Szakadt övvel is négyes
Kia Venga (2010)
Jónak mondható oszlopteszt és utasbiztonság, elfogadható gyalogosvédelem: négy csillagosra vizsgázott a kis Kia Venga. Az Euro NCAP márciusi töréstesztjén mégsem eredményei, hanem a biztonsági öv hibája miatt került előtérbe a modell.
A Venga annak ellenére ért el négy csillagot, hogy elsők közt vizsgázott az NCAP új pontozási rendszerében. A szigorúbb pontozásban a felnőtt-, illetve gyermekvédelem apróbb, a gyalogosok védelme komolyabb figyelmet kapott.
Teszteredmény |
Teszteredmények:
Felnőtt teszt összesítés: 28 (79%)
Frontális ütközés: 9,7
Oldalütközés: 8,0
Oszlopütközés: 7,2
Ostorcsapás: 3,4
Gyerekvédelem összesítés: 32 (66%)
Gyalogosvédelem összesítés: 23 (64%)
Fejvédelem: 12,8
Medence: 4,2
Láb: 6
Biztonsági asszisztensek összesítés: 5 (71%)
Sebességhatároló: 0
ESP: 3
Övemlékeztető: 2
A legkínosabb tényre a frontális ütközés próbáján derült fény. A tesztelt autót átvizsgálva a sofőr biztonsági övén vágást fedeztek fel a szakértők. A történtekért az üléssín volt a hibás, amely a becsapódáskor hasított bele az övbe. Az esetet a biztonsági szervezet nem nézte jó szemmel, és a koreaiak sem maradhattak tétlenül a hiba láttán. A gyár védőburkolatokat készített a biztonsági öv alsó részére, amellyel kereskedéseikben álló autóikat rögvest felszerelték, a már eladott modelleket pedig visszahívták.
|
||
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
|
||
Sérülés esélye a sofőrön oszlopnak ütközés esetén | Ostorcsapás sérülés veszélye a sofőrön |
A frontális ütközésnél az is kiderült, hogy a sofőr komoly mellkasi sérüléseket szenvedhet, miután a próbabábu nekicsapódott a kormánynak. Az utascella stabil maradt, az utasoldalon elhelyezett bábunál viszont nagy elmozdulást mutattak ki. Az utas esetében kisebb a mellkasi sérülés kockázata, mint a sofőrnél, viszont a lábsérülés veszélye - comb, illetve térd - a műszerfal kialakítása miatt mind a két oldalon gondot jelent.
Az oszlopteszten jónak mondható eredmények születtek. Az ilyesfajta ütközésnél az autót egy keskeny, oszlopnak húzzák úgy, hogy az ütés a vezető ajtaját érje. A mellkas védelmét tekintve átlagosan szerepelt, a test többi része viszont kimondottan jó osztályzatot kapott. Szintén jónak értékelték a nyakvédelmet az ostorcsapás-sérülések ellen. Ennél a vizsgálatnál a nyakra mért terhelést nézik.
A gyermekvédelem területén nem vizsgázott eredményesen a Venga. Frontális ütközésnél a háromévest imitáló bábú feje ugyan nem mozdult el jelentősen, ami figyelemreméltó, viszont nekiütközött a C oszlopnak. Oldalsó ütközésnél már nem volt probléma, és a légzsákok kikapcsolására vonatkozó figyelmeztetések is megfeleltek az elvárásoknak. Az autóban egy matrica figyelmeztet arra az esetre, ha a sofőr bekapcsolt légzsákkal szeretne menni, hátrafelé néző gyermeküléssel az utasoldalon.
A gyalogosok lábával maximálisan kíméletes az első lökhárító, a gyermekekkel pedig a motorháztető éle is az. A magasabbakra, felnőttekre már nagyobb veszélyt jelenthet, hogy a motorháztető felsőbb része gyengére vizsgázott. A gyalogosvédelmet tekintve az összesítésben elért hatvannégy százalék igen dicséretes, tudva, hogy a szigorúbb rendszer alatt még a BMW X1-es sem tudott jobbat, az Audi Q5-öse pedig bőven ez alatt teljesített.