Nagy reményekkel indultam ezért az autóért. A legnagyobb magyar Suzuki új dízellel, mmm, biztos finom lesz. Most meg itt állok tanácstalanul: kinek jó ez egyáltalán?
Tesztautónk legnagyobb újdonsága, büszkesége az 1,6 literes dízelmotor. A PSA-Ford együttműködéséből származó közös nyomócsöves motor a Suzukiban fix geometriájú turbófeltöltővel 90 lóerőt teljesít, nagyobb autókban ugye bonyolultabb turbóval 110-et szokott. Jó kis motor ez, számos autóban szerettük már, a gyengébb jó volt a 207-ben, a Berlingóban, az erősebb a Focusban, Mazda 3-ban.
No, de ami nekünk nem újdonság, a Suzukinak az. Kellett ez a motor az SX4-katalógusba, az 1,9 literes Fiat-dízellel nagyon-nagyon drága volt az autó. Mondjuk, ezzel is az. A manuális klímás, de villanyablak, központi zár nélkül (GC verzió) is belekerül 4,09 millió forintba, a mi GLX-ünk meg listaáron 4,44 millió forint. Plusz villanytükör - a nyolc hangszórós rádió benne van az árban.
Ki vesz ennyiért ilyen autót? Két vásárlótípust bírok elképzelni. Az egyik a megrögzött Suzuki-fan, aki a szocializmus lebontásakor Swiftre cserélte egykori KGST-termékét. Elégedett volt a soha el nem romló japán technikával, feszítette keblét a büszkeség: és ezt a megbízható csodát itt gyártották nálunk! A régi Swift után vett egy Ignist vagy Wagont, most pedig szeretne még feljebb lépni, és nem is nézi más gyártók ajánlatait, csak visszamegy kedves Suzuki-szalonjába, és megrendeli ezt. Ő nem fog csalódni.
A másik a cégautó-vásárló, aki - na, nem magának, még mit nem! - lótifutijainak keres takarékos, dinamikus, olcsón fenntartható szolgálati járművet. Már megfázott egy neves (ki tudja, talán épp francia) gyártó olcsó, de széthulló modelljével, de mégsem akarja apró Swiftekkel kiszúrni dolgozói szemét. Vesz hát rohangászós autónak pár dízel SX4-et, flottakedvezménnyel. Ő sem fog csalódni.
Ha viszont elkezdünk tudományosan autót vásárolni, és azt mondjuk, négy- és ötmillió forint közötti áron keresünk egy kis fogyasztású családit, nem sok minden (semmi sem) szól a Suzuki SX4 1,6 DDIS mellett. Nincs nagy baja, csak kicsi, ehhez képest baromi drága.
Szépség? Az SX4 kívülről nem rossz, határozottan csinoska. Jó kiállású, masszív kis jószág, még ebben a bugyikék színben sem mutat rosszul. Presztízse természetesen nincs, hiszen a Suzuki négykerekű termékei közül talán csak a Grand Vitara tarthat számot némi megbecsülésre a hazai forgalom sznobériájában. Ez tehát rendben van, a kinézet önmagában nem zárja ki a 4+ milliót.
Komfort? Talán ebben a versenyszámban a leggyengébb az autó. Azt hittem, nagyobb. Még akkor is azt hittem, amikor a gyártósor hivatalos indulása alkalmából először fényképeztem körbe. Most viszont, hogy használtam is egy hétig, rájöttem, hogy ez egy kiskocsi. Csomagtere meglepően kicsi, csupán 270 literes, ez kisautóméret. A hátsó ülésen épp elférek magam mögött, de amikor bekötöttük daliás, 181 centis termetem mögé a gyerekülést, előre kellett húzódzkodnom kicsit.
A vezetői környezet a sok durva plasztik (a kesztyűtartó belsejétől kivert a víz) dacára esztétikus, barátságos, épp olyan, mint az új Swiftben. Szörnyű viszont a műanyagból szőtt, izzasztó üléskárpit. A gyári rádió könnyen kezelhető, nem szól rosszul. Jól becsüljük meg, mert a klíma mellett ez az egyetlen alapárba értett extra, minden másért (villanyablak, villanytükör) fizetni köll.
Felépítés? Terepjárni nem tud, bent pedig semmi sem észlelhető a mindenen átgázolás ígéretéből. Ehhez a motorhoz egyáltalán nem is rendelhető összkerékhajtás.