Bűvös 4 centi
Az utóbbi időben annyira kiszámíthatóak lettek a törésteszt eredmények, hogy mára biztos eltűntek az angol fogadó irodák palettájáról. Például egy józan bukméker se fogadott volna az új Ford Fiesta öt csillaga ellen. Pedig csupán egy városi kisautó.
Alig néhány éve még pont egy kisautó öt csillagos törése elleni fogadás lett volna a biztos befutó. 2004 előtt senki nem tudta megugrani a mércét, ám az Athéni olimpia évében az egyébként nem túl sikeres Renault Modus neve mellé bevésték az ötödik csillagot is. Azóta inkább annak erős a hírértéke, ha egy kisautó nem hibátlanul teljesít. De ettől most nem kell tartanunk. Az 1,25 literes benzinmotorral szerelt, balkormányos, Trend felszereltségű és ötajtós Fiesta eredménye egészen kiváló lett, amit részben annak is köszönhet, hogy nem túl nehéz. A csattanás előtti mázsáláskor 1063 kilogrammot mutatott a mérleg, ez még kisautótól is igen jó érték.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem | |||||
Gázolási rizikófaktor | |||||
Gyermekbiztonsági védelem |
Teszteredmények:
Összesítés: 34
Frontális: 15 Oldalsó: 16 Biztonságiöv-emlékeztető: 2 Oszlop: 2
Gyermekbiztonság: 38
Gyalogosbiztonság: 20
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
A jó eredmény másik oka, hogy a hatékony fogyókúra során nem a Fiesta biztonsági rendszereinek elhagyásával szabadultak meg a kilóktól. Az új kis Fordban megtalálhatók első-, oldal- és fejlégzsákok, sőt, még a vezető térdét is felfújódó lufi óvja. A biztonsági övek hatékonyságát előfeszítő és erőhatároló javítja, ráadásul az első üléseken a bekapcsolásukra is figyelmeztet a Fiesta. A gyereküléseket a hátsó, szélső helyeken Isofix rögzítési pontok várják, de blokkolásgátló, fékasszisztens és elektronikus fékerőszabályzó is javítja a biztonságot. Az első ülések fejtámláit ugyan próbálták úgy kialakítani, hogy ostorcsapás ellen védelmet nyújtsanak, de ez nem sikerült tökéletesen, az ADAC tesztjén a Fiesta csak a középmezőnyben végzett.
Bezzeg a frontális ütközés, ott bizony az élmezőnybe jutott a Fiesta, és nem is érdemtelenül. A 64 km/órás becsapódás erejét olyan jól csillapították az első gyűrődő zónák, hogy az A-oszlop alig négy centit mozdult el hátrafelé. Kitűnő védelemben részesült a felnőtt utasok minden testrésze a fejük búbjától a lábfejük kisujjáig. Az Euro NCAP szakértői külön kiemelték, hogy hála a térdlégzsáknak, magasabb utasoknak vagy nyakatekert testhelyzetben ülőknek sem kell lábsérüléstől tartania. A pedálrendszer sem nyomult a lábtérbe, és a mellkas sem csapódott a kormánynak, így a védelem ezeken a területeken is jónak bizonyult.
Az oldalsó ütközéseket hibátlanul, azaz pontok levonása nélkül vészelte át a Fiesta, sem az oszlopteszten, sem az oldalütközéskor nem találtak rajta kritizálni valót a tesztelők.
A gyerekek védelmében is mindent elkövet a Fiesta. A Britax Römer BabySafe és a Britax Römer Duo Plus ülésekbe helyezett, másfél, illetve három éves bébiket modellező műutasokat tökéletesen megóvta a kis Ford a sérülésektől. A bábukban elhelyezett érzékelők sem a frontális, sem pedig az oldalütközések során nem jeleztek veszélyes lassulási értékeket. Letolás csak azért jár a fordosoknak, mert az első utasülésre fordítva elhelyezett gyerekülés veszélyeire nem elég egyértelműen hívják fel a figyelmet. A hátsó üléseknél az Isofix rögzítési helyek jelölése is lehetne szembetűnőbb - bár ezt az összes autónál szóvá teszi az Euro NCAP.
A gyalogosvédelem eredménye is egyértelműen bizonyítja, hogy a Ford komolyan vette az Euro NCAP követelményeit. Itt ugyanis a legtöbb modell csúfosan leszerepel, és ezzel begyűjti a vérengző gyilkos jelzőt. A Fiesta lökhárítója viszont csupán kis ütéssel sújtja az elgázolt gyalogos lábát, és a motorháztető elülső része is elég puha, így a vertikális kihívásokkal küzdők feje nem kap túl kemény pofont. A szélvédő alatti részen már nem eléggé puhány a Ford kisautója, ezért a magasabb gyalogosok feje veszélyben van.