Mert ebben még anyag volt?

Daihatsu Materia (2007)

2009.02.12. 08:00

Veszélyben a vezető felsőteste, combja és lábfeje, ha egy Daihatsu Materiával csapják a falhoz. Pedig a vetélytársak között akad pár öt Euro NCAP-csillagos autó.

Toyota Yaris, Mazda2 és Ford Fiesta , hogy csak néhányat emeljünk ki az ötcsillagos kisautók közül. Persze a távol-keleti származású modellek között akad még sok négycsillagos is, mint a Suzuki Swift, a Mitsubishi Colt vagy a Nissan Micra. Ezért nézőpont kérdése, hogy elfogadhatónak vagy rossznak ítéljük meg a mifelénk elég ritka Daihatsu eredményét, de én inkább utóbbira hajlanék.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 27
Frontális: 10 Oldalsó: 15 Biztonságiöv-emlékeztető: 2
Gyermekbiztonság: 33
Gyalogosbiztonság: 16

     
  Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén   Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén   Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

A teszten balkormányos, első és oldallégzsákokkal rendelkező Materiákat ért utol a végzet, amelyekben az első ülések biztonsági öveinél az överő-határoló és övfeszítő, valamint a hátsó üléseknél az Isofix gyerekülés-rögzítési pontok is megtalálhatók. További biztonsági extra az elöl ülőket az öv becsatolására figyelmeztető csipogás, a blokkolásgátló, a vészfékasszisztens és az elektronikus fékerőszabályzó. Viszont akad pár apróság, ami hiányzik: nincs benne függönylégzsák és menetstabilizáló rendszer, valamint a ráfutásos baleseteknél gyakori ostorcsapás-effektus ellen sem véd a kis Daihatsuban semmi. Ennek megfelelően legalább könnyű: a mérlegen alig több mint egy tonnát nyomtak a teszt-Materiák.

Frontális ütközésre jobb anyagot is ismerünk, mint a Daihatsu Materia: a 64 km/órás, félátfedéses becsapódást követően az utascella ugyan stabil maradt, és az A-oszlop is csupán 12 milliméterrel csusszant hátra, de szinte ez az összes dicséret, amit elmondhatunk róla. A karambol hatására a vezető lábának síp- és combcsontja között jelentős mértékű csavaró erők lépnek fel, ami szinte biztos térdsérüléshez vezet. Ha ez nem volna elég, a műszerfal alsó részének kemény és kiálló részei is veszélyt jelentek a vezető lábára: kaszabol a kormányoszlop borítása, a magasságállító pöcök és a slusszkulcs foglalata is.

Már ez is bőven elég lenne egy "gyenge" minősítéshez, de a kuplungpedál sem tétlenkedik: hátrafelé 13,7, felfelé pedig két centit mozdul el, ami a lábfej igen jelentős sérülésveszélyét rejti magában. Pedig egyébként elegendő túlélőtér maradna itt is. A Daihatsu kis doboza oldalütközésnél sem tud szépíteni: feláras hozzá a függönylégzsák, ezért oszloptesztet nem is végeztek rajta, holott amúgy nem rossz az oldalvédelme. Összesen 27 pontot kapott a felnőtt utasok védelmére, ami ma már elég gyenge eredmény, de a négy csillag még jár érte.

Dicséretes, hogy elég jó a Daihatsu Materia fedélzetén a gyermekbiztonság, viszont a figyelmeztető jelzések (és főleg azok hiánya) miatt sok kritikát kapott a kis japán. A menetiránynak háttal fordított gyerekülés beépítéséhez például ki lehet kapcsolni az első utasülés előtti légzsákot, de erre a veszélyre és a légzsák állapotára nem figyelmeztet elég egyértelműen a Daihatsu. Megfelelő jelölés hiányában a hátsó üléseknél lévő Isofix rögzítési pontokat sem könnyű megtalálni egy Materiában.

Ha fejbe vágnak egy Ytong falazóelemmel, az bizony fájni szokott, ezért a Materia kocka formája alapján azt hihetnénk, durván gázol. Pedig a kellően puha és rugalmas lökhárító tisztességes védelmet nyújt az elütött gyalogos lábának, és nem túl kemény a motorháztető felső része sem, ahova egy felnőtt feje csapódik be. Egy komoly veszélyforrást viszont rejteget a Daihatsu bakancsorra: a gyilkos élű és az alsó részen túl kemény gépháztetőt.