Ciki után javítás

2008.09.25. 06:28
Nincs is annál bosszantóbb, mint egy konszern vezető márkájaként alulmaradni a sportosabb rétegmodellel szemben. Pedig tavaly ezt történt a Hyundai i30-assal, ami csak négy csillagot kapott az Euro NCAP törésteszten, szemben a testvérmodell Kia Cee’d maximális pontszámával. Nemrég javítottak.

A megismételt törésteszt eredményeként a Hyundai i30 a kategória egyik legbiztonságosabb autójává vált, felnőtt utasvédelemre öt, gyermekvédelemre pedig négy csillagot kapott, mindkét területen egy-egy egységgel javított eredményén. A gyalogosvédelmen még volna mit csiszolni, az továbbra is csak kétcsillagos.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 34
Frontális: 13 Oldalsó: 16 Biztonságiöv-emlékeztető: 3 Oszlop: 2
Gyermekbiztonság: 38
Gyalogosbiztonság: 14

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Jogosan hihette tavaly a Hyundai, hogy az Euro NCAP szigorú zsűrije pikkel rá. Vadonatúj modelljük, az i30-as nem kapott öt csillagot első töréstesztjén. Pedig mindenki – elsősorban persze a Hyundai – ezt várta tőle, főleg azok után, hogy a vele műszakilag teljesen azonos Kia Cee’det maximális csillagszámmal jutalmazták a tesztelők. Még bosszantóbb lehetett a levonás annak tükrében, hogy az i30 elérte az öt csillaghoz szükséges pontszámot, összesen 33-at, a frontális és az oldalütközés kiértékelésekor. Igen ám, de a térd védelme gyengének bizonyult, itt jelentős sérülésveszélyt regisztráltak a tesztelők, ami elég indok volt a levonásra. Viszont idénre a Hyundai módosította a műszerfal kormány alatti, veszélyes sérülést okozó részét, és ezzel lehetőséget kapott a javításra. Nemrég újra elvégezték rajta a frontális töréstesztet. Meg is lett az öt csillag – lássuk, minek köszönhetően.

A Hyundai sikerrel módosította az i30-at, a puhább műszerfalnak köszönhetően javult a sofőr térdének és combcsontjainak védelme. A tesztek sokkal jobb eredményt hoztak, mint a korábbi autó esetén. A dummy érzékelői már nem regisztráltak veszélyes elmozdulást a sípcsont és a combcsont egymáshoz viszonyított helyzetében. Azonban a védelem még nem tökéletes, a kocsi a módosítások dacára is veszített pontokat. Ennek oka, hogy a kormányoszlop, valamint a slusszkulcsot fogadó zár és környéke bizonyos magasságú, vagy adott helyzetben ülő sofőr esetén combsérülést okozhat. Az utastér és a sofőr lábfejénél található rész stabil maradt az ütközés során, bár e tekintetben már a korábbi modell is jól szerepelt. A teszteket balkormányos, és 1,6-os benzines kocsikkal végezték, az új eredmények a KMHDB51CP8U099448 (balkormányos) és a KMHDB51TR8U104953 (jobbkormányos) alvázszámoktól értendők.

Javult a Hyundai i30 gyermekvédelme is, méghozzá 34-ről 38 pontra, és ezzel háromról négy csillagra. A 18 hónapos és a 3 éves gyermekek esetében is hatékony a Britax Römer gyártmányú ülések és az i30-as által nyújtott védelem, a dummykon kis lassulási értékeket mértek. Az értékelésben azonban továbbra is kritizálják a tesztelők, hogy a kikapcsolt légzsákról nem kap egyértelmű tájékoztatást a vezető. Sokkal súlyosabb hiba, hogy a légzsák kikapcsolásának szükségességére figyelmeztető matricát nem túl látványos helyre, az utasoldali napellenző belső oldalára tette a Hyundai. Ráadásul a hátsó üléssoron az ISOFIX rögzítési pontok jelölése hiányzik. Mindezek ellenére a négycsillagos gyerekvédelem jó értéknek számít nemcsak az alsó-középkategóriában, de abszolút értékben is.