Az új Avensis: kis csúsztatás, öt csillag
Toyota Avensis (2009)
Nem minden európai ország összes Avensis modelljében széria az ESP, mégis megkapta az érte a járó maximális 3 pontot. Mert az Euro NCAP várakozásai szerint többnyire úgyis azzal rendelik majd. Nyomós érv az objektivitás jegyében.
Nem szeretnék politikai vitákba bonyolódni, és nem fogom megkérdőjelezni az Euro NCAP fontosságát, de emellett nem lehet szó nélkül elmenni. Egyfelől az is durva, hogy egy 2009-ben újonnan megjelenő középkategóriás limuzinnak nem minden, Európában forgalmazott változatában széria a menetstabilizáló rendszer. Persze opcióként minden Avensishez rendelhető ESP, de hogy pont a Toyota hagyta le az alapfelszereltségi listáról, pont ezt az extrát, pont most… Fura. Különösen azért fura, mert egy ideje már tudni lehet , hogy az új Euro NCAP-norma szerint csak az a kocsi kaphat öt csillagot, amelyikben széria az ESP. Erre tessék.
Teszteredmény |
Teszteredmények:
Felnőtt teszt összesítés: 32 (90%)
Frontális ütközés: 15
Oldalütközés: 16
Oszlopütközés: 12
Ostorcsapás: 3,3
Gyerekvédelem összesítés: 42 (86%)
Gyalogosvédelem összesítés: 19 (53%)
Fejvédelem: 12,6
Medence: 0,5
Láb: 6
Biztonsági asszisztensek összesítés: 6 (86%)
Sebességhatároló: 0
ESP: 3
Övemlékeztető: 3
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
Sérülés esélye a sofőrön oszlopnak ütközés esetén | Ostorcsapás sérülés veszélye a sofőrön |
A másik zavaró dolog az új Avensis eredményében és az új Euro NCAP-normában, hogy utóbbit pont azért szigorították, hogy ne legyen olyan könnyű ötcsillagos eredményt elérni. Majd a gyakorlatban a szigorúságot lazán kezelik, ami − lehet, hogy csak nálam − némi ellenérzést szül. Pedig az Avensis egyébként a legutóbbi töréstesztcsokor legjobb eredményeit hozta, a konkrét töréseken például sokkal biztonságosabbnak bizonyult, mint egyik legfontosabb közvetlen vetélytársa, a Mazda6. Faguriga legyek, ha értem.
De hagyjuk is az értetlenkedést, nézzük az eredményeket. A teszteken jobbkormányos, 2.0 D-4D motorral szerelt 4 ajtós Avensiseket amortizált az Euro NCAP, így az eredmény az összes harmadik generációs Avensisre érvényes, alvázszámmegkötés nélkül. Az 1531 kilogrammos limuzinban a szokásos visszatartó rendszereken túl térdlégzsák is van, viszont a két első légzsák csak egylépcsős. Ennek ellenére jó a frontális ütközés eredménye.
Alig csökkent az Avensis utasterében a túlélőtér, miután 64 km/órás sebességgel és félátfedéssel a gyűrődő alumíniumkockának csapódott. Az A-oszlop 27 millimétert vándorolt hátra, ugyanakkor a kormány szinte mozdulatlan maradt, csupán 2 millimétert csusszant balra. Nem csökkent a lábtér, nem mozdultak a pedálok, az Avensis piszok masszív autó benyomását keltette a frontális ütközés alapján. Közben a műanyag emberek is jól érezték magukat: az érzékelők adatai alapján nyoma sincs fejletépően nagy gyorsulásoknak, hirtelen lassulásoknak. A térdlégzsáknak köszönhetően a térd és comb igen érzékeny területe is kitűnő védelemben részesül, még akkor is, ha különböző termetű, eltérő módon helyet foglaló utasok ülnek az első üléseken.
Az oldalütközéseken is jó szerepelt a nagy Toyota, bár nem hibátlan az eredménye. Amikor egy autószerű tárgy kapja oldalba, kitűnő védelmet nyújt, ezt a műsorszámot az Euro NCAP maximális pontszámmal jutalmazta. Az oszlopteszten viszont a próbabábu felsőtestén túl nagy terheléseket mértek a műszerek, sőt, a bordatörés veszélye is fennáll, azért ezt a részeredményt kifejezetten gyengének értékelték a szakértők. Az egyik új tesztkritériumban, az ostorcsapás elleni védelem tekintetében az Avensis alapfelszereltségű, szövethuzatos ülésekkel is jó eredményt ért el.
Az Isofix rögzítési pontokhoz csatlakoztatott Britax Römer Duo Plus gyermekülésben elhelyezett babák is közel tökéletes biztonságban vannak a Toyota Avensisek fedélzetén. Igaz, ennél az értékelésnél is van miért értetlenkedni, hiszen az Avensistől azért vontak le pontokat, mert a kisebbik, másfél éves gyerek ülését csak menetirány szerint tudták rögzíteni a hátsó ülésen, fordítva nem. Persze amikor fordítva ültetik be a babákat, akkor kisebbek a terhelések, de az adatok így is jók voltak, a baba megfelelő védelemben részesül, az Euro NCAP mégis büntetett.
Dicséret jár viszont az Avensisnek és tervezőinek, mert kellően harsányan hívják fel a figyelmet az első utasülésen menetiránynak háttal fordított gyermekülés és a bekapcsolva hagyott első utaslégzsák kombinációjának súlyos veszélyeire. Sőt, nemcsak a figyelmeztetés elég harsány, de a légzsák állapotáról is megfelelő tájékoztatást nyújt vezetőjének az új Toyota, ami egyébként állandó vesszőparipája az Euro NCAP-nek, és nagyon ritka még a legbiztonságosabb kocsiknál is.
Ha valaki el akar gázolni, mindenképp győződjünk meg róla, hogy azt egy új Avensisszel teszi. Lehet, hogy egy Ferrari orra vonzóbb, az Avensisé azonban puhább és biztonságosabb − már a szerencsétlenül járt gyalogosok nézőpontjából. A lökhárító anyaga lábcsontbarát, és a motorházfedél alsó része is elég puha ahhoz, hogy egy gázolást alacsonyabb termetűek is komolyabb fejsérülés nélkül megúszhassanak. Viszont az is igaz, hogy a magasabb felnőttek feje már kemény felületre csapódik, itt volna még mit finomítani.
Ami az új értékelési rendszer szerint megkövetelt kisegítő biztonsági berendezéseket illeti, a legfontosabbal már a bevezetőben is foglalkoztunk. Az ESP ugyan nem minden európai Avensisben széria, de az Euro NCAP nagyvonalú volt: már az opciós lehetőség is elégnek bizonyult ahhoz, hogy a Toyota megússza pontok és csillagok levonása nélkül. A tesztelők elégedettek voltak a biztonsági övek bekapcsolására figyelmeztető csipogókkal is, minden üléshez jutott egy-egy érzékelő. A sebességlimit beállítását segítő kiegészítő berendezés ugyan nincs az Avensisben, ennek ellenére az összesítésben megkapta a maximálisan adható öt csillagot. Amit ugyan szerintem is megérdemelt, viszont az fura, hogy ilyen apró csúsztatás kellett hozzá.