Adatlap Citroën C2 Vts - 2003
Adatlap Nissan Micra 160sr - 2003
Adatlap Suzuki Swift Sport - 2006
Álmodozni jó. A sok szép, új, izgalmas sportautó megmozgatja az ember fantáziáját, de a legtöbb esetben komoly, általában anyagi természetű szakadék tátong az álmodozó és álmának tárgya között. Jó dolog színes magazinban nézegetni Pamela Anderson cicijét, de mennyivel izgalmasabb valami füstös szórakozóhelyen odamenni egy lányhoz, még akkor is, ha kicsit nagy a feneke vagy eláll a füle.
Valahogy így van ez a sportautókkal is. A sportautók szépek, gyorsak, de drágák, így sok esetben elérhetetlenek. Az ember elnézegeti őket, kicsit csurgatja a nyálát, aztán vesz valami dízelt és módfelett elégedett, mert jól fogyaszt. Pedig minden emberben él egy kisgyermek, aki irtózik a racionalitástól, tojik a fogyasztásra, és mindennél jobban szeret játszani.
A baj csak az, hogy 6-8-10 millió forintot kell kiszórni az ablakon játszadozásra, ami bizony sok pénz. Ezért jó, hogy a legkisebbek között is akadnak sportos modellek, így már három és fél, négy millió forintért hozzájuthat az ember egy vadonatúj sportkocsihoz, ami nem okoz olyan élményt, mint Pamela Anderson cicije közvetlen közelről, viszont egymilliószor izgalmasabb, mint Pamela Anderson cicije valami színes újságban.
A versenyzők
Az egyes számú versenyző a Citroën C2 VTS. 4 010 000 Ft-os árával ő a legdrágább. A Swift ára meghökkentően magasnak tűnhet, ha azt vesszük alapul, hogy a gyártó kétmillióért kínálja az alapmodellt, ebben a mezőnyben azonban racionálisan hangzik a 3 920 000 forint. A Nissan Micra 160SR mindössze 3 390 000 forintba kerül, szinte úgy dobják utánunk. A közel 20%-os árkülönbség sokat nyom a latban vásárláskor, de vajon miért ennyire olcsó?
Felszereltség
A dizájnnal szokás kezdeni, tudom, de úgy érzem, a fenti adatok magyarázatra szorulnak, ezért inkább az autók felszereltségével foglalkoznék egy keveset. A C2-es tele van extrákkal. Van benne automata klíma, kormányról vezérelhető hifi, két automata elektromos ablak, sötétben automatikusan bekapcsoló fényszórók és esőérzékelős ablaktörlők, fűthető és behajtható visszapillantó tükrök, egy csomó fékezést és menetstabilitást segítő hárombetűs izé, 16-os könnyűfém felni meg négy légzsák.
A Swift Sportban célszerűbb játékok vannak. Nem automata sem a lámpa sem az ablaktörlő, de biztonsági, menetstabilitást és fékezést támogató elektronikus rendszere ugyanannyi van. Automata klímát és kormányról vezérelhető hifit a Suzuki is ad, kettővel több légzsák van a Swiftben - szám szerint hat -, a két első ülés fűthető, és a könnyűfém felnik eggyel nagyobbak, 17 hüvelykesek; de a leghasznosabb a kulcs nélküli indítás. Ha összegezzük az extrákat és utánaszámolunk, kiderül, hogy ilyen komoly felszereltség mellett ezek a sportmodellek bizony nem is annyira drágák, mint első ránézésre gondoltuk.
A Micrában is elektromos az ablak, a tükör, kormányról vezérelhető a hifi, van benne ABS, EBD meg ESP és 16-os könnyűfém felni jár hozzá, de manuális a klíma és csak két légzsákot adnak. A Micra 160SR felszereltsége elmarad a riválisokétól, de még bőven kielégítő. A C2-esben sok nem feltétlenül szükséges játék árát kell megfizetni, mint amilyen például az esőérzékelős ablaktörlő, vagy az automatikusan becsukódó visszapillantó tükör, a Swift Sportot is ellátták minden földi jóval, de vajon tényleg szükség van a 17-es felnikre és a hat légzsákra?
Te meg hogy nézel ki!
Valahol mindhárom modell tudathasadásos elmeállapot szüleménye, hiszen ezeket az apróságokat elsősorban hölgyeknek tervezték - na jó, a Suzukit nem, azt a népnek - egy férfiasan sportos női autó pedig minimum fura, de ettől most tekintsünk el. Tökéletes egyetértésben voltak a szerkesztőség tagjai afelől, hogy a Micra a legnőiesebb és a Swift a legférfiasabb, legsportosabb modell a három közül. A C2-vel kapcsolatban megoszlottak a vélemények.
A Micra nagyon kedves, aranyos, de két probléma is van vele. Egyrészt gyakorlatilag semmilyen külső jelét nem láthatjuk rajta, hogy sportos modell lenne, másrészt elég sivár a beltere. Van ugyan egy-két jó ötlet, szép a műszeregység sportos fehér számlapja, jópofa a kilincs, jók a fűtés-hűtés fehér, porcelánhatású műanyag kapcsolói, de egészében egyáltalán nem sportos, még csak nem is nőiesen könnyed a 160SR belvilága, inkább kicsit nagymamás.
A C2 extravagáns. Formája, belső dizájnja nagyon karakteres, csak szeretni vagy utálni lehet. A karosszériát sportossá, mérgessé teszik a szögletes, erőszakos vonalak. A VTS-ről tényleg el lehet hinni, hogy keményen megy, annak ellenére, hogy nagyon kicsike, még ebben a mezőnyben is. A belső teret díszítő megannyi narancssárga betétből női parfüm illata árad, amilyen sportosnak hat kívülről, annyira nőies belül a C2. Ez az autó tele van érdekes ötlettel, és pont ezért osztja meg az embereket. Nálunk nagyjából ugyanannyian húzták a szájukat, mint ahányan imádták.
A Swift formatervét jól eltalálták. Mára eljutottunk oda, hogy félpercenként jön szembe egy, mégsem vált unalmassá. A Sport természetesen még dögösebb: vagány légterelőket, két krómozott kipufogóvéget, módosított hátsó lámpát kapott. Sajnos a tesztautón nem a gyári 17-es könnyűfém felnik voltak, hanem 15-ös acélkerekek dísztárcsával és téli gumival, de így is jól nézett ki.
Belül is sportos a hangulat, a sportülések piros betétjei kifejezetten vagányak, távolról sem hasonlítanak a VTS nőies pöttyeihez. Szép krómkeret van a műszeregységek körül. A Swift a Micrához képest izgalmas, a C2-höz mérve puritán, de minden mércével mérve sportos és kellemes. Talán még férfias is egy kicsit.