Azért ez már mindennek a teteje. Nemzetközi sajtótájékoztatót rendezni egy Thalia új csomagtérajtó-fogantyújáért és két centivel arrébb tolt ködlámpájáért...
Negyedik Fázis. Az új Thalia gyári hívóneve akár egy sci-fi film címe is lehetne. Pedig se tudomány, se fantasztikum, kizárólag marketing áll a felfrissített Thalia mögött. Az 1999 óta árult négyajtós jószágból eddig 64 országban több mint félmillió darab kelt el. A gyári marketingszakemberek számítógépei közben csendesen elemezgettek, értékeltek, feldolgoztak, most pedig úgy döntöttek, hogy a termékéletgörbe magasan tartása érdekében hírt kell csinálni a Thalia körül.
Így hát a Renault szervezett egy kis szenzációt a célpiacok sajtósainak. Közép- és Kelet-Európa, Görögország, Oroszország, Törökország, Észak-Afrika, a Közel-Kelet, valamint némely dél- és közép-amerikai állam újságírói olyan lélegzetelállító szenzációkkal szembesülhettek, mint az új első és hátsó lökhárító, a színre fújt díszlécek és kilincsek, a két új dísztárcsa (az előadó még ezt is képes volt röhögés nélkül, büszkén elővillantani a Powerpoint-bemutatón), az új alufelni és a négy új metálszín. A legszembetűnőbb, sőt az egyetlen szembetűnő változás a csomagtérfedél új kilincse. Immár a Thalián is a rombusz közepét kell nyomni pajzánul, a fogantyú és az embléma köré trapézforma műanyag idom került.
Farosok múltból és jövőből
Az aktuális kis lépcsősöket egy összehasonlító tesztben már alaposan kiveséztük. Hamar gyorsan megtartott szerkesztőségi szeánszunkon most a következő kísérteteket sikerült megidéznünk a történelemből:
Fiat DunaA kis kockaforma Uno lépcsőshátú változata Dél-Amerikát riogatta a '80-as évek végén, a '90-esek elején. 1985-ben kezdték forgalmazni Brazíliában, Prémio néven. Az egy-két hozzánk szökött menekült autó hátáról talán ismert Duna jelzést az argentin piacon vezették be, 1987-ben. A Duna 1990-től hat éven át vezette az argentin újautó-piac eladási listáját. Brazíliában '95-ig volt gyártásban, közben fokozatosan leváltotta a Palio/Siena. Úgy tudjuk, Argentínában a Palio-alapú utódot, tehát az ottani Albeát is Dunának nevezték. A magyar utakon néha-néha a Duna kombi verziójával, a Duna Weekenddel is találkozhatunk, Isten tudja, hogy keveredtek ide.
Seat MalagaA kocka Ibiza ugyancsak közel áll szívemhez, hiszen nekem is volt egy. Na, az ő szedánjáról van szó. Bbár ez így nem teljesen igaz, egyes szerkezeti elemek a Fiat Ritmo-alapú Rondából kerültek át, tehát a Malaga a Regatával is rokonságban állt. A Malaga (egyes piacokon Gredos, mert a malaka szó görögül maszturbáló embert jelent - forrás: Wikipedia) 1985-től '92-ig díszítette a Seat katalógusát, miután a VW átvette a hatalmat, a lépcsős Ibizából Cordoba lett.
Renault 71974 és '82 között készült, a Renault 5 alapjaira. Szerkesztőségünkből sosem látta senki (én többet is! - wr), de Spanyolországban, a Renault valladolidi gyárában 159 ezer készült belőle. Franciaországban még külön oldalt is szentelnek neki az R5-fanatikusok.
Renault 9Méretben kilóg a kis szedánok közül, inkább alsó-közepes, Golf-kategóriás autóról van szó, de csúf, aránytalan lépcsősítése miatt itt a helye a szégyentáblán. Még év autója is volt, megjelenése évében, '82-ben! A 11-es, a harmonikusabb külsejű ötajtós változat csak egy évvel később került piacra. 1988-ig, a Renault 19-es bemutatásáig gyártották.
Lada Samara szedánA keleti blokk sem úszta meg a lépcsősítést. A VAZ 21099, a Samara négyajtós változata, az elképesztően szemtelen nevű Forma 1990-ben mutatkozott be. A megnyújtott fenekű Ladát egyes források szerint 2001-ig gyártották. Ha minden igaz, helyét a 110-es szedán vette át a palettán.
A Nagyseggűek Legendája persze manapság is új és újabb fejezetekkel gyarapodik - és most nagyon nem az ilyen Negyedik Fázis-féle kamuságokra gondolok. A Swiftnek is készül már a lépcsőse, a négyajtós Grande Puntóról is vannak már híreink. Az alsó-középkategória is sorra növeszti a fenekeket: itt van a kínai C-Triomphe , sőt a Suzuki SX4 sem marad lépcsős hát nélkül.
Belül a Clio II-ből érkezett ajtókárpitok, szebb hátterű műszerszámlapok, új váltókar, burkolt csomagtérfedél és új raktérszőnyeg, alul meg kicsit áthangolt, megerősített felfüggesztés virít az új Thalián. Öt új kárpitból válogathat a finnyás megrendelő.
A sajtótájékoztatón megtudtuk, hogy a frissítés célja a Thalia élesebb elkülönítése a Dacia Logantól. A Logan a keleti piacok sok helyet igénylő családjainak autója, a Thalia azoknak az érdeklődésére tarthat számot, akik presztízst is szeretnének a sok hely mellé. Magyarország talán minden ellentmondása ellenére van olyan közel az EU-hoz, hogy ez a mondat nevetségesen hasson, de el tudom képzelni, hogy Törökország ázsiai vidékein, Marokkóban, Brazíliában tényleg Thaliára vágyódnak azok a szegények, akiknek csak Daciára fussa. Kis idézet a sajtóanyagból: "Az új keretbe illesztett hűtőrács és a megújult, ködlámpákkal felszerelt orr-rész szintén a magas státusz benyomását erősíti." Muhaha!
Presztízs ide, presztízs oda, szerkesztőségünk egybehangzó véleménye szerint a Dacia szebb, kellemesebb, harmonikusabb jelenség, mint a puttonnyal megcsúfolt Clio.
Ezt a társadalmi szakadékot hivatott mélyíteni a Thalia extralistájának kibővítése is. Automata klíma, hátsó elektromos ablakemelők, fedélzeti számítógép. A Loganból áttévedt, fapadhoz szokott lúzer suttyó azt se tudná, hova nyúljon egy minden jóval ellátott Thaliában, ebben a luxusűrhajóban!
Az új(?) Thalia 2,299 millió forintos induló ártól és szeptember 15-től rendelhető. Pontos árlistát még nem publikált a Renault Hungária, a Thalia három felszereltségi szinten, Premiere, Expression, Prestige (megint a presztízs!) kivitelben, 1,2 literes 75, vagy 1,4 literes 98 lovas benzinmotorral, valamint az 1,5 dCi 68 lovas változatával várja a vevők rohamát.