Az adatok leolvasásához el kell fordítani a tekintetünket az útról, így hiába nem takar bele a kormány a műszerekbe, ritkán volt módom a tesztelés közben a sebesség ellenőrzésére. A kormány mögött, a sofőr látóterében egyedül a visszajelző lámpákat találjuk, ezek viszont szinte mindenre figyelmeztetnek a műszaki hibáktól a nyitva maradt ajtókig.

Érdekes, hogy motorhőfokjelző mutatót hiába kerestem, ilyen ugyanis a legjobban felszerelt Matizban - akarom mondani Sparkban - sincsen, pedig bizonyára a koreaiak motorjai sem szeretik hidegen a magas fordulatszámot. Arcpirító plágium a levegőbeömlők formája - egy az egyben a legnagyobb konkurens, a Fiat Panda megoldása köszön vissza - viszont ez is jól passzol az új műszerfal-kialakításhoz, és igen jól használható.

A vezető előtt és az utastér többi részében a kategóriának megfelelően csupa rideg, kemény műanyag sorakozik, de egyáltalán nem kellemetlen tapintásúak. És az elemek nagyon jól össze vannak rakva, ahogy az egész autó: a három kipróbált tesztpéldány egyikében sem zörgött semmi, még igazán rossz úton sem. A puha műanyagok viszont borzalmasak: az amúgy kellemes méretű és formájú kormány, valamint az ismerős golflabda-mintázatú váltógomb tapintásra egyszerre rideg és ragacsos. Valamilyen huzat, autóskesztyű vagy azonnali csere erősen javallott.


Tárolórekeszek dolgában nem áll rosszul a Matiz - vagyis a Spark -, de e téren is érdekes kettősség tapasztalható. Az első ajtókban a térképzsebek elülső részén nagyobb üvegek tárolására alkalmas odút alakítottak ki, ami jó, viszont a pohártartók egészen alkalmatlan helyen, a váltóbot előtt kaptak helyet. Ide kerülhet az apró kukára emlékeztető hamutartó is, amelyet - bár nem volt módunk kipróbálni - menet közben valószínűleg szinte lehetetlen úgy használni hogy ne terítsen be mindent a hamu. A kesztyűtartó a felette elhelyezett, alapáras utasoldali légzsák miatt inkább csak jelzésértékű, viszont cserébe a műszerfal és a lábtér között alul egy nyitott polcot találunk - utoljára hasonlót a Trabantokban láttam.


A legnagyobb tárolórekesz - a csomagtartónak nevezett 170 literes rés a hátsó ajtó és a hátsó ülések között - pont elegendő egy sporttáska és egy-két nagyobb kabát szállítására, ahogy valószínűleg egy nagyobb bevásárláskor sem okoz gondot néhány rekesz gazdaságos ásványvíz hazahurcolása. A klasszikus nő a csomagtartóban teszten viszont, ahogy az valószínűleg a kategória többi résztvevőjével is történt volna, már megbukott a Matiz - azaz Spark - pedig a feladatra felkért feleség magassága nem haladta meg a 160 cm-t. Ugyanakkor némi áldozat árán, az aszimmetrikusan osztott hátsó üléstámla ledöntésével jóval nagyobb teret is kaphatnak a csomagok, a maximális érték 845 liter.

Matiz vagy Spark?

A Chevrolet Spark Európa nyugati felén ezután is Chevrolet Matiz néven lesz kapható, így megkérdeztük a Chevrolet illetékesét, minek köszönhető a névváltás a magyar piacon. Kiderült, hogy a Matiz nevet azokban a régiókban hagyták el, ahol a régi Daewoo gyárak még mindig készítik az azonos nevű régebbi modelleket, hogy jobban elváljon a két, amúgy igen hasonló termék. A Matizt jelenleg Romániában és Lengyelországban is készítik, és bár ezek az autók Magyarországon nem kaphatók, a Chevrolet Europe úgy döntött, hogy Közép-Európában egységesen Spark néven árusítja a Matiz új változatát.