A franciák értenek a divathoz. Elhatározzák, hogy csinálnak egy remek csinos kisautót, és tényleg. Aztán megengedik a törököknek, hogy készítsenek egy helyi igényekre szabott modellt, és megszületik Clio Quasimodo. Az eszeveszett stílusrombolásra csak a praktikum a mentség, és persze az eredmény: a Thaliát viszik, mint a cukrot. A Kárpátok közt a ráció az úr.
Négy nap, 840 km. A második nap
hátulról ellopták a rombuszt. Azt hittem, ebből már
kinőttünk. Szomorú dolog. Persze a műveletnél megsértették a
fényezést. Muszáj megcsináltatni a szervizben, mert oda a 12 évre
szóló korrózióvédelmi és 3 éves fényezési garancia. Remélhetőleg
nem kell az egész csomagtartót fényezni öt milliméter karcolás
miatt.
Az 510 literes csomagtartó a
Thalia erőssége, a konkurenciákhoz képest a legnagyobb (Polo
Classic - 455 l, Suzuki Sedan- 325 l, Opel Astra 5 ajtós 360 l ,
Opel Astra Sedan 4 ajtós 500 l, Daewoo Lanos- 390 l). A támlát a
további jobb helykihasználás érdekében ki lehet szedni, bár nekünk
többszöri nekifutásra sem sikerült. Én aztán nem feszegettem. Ha
szorgos török kezek berakták, maradjon csak ott.
Az óriási csomagtartó alaposan rányomja bélyegét az autó kinézetére. Mi tagadást, a helyes kis Clio-t rettenetesen elcsúfították a fenekére akasztott hátizsákkal. Látszik rajta, hogy eredetileg nem ilyennek képzelték. Nem hiszem, hogy a leendő vásárlók elsősorban a külsejébe szeretnek majd bele.
Az ára viszont meggyőző: 2.445.000-ft ért már
jól felszerelt autót kapunk: 1.4-es, 16 szelepes motor,
szervokormány, távirányítós központizár, ködlámpák, minden külső
műanyag elem színre fújva, villanyablak elöl, elektromos állítású,
fűthető tükrök, SRP biztonsági rendszer (programozott leeresztésű
légzsákok) az utas előtt is, övelőfeszítővel és överő-határolóval
ellátott biztonsági övek, magnó sebességfüggő hangerő
szabályozással, kormányoszlopra szerelt vezérlővel és persze
kedvező hitelfeltételek.
Az állítható kormány mellett sajnos
az ülés magasságállítása kimaradt, így egy magas ember
szinte beveri fejét a tetőbe, és ha lehajtja a napellenzőt, semmit
sem lát. Persze mindent meg lehet szokni, ahogy a rettenetesen
nehezen mozgó váltókart is.
A kuplung ezzel szemben nagyon finoman működik, a fékre
pedig elég rágondolni, és már meg is áll az autó, pedig dobfék van
hátul. ABS nincs. Természetesen financiális okokból maradt ki, de
ideologizálhatjuk azzal (idétlenül), hogy ha megszokjuk az ABS-es
autót, mi lesz ha egy ABS nélkülivel bajba kerülünk.
A motor kiváló, és belülröl rendkívül csendes. A 98 lóerő
elég a 980 kg súlyú autóhoz, ugyanezt a motort szerelik a legkisebb
Scénic-be is. Dinamikus, és nem fogyaszt sokat, vegyes használatban
beéri a hét literrel.
A rövid teszt alatt a futóműre sem volt különösebb panasz. Az autó magasabb pár centivel a Clio-nál, és a hosszirányú útegyenetlenségeknél talán ezért billeg egy kicsit. A keresztben fekvő akadályokat viszont nagyszerűen veszi. Persze azért ne várjunk csodát.
Belül a
sorjás, kopogós műanyagok uralkodnak. Csak úgy csillognak a
napfényben. A kapcsolók helyesek, a formákkal nincs baj, csak az az
átkozott műanyag mindenhol. Hiába bőrjakó-nagyhatalom,
Törökörszágban is a plasztik a legolcsóbb.
A fordulatszámmérős műszeregyüttes hibátlan. Egy éjszakán át
autózhatunk csak azért, hogy gyönyörködhessünk a kezelőszervek
hangulatos piros derengésében, hallottam már ilyenről. Indítás után
egy gombnyomással a folyadékkristályos kijelzőn ellenőrizhetjük az
olajszintet, ez a kis extra még belefért. A pillanatnyi fogyasztás,
a külső hőmérséklet és a hasonló nélkülözhető információk kijelzője
viszont kimaradt.
Hátul három alacsony, vékony ember tűrhetően elfér. Középen fejtámla és hárompontos öv is jár. Először a fekete csat, majd a piros, nem ám össze-vissza. Az elv nem rossz, csak a hely kevés, így a csatok a feneket nyomják.
A Törökországban gyártott, és ott Clio
Symbolnak nevezett Thaliát alapárban a hangzatos gleccserfehér,
királykék és andalúz piros színekben választhatjuk. 60 ezer forint
felárral a
hologram-szürke, sarki fény ezüst, lakkfekete, cseresznyepiros
és éjkék variációk is megrendelhetők. A belső kárpit viszont
csak egyféle változatban kapható: Voltige by Renault - szép kék,
piros ecsetvonásokkal.
A szerződés megkötésekor a márkakereskedő (Baumgartner) külön kérésre - és persze jópárezer forintért - váltózárat szereltet az autóba. A szerelést ők végzik, tehát a garancia nem szenved csorbát az idegen kéz általi beavatkozástól. Így múzsánk bármennyire népszerű, csak a miénk marad.