2008.09.18. 15:03

A Cee’d bevezetésekor a Kiának kiadta az élet, sorra jöttek a pozitív hírek. Jó pont volt, hogy a kocsi kellemes formáit egy magyar tervező, bizonyos Kovács Miklós rajzolta, rekordgyanúsnak tűnt a hétéves garancia, ráadásul az egyébként véres tollú újságírók megszerették az autót, és tesztjeikben kedvesen lelkendeztek róla. Már csak egy jó törésteszteredményre volt szükség. Íme.

Maximális öt csillag a felnőtt utasok védelemére, azon belül is az elérhető legmagasabb pontszám az oldalütközésre és az oszloptesztre. Kitűnő négy csillag a gyermekbiztonságra, azon belül maximális pontszám a hároméves gyereket modellező baba lassulási értékeire a frontális és az oldalütközés során. Ejha! Lehet elismerően csettinteni, ennél ma kevés jobb alsó-középkategóriás Euro NCAP-törésteszteredmény létezik. Bár a teljes igazsághoz az is hozzátartozik, hogy ezt a szintet szinte minden fontos új modell hozta, öt csillag került a BMW 1-es sorozat, a Citroën C4, a Fiat Bravo, a Ford Focus, a Mercedes A-osztály, a Nissan Qashqai, az Opel Astra, a Peugeot 308, a Renault Mégane, a Toyota Auris és Corolla, a Volvo C30 és a VW Golf neve mellé is.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 34
Frontális: 13 Oldalsó: 16 Biztonságiöv-emlékeztető: 3 Oszlop: 2
Gyermekbiztonság: 37
Gyalogosbiztonság: 11

     
  Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén   Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén   Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

A gyűrődő zóna jól látja el feladatát, és sikeresen emészti fel a becsapódás energiájának nagy részét. Az utascella strukturálisan elég merev, az utastérben nem csökken a túlélőtér az ütközés során. Egyedül a műszerfal aljának kiálló részei jelentettek kockázatot a sofőr és az utas térdére és combcsontjára is. A kuplungpedál több mint 100 mm-t mozdult el hátrafelé, de nem okozott sérülést, mivel elegendő tér maradt a bal láb számára.

Maximális pontszámot ért el a Kia Cee’d az oldalsó ütközés és az oszlopteszt során, az Euro NCAP tesztelői nem jegyeztek fel kritikára vagy pontlevonásra okot adó hiányosságot.

A kocsi maximális pontszámot kapott a 3 éves gyermeket modellező bábu frontális és oldalütközésének tesztelése során. A dummyt hátul, a Kia saját márkajelzése alatt árult, de eredetileg Britax-Römer Duo típusú gyerekülésben helyezték el. A 18 hónapos gyermek menetiránnyal szembeni elhelyezéséhez az elülső utasoldali légzsák kikapcsolható, így a Britax-Römer Baby Safe Universal gond nélkül beépíthető. Hiba viszont, hogy a légzsák állapotáról a sofőr nem kap egyértelmű információt. Nem elég feltűnő az a figyelmeztetés sem, mely a gyerekülés bekötésének légzsákkal kapcsolatos kockázatára hivatott felhívni a sofőr figyelmét. Az ISOFIX rögzítési pontok helye a szélső hátsó üléseken nincs egyértelműen feltüntetve.

A gyalogosvédelemben nem túl sikeres a Kia Cee’d, a lökhárító például egyáltalán nem kapott pontot a gyalogosok lábának védelmére. A felnőttek fejének védelme is gyenge, így az erre kapott pontszám is alacsony.