Bűvös 4 centi
Az utóbbi időben annyira kiszámíthatóak lettek a törésteszt eredmények, hogy mára biztos eltűntek az angol fogadó irodák palettájáról. Például egy józan bukméker se fogadott volna az új Ford Fiesta öt csillaga ellen. Pedig csupán egy városi kisautó.
Alig néhány éve még pont egy kisautó öt csillagos törése elleni fogadás lett volna a biztos befutó. 2004 előtt senki nem tudta megugrani a mércét, ám az Athéni olimpia évében az egyébként nem túl sikeres Renault Modus neve mellé bevésték az ötödik csillagot is. Azóta inkább annak erős a hírértéke, ha egy kisautó nem hibátlanul teljesít. De ettől most nem kell tartanunk. Az 1,25 literes benzinmotorral szerelt, balkormányos, Trend felszereltségű és ötajtós Fiesta eredménye egészen kiváló lett, amit részben annak is köszönhet, hogy nem túl nehéz. A csattanás előtti mázsáláskor 1063 kilogrammot mutatott a mérleg, ez még kisautótól is igen jó érték.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gázolási rizikófaktor |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Gyermekbiztonsági védelem |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Teszteredmények:
Összesítés: 34
Frontális: 15 Oldalsó: 16 Biztonságiöv-emlékeztető: 2 Oszlop: 2
Gyermekbiztonság: 38
Gyalogosbiztonság: 20
![]() |
![]() |
![]() |
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
A jó eredmény másik oka, hogy a hatékony fogyókúra során nem a Fiesta biztonsági rendszereinek elhagyásával szabadultak meg a kilóktól. Az új kis Fordban megtalálhatók első-, oldal- és fejlégzsákok, sőt, még a vezető térdét is felfújódó lufi óvja. A biztonsági övek hatékonyságát előfeszítő és erőhatároló javítja, ráadásul az első üléseken a bekapcsolásukra is figyelmeztet a Fiesta. A gyereküléseket a hátsó, szélső helyeken Isofix rögzítési pontok várják, de blokkolásgátló, fékasszisztens és elektronikus fékerőszabályzó is javítja a biztonságot. Az első ülések fejtámláit ugyan próbálták úgy kialakítani, hogy ostorcsapás ellen védelmet nyújtsanak, de ez nem sikerült tökéletesen, az ADAC tesztjén a Fiesta csak a középmezőnyben végzett.
Bezzeg a frontális ütközés, ott bizony az élmezőnybe jutott a Fiesta, és nem is érdemtelenül. A 64 km/órás becsapódás erejét olyan jól csillapították az első gyűrődő zónák, hogy az A-oszlop alig négy centit mozdult el hátrafelé. Kitűnő védelemben részesült a felnőtt utasok minden testrésze a fejük búbjától a lábfejük kisujjáig. Az Euro NCAP szakértői külön kiemelték, hogy hála a térdlégzsáknak, magasabb utasoknak vagy nyakatekert testhelyzetben ülőknek sem kell lábsérüléstől tartania. A pedálrendszer sem nyomult a lábtérbe, és a mellkas sem csapódott a kormánynak, így a védelem ezeken a területeken is jónak bizonyult.
Az oldalsó ütközéseket hibátlanul, azaz pontok levonása nélkül vészelte át a Fiesta, sem az oszlopteszten, sem az oldalütközéskor nem találtak rajta kritizálni valót a tesztelők.
A gyerekek védelmében is mindent elkövet a Fiesta. A Britax Römer BabySafe és a Britax Römer Duo Plus ülésekbe helyezett, másfél, illetve három éves bébiket modellező műutasokat tökéletesen megóvta a kis Ford a sérülésektől. A bábukban elhelyezett érzékelők sem a frontális, sem pedig az oldalütközések során nem jeleztek veszélyes lassulási értékeket. Letolás csak azért jár a fordosoknak, mert az első utasülésre fordítva elhelyezett gyerekülés veszélyeire nem elég egyértelműen hívják fel a figyelmet. A hátsó üléseknél az Isofix rögzítési helyek jelölése is lehetne szembetűnőbb - bár ezt az összes autónál szóvá teszi az Euro NCAP.
A gyalogosvédelem eredménye is egyértelműen bizonyítja, hogy a Ford komolyan vette az Euro NCAP követelményeit. Itt ugyanis a legtöbb modell csúfosan leszerepel, és ezzel begyűjti a vérengző gyilkos jelzőt. A Fiesta lökhárítója viszont csupán kis ütéssel sújtja az elgázolt gyalogos lábát, és a motorháztető elülső része is elég puha, így a vertikális kihívásokkal küzdők feje nem kap túl kemény pofont. A szélvédő alatti részen már nem eléggé puhány a Ford kisautója, ezért a magasabb gyalogosok feje veszélyben van.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
