Fiat Idea (2006)
Fiat Idea (2006) törésteszt
A Fiat kis egyterűje elfogadható védelmi szintet nyújt az elöl ülőknek, átlagon alulit a hátra becsatolt kisgyermekeknek, és a figyelmetlen gyalogosokat se kecsegteti sok reménnyel.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem | |||||
Gázolási rizikófaktor | |||||
Gyermekbiztonsági védelem |
Teszteredmények:
Összesítés: 26
Frontális: 9 (56%) Oldalsó: 15 (83%) Biztonságiöv-emlékeztető: 1
Gyermekbiztonság: 23 (47%)
Gyalogosbiztonság: 8 (22%)
Négy sárga csillagával az elöl ülők védelmében az Idea kategóriájában, a kisautókból kialakított MPV-k mezőnyében se nem jobb ,se nem rosszabb közvetlen versenytársainál. Négycsillagos a Meriva és a Fusion, a jóval drágább, nagyobb gépektől ( Zafira, Mazda 5) elvárt ötcsillagos eredményt a kicsik közül csak a VW Touran tudta hozni - az is csak második nekifutásra. Gyermekvédelemben viszont minden konkurense jobb nála (legalábbis azok közül, melyeken a minősítő intézet már ezt is vizsgálta); az Idea a Renault Kangoo-val karonfogva ballag a három-négy csillagosok mögött.
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
Az Euro NCAP 1,4 literes, benzines, 1155 kilós, Dynamic felszereltségi szintű, balkormányos Ideákat pusztított el. Az autók passzív biztonsági felszereltségi listáján két, két fázisban felfúvódó front- és két , fejeket óvni hivatott függönylégzsák szerepelt, no meg öv-előfeszítők és erőhatárolók az első üléseken. Az autó csak a vezető biztonsági övének bekötésére figyelmeztet. Fejlett elektronikai aktív biztonsági berendezést nem említ az NCAP, viszont lábjegyzetben megjegyzi, hogy Finnországban és Svédországban a Dynamic kivitel nem is létezik, csak az igényesebb és elvileg biztonságosabb Active-tól lehet Ideát vásárolni.
A frontális ütközés után nem nézett ki valami reménykeltően a gép. A tetőlemez meghajlott, az A-oszlop 45 millimétert hajlott-mozdult hátra. A vezető mellkasa a csattban találkozott a kormánykerékkel, az illusztráción ezt a testrészt az NCAP a biztonsági határértéken mocorgó narancsszínre satírozta. A kormány 39 millimétert mozdult hátra, 21-et jobbra, miután az Idea 64 km/h sebességgel becsapódott.
A lábtérben is számos szörnyűség történt. A szokásos sérülést okozó miegymás, azaz a középkonzol, gyújtáskapcsoló, a kormány magasságállytó karja mellett olyan egzotikus veszélyforrás is rávetete magát az Idea utasainak lábszárára-combjára, mint a kormányszervo motorja, vagy a kesztyűtartó széle. A pedálok viszont nem sokat fészkelődtek, csak a fék mozdult hátra mintegy öt centit.
Az 50 km/h sebességgel elvégzett oldalütközési próbán, illetve a 29 km/h sebességű póznának csapódás után manapság nem ritka a százszázalékos védelem. Ehhez azonban kell az oldallégzsák, ami a legtöbb piacon, ahol az Ideát forgalmazzák, opciós tétel. A tesztautókban sem volt, így a mellkas védelmét az NCAP gyengének minősítette. Ezzel együtt a 83%-os teljesítmény nem is rossz eredmény.
Az ISOFIX gyerekülés-csatlakoztatási rendszer feláras extra az Ideán, az NCAP a hagyományos módon, a hátsó felnőtt övekkel kötötte be a Britax-Römer biztonsági üléseket. A gyerekülésekben ezúttal is a másfél és a hároméves, sokat látott dummy-porontyok foglaltak helyet. Az ütközésben az apróságok feje a kívánatosnál, miket beszélek, még elviselhetőnél nagyobb mértékben lendült előre, az NCAP kénytelen volt a vulnerable, azaz sebezhető jelzőt használni az értékelésben. Az eredmény 47%-os biztonság: két kék csillag az ötből.
Ha az Idea-tulaj a teszteredmények ismeretében úgy gondolja, inkább megpróbálkozik azzal, hogy az első utasülésre köti be gyermekét, megteheti: a légzsák kikapcsolható. Az NCAP kifogásolta viszont, hogy az aktuális állapotról nem ad egyértelmű visszajelzést az autó, illetve a gyerekülés és légzsák összeférhetetlenségére figyelmeztető címkét sem találta elég figyelemfelhívónak.
Kedves gyalogosok: ha Idea tart felétek, inkább várjátok meg a következő zöldet! Barátságos, gömbölyded formája ellenére az autó merev, kemény lökhárítóval kegyetlenül elbánik a térdekkel-lábszárakkal, a motorháztető is csak a közepe táján hajlandó némi rugalmassággal megóvni a fejet-felsőtestet. Akik magasabbra nőttek, számoljanak azzal, hogy egy szokványos gázolásnál fejük a szélvédő alsó keretét éri. Próbáljanak középre helyezkedni, mert a széleken ismét csak elutasító ridegség fogadja őket.