Kiszakadt a légzsák, de oda se neki

Peugeot 3008 (2009)

2009.06.26. 00:45

Az utas légzsákja kiszakadt, ezért nem úgy fújódott fel, ahogy azt eredetileg tervezték, de oda se neki, az öt csillag így is megvan.

Tényleg csak engem zavar az ilyesmi? Az Euro NCAP oldalán, a Peugeot 3008 törésteszt eredményéről a következők olvashatók. Az utas oldali légzsák kiszakadt miközben működésbe lépett, ezért nem úgy fújódott fel, ahogy azt eredetileg tervezték. A Peugeot tájékoztatása szárint a szakadáshoz az vezetett, hogy a beépítéskor rosszul hajtogatták össze a légzsákot. Időközben javítottak ezen a felszerelésen, már az új változatot gyártják. A Peugeot által elvégzett tesztek szerint a szakadás nincs hatással a légzsák viselkedésére, és az általa nyújtott védelmi szint változatlan.

Teszteredmény          

Teszteredmények:

Felnőtt teszt összesítés: 31 (86%)
Frontális ütközés: 14,1
Oldalütközés: 8,0
Oszlopütközés: 6,9
Ostorcsapás: 1,9
Gyerekvédelem összesítés: 40 (81%)
Gyalogosvédelem összesítés: 11 (31%)
Fejvédelem: 3,0
Medence: 2,1
Láb: 6
Biztonsági asszisztensek összesítés: 7 (97%)
Sebességhatároló: 0,8
ESP: 3
Övemlékeztető: 3

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén
     
 Sérülés esélye a sofőrön oszlopnak ütközés esetén  Ostorcsapás sérülés veszélye a sofőrön  

Először is, miért nem az Euro NCAP nyilatkozik, hogy ugyan kiszakadt, de attól még jól véd a Peugeot légzsák. Nem ez lenne a dolguk? A Peugeot naná, hogy azt mondja, hogy a szakadt légzsák is szuper, bár akkor nem értem, hogy miért kellett megváltoztatni a hajtogatási módszeren. Ráadásul a színes, sérülésveszélyt jelző bábuk közül egyedül a sofőr sípcsontja és az utas feje (ami pont az ominózus légzsákban landolt, ugye) lett zöld helyett sárga. Ez meg valamivel magasabb szintű sérülésveszélyt mutat. Nyilván a szakadás miatt nem fújódik elég keményre a légzsák (a kérdés csak az, hogy mennyire nem, de erre sajnos senki sem ad választ), ezért nem is véd tökéletesen. Gondolom én, de fogadjuk el a Peugeot-nak, hogy mégis.

Mert a 3008-as egyébként tényleg kemény és védelmező, akár egy tank. Az utascella tökéletesen stabil maradt az ütközés során, az A-oszlop mindössze 7 millimétert mozdult el hátrafelé. Ha már az elmozdulásokról esik szó, a 3008 érdekessége és büszkesége lehet, hogy a 64 km/órás, félátfedéses becsapodás ellenére a kormánykereke semmilyen irányba nem mozdult egy millimétert sem, így a benne lévő légzsák optimálisan fújódhatott fel. Szerencsére ez ki sem lyukadt.

Egy szinttel lejjebb, a pedálok környékén már volt egy kis mocorgás: a kuplung 47 milliméterrel jött hátrébb és 19-cel feljebb. Valószínleg ezzel magyarázható a vezető sípcsontjának minimálisnál nagyobb sérülésveszélye. Az 1425 kilogrammos, 1,6 literes HDi motorral szerelt, balkormányos crossover egyébként jól teljesített a frontális ütközés során. A térdet és a combot hibátlanul megvédte, ráadásul ez a védelem akkor is egyformán szuper, ha eltérő magasságú vagy testhelyzetű utasok ülnek a kocsiban.

Az oldalvédelemnél már felemás a kép, a deformálódó tömb káros hatásait kitűnően távol tartja az új Peugeot, de a szigorított oszlopteszten leszerepelt, a mellkas védelme ilyenkor csak átlagos. Még ennél is rosszabb a helyzet a ráfutásos balesetek során, a 3008-as ostorcsapás elleni védelme ugyanis elég rossz lett. Az ülést és a fejtámlát vizsgáló három teszt közül a legszigorúbb esetén egyáltalán nem is szerzett pontot. Összeségében 86%-os lett a felnőtt utasok védelme, ami egész jó eredmény, bár a fentiek tükrében számomra egy kisebb csoda.

Viszont gyerekvédelemben tényleg csodálatos a Peugeot 3008. Mind frontálisan, mind az oldalütközések során féltőn óvja, vigyázza a másfél és a három éves babákat, amelyeknél sem nagyobb erőhatásokat, sem túlzott elmozdulásokat nem mértek a műszerek. További plusz pont, hogy az utas előtti légzsák kikapcsolható, így a 3008-ba előre, de a menettiránynak háttal is be lehet szerelni egy gyerekülést. Viszont a Peugeot nem tájékoztatja elég egyértelműen a vezetőt a légzsák állapotáról, ezért enyhe megróvásban részesült. A Britax-Römer ülésben ültetett gyerekek védelme végül 81%-osnak bizonyult - az Euro NCAP értékelése szerint.

Jár a megróvás azért is, hogy a 3008-as tank-attitűdje a gyalogosokkal szemben is megvan. Különösen a motorháztető keménykedik, mind a felnőtt és nagyobb részben a gyermek bábu fejét is kemény ütés várja a gázolás után. Utóbbinak több esélye van, a motorháztető közepe ugyanis az ő magasságában valamivel puhább. Mint ahogy a lökhárító is az, és ezért kevésbé drasztikusan üti meg a gyalogosok lábát. Ennek ellenére a gyalogosbiztonság összteljesítményét nyamvadt 31%-ra értékelték a bírák.

Briliáns, közel 100%-os teljesítményt ért el a 3008 a biztonsági kiegészítő berendezések új fejezetében. A széria menetstabilizáló rendszer, illetve a mind az öt ülőhely övének bekapcsolását monitorozó, és szükség esetén hangosan csipogó készülék mellett még sebességhatároló is kapható az Peugeot-hoz. Ez néhány modellben széria, míg néhány másikban feláras extra - ezért járt mindössze 3%-os levonás.