Ki tudja, mi kell a népnek? Ezért a Suzuki csinált egy kicsit személyautósabb kocsit, meg csinált egy kicsit SUV-osabbat. De miért nem adtak nekik más-más nevet?
Egy ideje dívik az összebútorozás. Itt van a Toyota Aygo– Peugeot 107– Citroen C1 -triumvirátus, vagy nagyobbacskában a Peugeot 807 –Fiat Ulysse– Lancia Phedra -négyes. Azonos alapok, azonos motor, azonos gardrób, hangyányi eltérések. A Suzuki is gyakorlott ebben az összedolgozásban: Agila és WagonR, Swift, majd Ignis és Justy. Most a miautónk a Fiattal karöltve fejleszt és gyárt Esztergomban. Jó lakótársat választottunk, erre a legjobb bizonyíték a Fiat 1,9-es Multijet motorja. 2006-ban 60 000 darabot gyártanak; 40 000 SX4-et és 20 000 Sedicit. A korábbi hírekkel ellentétben nem esett szó a Lanciáról, amit szintén az SX4 mintájára gyártottak volna Esztergomban.
Az esztergomi gyár már javában ontja magából az SX4-eket , és minden magyarországi Suzuki-márkakereskedésben lehet tesztautózásra jelentkezni, de a nemzetközi bemutatóra csak most került sor. Elsőként Genfben, majd a sajtónak Párizsban. Úgyhogy ahelyett, hogy besétáltunk volna a magyarországi több mint kétszáz márkakereskedés egyikébe, repülőre szálltunk.
A sajtóbemutató helyszíne a Párizs melletti Disneypark volt, de ez korántsem jelenti azt, hogy az új SX4 játékautó lenne. Honda Oszamu (a Nissan egyik fejlesztőjét Tojotának hívják, a Hondánál meg dolgozik egy Szuzuki), az SX4 program fejlesztési vezetője mutatta be a Swift és a Grand Vitara közé helyezett legújabb Suzukit. Az itt kiállított autókba a Kossuth rádió frekvenciája volt beállítva, és ez jó.
Külseje az Italdesign - sokaknak számára ismertebb fő tervezőjéről, Giorgetto Giugiaróról - boszorkánykonyhájában született. Morc orr, fiatalos kiállás. Belseje kiköpött Swift, plusz minőségérzetet néhány elem, mint a középkonzolt keretező alumíniumszínű díszcsík vagy a kéttónusú üléshuzat ad. De swiftes a rádió, a kormány, a műszerek, a kapcsolók - a légkondi nem -, a legalapabb változatot kivéve mindegyik autóban megtalálható a kártyás indítás vagy a fedélzeti komputer.
Az ülések jó magasra sikeredtek, ami a kilátás szempontjából nem rossz, így is maradt két arasz a fejemtől a plafonig. Viszont a jobb első ülés magassága nem állítható, alig ért le a lábam a padlóig. A srácok sem fogják a szülőket halálra idegesíteni, hiszen az osztottan dönthető hátsó ülések magasabbra kerültek, mint az elsők, így a színházi zsöllyéből ők is élvezhetik a tájat. Ha már a kilátásnál tartunk, a Suzuki mindent elkövetett, hogy a holtteret lecsökkentse, a balos kanyarokban mégis vakrepülést végzünk, hiába az első ajtók elé beépített kis háromszög ablak.
Csak magasságban állítható a kormány, de nekem pont kényelmes távolságban volt. Az elektromos szervó nincs túlkönnyítve, igen közvetlen érzést nyújt. A kulcs nélküli indítást nagyon szeretjük, de még nem gombnyomásra indul a motor, a kulcsimitációt kell forgatni az indítózáshoz. Automata légkondi helyett inkább ülésfűtésre lett volna szükségünk, de az csak a GS felszereltséghez jár. Az utasülés alatti kis fiók átment a teszten: nem túl nagy, de kihúzható.
Az SX4 három motorváltozattal készül. A Swiftből már jól ismert 1,5-ös benzines csak az Urban - városi - változatban dolgozik. Itt álljunk is meg egy pillanatra. Az SX4-gyel valójában nem egy, hanem két modellt mutat be a Suzuki, amit vétek nem két különböző modellként kezelni. Hogy miért nem adtak nekik külön nevet, rejtély.
Az SX4 név adja magát, hogy négykerékes, így a kizárólag kétkerék-meghajtású városi modellt nevezhetnénk SX2-nek. A városi modell taglalását abba is hagynám, a tesztelhető modellek között nem volt belőle. Jöjjön tehát - gyári terminológiával élve - a Természetjáró Változat.
Éljen a szabadidő, le a mindennapi munkába járással, le a kizárólag praktikuma és olcsósága alapján választott, meghízott Swifttel. Összkerekes autót minden magyar családnak! A négykerék pedig nem is akármilyen négy kerék. Intelligens, kapcsolható, a Suzuki saját fejlesztése. Nem rossz elképzelés, segítségével az ebben a kategóriában olyan fontos fogyasztás is kézben tartható. A háromállású billenőkapcsolót kapcsoljuk 2WD állásba, ha sima terepen, tiszta és száraz viszonyok között hasítunk, autópályán faljuk a kilométereket, vagy városban araszolgatunk. Minek összkerékhajtással plusz litereket megetetni az autóval?
Ha már bizarrabb a terep, jönnek a kacskaringós hegyi utak, vagy az időjárás fordul szeszélyesre, válasszuk az automata 4WD állást, ami azt jelenti, hogy a kocsi elektronikája magától intézkedik, bekapcsolja-e az első kerekek hajtása mellé a hátsókét is. Összkeréknél induláskor 10-90% arányban oszlik meg a hajtás a hátsó és az első kerekek között, 5 km/h-ra felgyorsulva az arány 50-50%-ra növekszik, majd a sebesség növelésével csökken a hátsó hajtás.