Majdnem pont egy éve annak, hogy alkalmam nyílt kipróbálni egy Impreza WRX STI RA-t a Rábaringen. Akkor egy spontán életútelemzés során arra a következtetésre jutottam, hogy jól választottam szakmát. Múlt csütörtök óta másként fogalmazok: gusztustalanul szerencsés fickó vagyok.
Amikor azzal hívja fel az embert a Subaru hazai forgalmazója, hogy szeretné meghívni egy szűk körű eseményre, melynek tárgya egyelőre titok, de Várpalota mellett lesz, a semmi közepén, és pajkos rali itinert kap útbaigazításul, akkor óhatatlanul görcsös vigyoroghatnék keríti hatalmába.
Aztán a helyszín közelében egyszer csak feltűnt, hogy a környező bekötőutak mind le vannak zárva Subaru logós nejlonszalaggal. Utat pedig két esetben zárnak le: ha járhatatlan, vagy ha nagyon gyors járműveket kell megóvni a közúti közlekedés gyanútlan résztvevőitől. Kicsit segítek: nem voltak járhatatlanok.
A betonút egy murvás katlanban ért véget, egy domb alján. A ceremónia a dombtetőn zajlott, így felkaptattunk. Mit ad isten, véletlenül pont volt félúton egy Impreza WRC és egy Forester tereprali autó. Indult már nap rosszabbul is.
Odafenn egy feltűnően piros túrabakancsnak látszó tárgy trónolt. Nem volt nehéz kitalálni, hogy a vörös álca alatt valamilyen Forester üldögél. Mögötte viszont két Impreza állt köntös nélkül. Két Impreza, nagyon érdekes felirattal az orrán. Hogyaszondja: Type 270 és Type 320.
A rövid sajtótájékoztató az új Forester leleplezésével indult. Az autó kívül-belül sokat csinosodott, az elődmodellel szerzett élményeit pedig Winkler kolléga mindmáig nosztalgikus sóhajoktól szabdaltan emlegeti. Bár itthon most láthattuk először, még annyira demo-fázisban, hogy vezetni sem lehetett, mégsem belőle lett a nap sztorija. A technikai részletekre vágyók kedvéért feltettük a hivatalos sajtóközleményt képgalériástul, ennél többet még mi sem tudunk. Magyarországi bevezetés és ár úgy három hónap múlva várható. Ámde ott a két Impreza.
A forgalmazó emberei némiképpen elfogódottan beszéltek az új autókról, teljes joggal. Egy cég píárosának kötelessége szeretni termékeit, de ezúttal a kedves zavar oka az atyai büszkeség: az új Impreza modellek itthon készülnek, csak nekünk. Tévedés ne essék, az autókat japánban gyártják, nálunk csak néhány plusz lóerőt kapnak némi elektronikai és kipufogórendszerbeli változtatás révén. Így lesz a WRX 218 helyett 270, az STI pedig 265 helyett 320 lóerős.
Nemrég írtuk meg, hogy a Subaru STI részlege S202 néven limitált 400 darabos szériát dob piacra, 320 lóerővel. Mindjárt el is morzsoltunk néhány könnycseppet, hogy ilyen autó Magyarországra még mutatóba se jut majd. Erre tessék. A hazai változat nem teljesen ugyanaz, de ennél nagyobb kompromisszumra sose kényszerüljünk. Hol a slusszkulcs?
Az Imprezákat mindig bántani szokták kétséges esztétikai értékük miatt, de ennek most vége. A Type 320 kötényei, spoilerei, kerekei, légbeömlői és vetítőlencsés fényszórói tökéletes munkát végeznek. Az autó klasszikus értelemben továbbra sem szép, de zseniálisan gonosz, izmos állat külseje van. Messziről üvölt róla, hogy egy másik világból érkezett, egy olyan világból, ahová, ha eddig elolvasta ezt a cikket, Ön is vágyik, kedves olvasó.
A beltér pont ugyanennyire megejtő. Az STI feliratos ülések olyanok, mintha saját testébe ülne bele az ember, az egyszerű de gusztusos műszerfalon ordas fordulatszámmérőre látunk a Momo kormányon át. A pedálok alumíniumból vannak, ahogy a váltókulissza és a motorháztető is, és kapunk kis gombot, hogy vizet permetezhessünk az intercoolerre a téboly legédesebb perceiben.