Olasz védőpajzs - Lancia Delta (2008)
A Lancia Delta kitűnően megvédi felnőtt utasait és jól a gyerekeket, de kíméletlenül elbánik a gyalogosokkal.
Még egészen a közelmúltban is csapnivaló eredményeket produkáltak a Fiat konszern modelljei az Euro NCAP töréstesztjein. Az európai Év Autójának is megválasztott Alfa 147 2001-ben például csak három csillagot kapott, ami már akkor is botrányosan rossz eredménynek számított. Ugyanennyit gyűjtött a szintén kitüntetett Panda, utóbbi 2004-ben. De egy évvel később és két méretosztállyal feljebb sem tündököltek a digók, 2005-ben a Fiat Stilónak se jött össze csak négy vacak csillag. Ekkorra a kompaktok között már szinte minden vetélytárs ( Focus, Mégane, C4, Golf) megugrotta a maximális öt csillagot. Változást az új modellpaletta hozott, az első mintagyerek a Grande Punto lett, még szintén 2005-ben. Azóta úgy tűnik, a Fiat konszern is tudja a töréstesztleckét. Szép eredmény, hogy a mini 500-as is ötcsillagos lett, de a Croma és az új Bravo is maximális csillagszámmal került ki az Euro NCAP zúzdájából.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem | |||||
Gázolási rizikófaktor | |||||
Gyermekbiztonsági védelem |
Teszteredmények:
Összesítés: 34
Frontális: 14 Oldalsó: 16 Biztonságiöv-emlékeztető: 2 Oszlop: 2
Gyermekbiztonság: 33
Gyalogosbiztonság: 15
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
Utóbbi számunkra azért is érdekes, mert a Fiat Bravo műszaki alapjaira épül aktuális tesztalanyunk, a kicsivel nagyobb és igényesebb Lancia Delta. Ez a szerény méretnövekedés az Euro NCAP munkatársainak is feltűnt, mert a Deltát a középkategóriába sorolták a Ford Mondeo és az Alfa 159 vetélytársának. Szerintünk inkább a kompaktok között volna a helye, az igazság pedig valószínűleg e két vélemény között (vagy odaát) van. Az Euro NCAP 1,6 literes, MultiJet dízelmotoros, Argento felszereltségű Deltákat jelölt ki az amortizálásra. Ezekben hat légzsák – az első kettő kétfokozatú –, övfeszítő és överő-határoló, aktív fejtámla, az öv bekapcsolására figyelmeztető csipogás és ISOFIX gyermekülés-rögzítési pontok hivatottak gondoskodni az utasok biztonságáról. A tesztelt Lanciák 1410 kilogrammot nyomtak a mérlegen, és kitűnő védelmet nyújtottak az utasokat modellező bábuknak.
A frontális ütközésnél alig deformálódott az utascella, a legnagyobb elmozdulást a gázpedálnál mérték, ez a becsapódás következtében 29 centivel csúszott hátrébb. Ennek is köszönhető, hogy a vezető oldalán nem teljesen zöld a sérülésveszélyt jelző rajz, mert egyébként elegendő lábtér maradt, és a térd sem ütközött neki a műszerfalnak. Külön kiemelik az Euro NCAP tesztelői, hogy a visszatartó rendszerek hasonlóan magas szintű védelmet nyújtanak a különböző magasságú, illetve az eltérő testhelyzetekben ülő utasok számára is. A kormánykerék 11 centivel csúszott feljebb és 6-tal balra, hátrafelé viszont nem mozdult el. Így nem fejelte le a vezető helyén ülő bábu, és a benne lévő légzsák is tökéletesen tudta ellátni feladatát.
Az oldalütközéseket maximális pontszámmal teljesítette a Delta, semmi említésre méltót sem jegyeztek fel az Euo NCAP szigorú bírái. Jól időzítetten nyíltak ki az oldallégzsákok, és a karosszéria oldalvédelme is megfelelő, mind az oszlopteszt, mind pedig az autós oldalütközés esetén.
A Delta gyermekvédelme nem kifogástalan, de jónak mondható. A frontális ütközés során a 3 éves gyereket szimuláló bábu függőlegesen nagyot repült, ami sérülésveszélyt jelent. Az utasoldali légzsákot a fedélzeti számítógépen keresztül lehet kikapcsolni, így oda lehet tenni a hátra néző gyerekülést. A légzsák állapotáról nyújtott visszajelzés viszont nem elegendő. Jó pont azonban, hogy a címke, ami a háttal utazó gyermek és a bekapcsolt légzsák veszélyére hívta a fel a figyelmet, minden nyelven jól látható. Az ISOFIX rögzítések helye a hátsó külső üléseken azonban nem volt kellőképpen jelölve. Ez és a 3 éves gyermeket szimuláló bábu sérülésveszélye miatt a Lancia Delta lecsúszott a négycsillagos gyerekvédelemi minősítésről.
Egy ókori fémpajzs finomságával várja az elé vetődő gyalogosokat a Lancia Delta. Különösen durva a motorháztető első éle, ami a gyalogosok lábát veszélyezteti. Maga a gépháztető csak középen elég puha ahhoz, hogy ne okozzon a ráesőnek nagyobb sérülést. A felső része kifejezetten gyenge minősítést szerzett a felnőtt fejének védelme kategóriában.