Citroën C5 (2008)
Citroën C5 (2008) törésteszt
A nagy családi autók között a Citroën C5 második kiadása hozta a papírformát, azaz szép eredményt ért el – már ami a benne ülő felnőttek és gyerekek védelmét illeti. Az esetleg elgázolt gyalogos sorsa viszont lehetne jobb – ez nem kívánságműsor, de ha lehet válogatni, érdemesebb egy C6 elé lépni.
A Citroën C5 a hozzá hasonló méretű kocsikhoz hasonlóan jól vészeli át, ha 64 km/órás sebességgel, 40 százalékos átfedéssel nekiküldik a deformálódó akadálynak. Ez nem is csoda a 407 eredménye után, hiszen közeli rokonokról van szó, és a Citroënnek arra is vigyáznia kell, hogy lépést tartson az igazi konkurensnek számító aktuális Lagunával. Végül a felnőttek védelmére öt, azaz maximális csillagszámot kapott 35 ponttal, a gyermekvédelmi osztályzat négyes, a gyalogosgázolás kimenetele már kevésbé pozitív, a végeredmény négyből két csillag. Ez a teljesítmény szép – de átlagos, a mai hasonló méretű autók mindegyike ugyanezt hozza.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem | |||||
Gázolási rizikófaktor | |||||
Gyermekbiztonsági védelem |
Teszteredmények:
Összesítés: 35
Frontális: 15 Oldalsó: 16 Biztonságiöv-emlékeztető: 2 Oszlop: 2
Gyermekbiztonság: 38
Gyalogosbiztonság: 11
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
A frontális ütközés videóján kiválóan látszik, hogy a kétliteres HDI motort rejtő orr mintaszerűen deformálódik, miközben az utascella látszólag rezzenéstelenül vészeli át az irgalmatlan ütést. A légzsákok mintaszerű időzítéssel fúvódnak fel, a vezető előtt térdlégzsák akadályozza meg, hogy a kormányoszlop komoly kárt tegyen a lábaiban. Az utast nem védi ilyen, de alsó végtagja így sem ütközik a szerelvényfalnak. Az övek becsatolását nem csak elöl, hanem a hátsó soron is szenzorok ösztönzik – ez két további pontot hozott a konyhára. Az oldalütközés és az oszlopteszt maximális pontszámot hozott a C5-nek. Hatékonyan dolgoznak az oldal- és a függönylégzsákok, miközben az utascella deformációja emésztgeti a mozgási energiát. A videókat nézve az ember szinte kedvet kap egy jobbkézszabály nem-megadásához.
Azonban mindenkit lebeszélnénk arról, hogy a villanyoszlopra csavarodást gyakorolja. Nem azért, mert a C5 rossz ebben a műfajban, hanem azért, mert az Euro NCAP tesztjén az oldalütközéshez képest (50 km/h) jóval kisebb tempóval érkezik oldalról a pózna – mindössze 29 km/órával. A rettenetes alakváltozást látva megérthetjük, hogy például egy fa miért hajlítja hatékonyabban a fémet, mint Uri Geller. A gyereket a szokásos Britax-Römer Isofix-ülésekben ültették be hátra; az anyósülésen nincs ehhez csatlakozó. Az eredmény jó, mindenkinek javasoljuk, hogy az övvel becsatolható ülések helyett isofixeseket használjanak. A szokásos NCAP-intelem: a rögzítési pontok helyét a C5 sem jelzi elég világosan.
Az alsólábszár-, felsőlábszár-, gyermekfej- és felnőttfej-próbatestekkel végigtapogatva a C5 orrát kiderült, hogy a gyalogosok sorsa lehetne jobb is. A lökhárító ugyan elég puha, de az orr felső éle keményen bánik a lábszárcsonttal, és azok a részek is meglehetősen ridegek, ahová tipikusan a felnőttek feje szokott becsapódni. Ezért a két csillag. Igaz, a közvetlen előd még feleennyit kapott, tehát a fejlődés markánsan megmutatkozott.