Hely tehát, úgy az utastérben, mint a csomagtartóban, van bőven. Az SX4 Sedannal simán elutazhat nyaralni egy négyfős család. Az egyhatos, 107 lovas motornak nincs különösebben szép hangja, de legalább csúnya se, a motortér szigetelése pedig elég jó. Zaj még autópályatempónál sincs az utastérben, legfeljebb akkor hallunk egy kis zakatolást, ha nagyon megforgatjuk a főtengelyt, de nem fogjuk; nincs rá szükség.
Egyrészt már alul is elég jól húz a motor ahhoz, hogy könnyedén felvegyük a forgalom ritmusát, másrészt az SX4 minden, csak nem sportautó, nyilván kevesen lesznek majd, akik ki akarják nyomni a szemét. Érdekes, hogy ugyanezt a motort a Winkler annak idején hangosnak és erőtlennek érezte . Lehet, hogy minden az összkerék-hajtás miatt volt – ne feledjük, ez a modell csak az első kerekeivel hajt –,de az is lehet, hogy azóta változtattak valamit a szigetelésen. Vagy a mércét raktuk máshová. Így vagy úgy, nekem tetszett, és nagyjából annyit fogyasztott városban, amennyit a gyártó megad – 8,5 litert –,pedig volt, hogy rendesen meghajtottam. Óvatos használat mellet valószínűleg le lehet vinni a fogyasztást 8 alá is.
A motor tehát jó, a váltó is szépen jár. A kormány egyáltalán nem közvetlen – miért is lenne –,viszont egészen precíz. Az SX4 nem túl szép, de összegészében jól összerakott autó érzetét kelti. Egyetlen igazi bajom volt vele: a futóművét hangolhatták volna nagymamásabbra. Egy ilyen modell rugózhat lágyan, puhán, nem baj, ha nem irányítható annyira pontosan, nem baj, ha nem ül úgy az úton. Úgysem száguldozni veszi senki, jobb a kényelmesebb megoldás. Nem arról van szó, hogy az SX4 úgy rázott, mint egy sportautó; távolról sem, de az elvárhatónál eggyel feszesebb a futóműve, ezért valamivel kényelmetlenebb annál amire számítottunk. Cserébe talán valamivel jobban és biztonságosabban fordul, de én, ha ilyen autót vennék, boldogan cserélném a kanyarstabilitást puha rugózásra.
Végezetül néhány száraz tény, ha valaki ebben a kategóriában gondolkodik. De mi is ez a kategória pontosan? Az SX4-et nagyon nehéz a helyére tenni, hiszen valamivel nagyobb, mint a Thalia, a Honda City és társaik, viszont kisebb, ha nem is sokkal, mint a Fiat Linea vagy mondjuk a Volkswagen Jetta. Előbbieknél nyilván drágább, utóbbiaknál meg olcsóbb, használati értékét tekintve azonban mindenképpen megállja a helyét a nagyobbakkal szemben is – bár elvileg a hátsó lábtérnél érezni kéne, vagy ha azt nem is, mérni lehetne a tengelytávokból adódó különbséget.
A legolcsóbb természetesen mind közül a Logan, melyből a legmagasabb felszereltségű modell is csak 2,83 millióba kerül az 1,6-os, 104 lovas motorral; ha akarunk bele légkondit és hifit is, akkor 3,1 millió az ára. A Thaliából nincs 1,6-os, a jól felszerelt változat 100 lovas, 1,4-es motorral, klímával és hifivel pontosan ugyanennyibe kerül. A kiváló minőségű és módfelett praktikus Honda City jól felszerelt változata jóval gyengébb, 83 lovas 1,4-es motorral és kisebb hátsó lábtérrel már drágább, 3,45 millió.
És akkor jöjjenek a nagyobbak. Fiat Linea 1.4 Tjet Emotion 120 lóerővel négymillió, négyajtós Focus Titanium 115 lovas, 1,6-os benzinmotorral 4,9, a Volkswagen Jetta 1.4 Tsi 122 lóerővel már 5,5 millióba kerül. Az SX4 ezeknél csúnyább, belső kidolgozása szerényebb, használati értékét tekintve viszont felveszi a versenyt. Az egy bekezdéssel feljebb említett modelleknél meg vagy nagyobb, vagy szebb, vagy igényesebb vagy erősebb, ennek megfelelően drágább is. Lehet töprengeni.