Keine Fussraumverkleinung!
Audi Q5 (2009)
Ami nem sikerült a Q7-esnek, az összejött a Q5-ösnek: öt csillagot kapott az Euro NCAP töréstesztjén. Ez is jelzi, hogy az autó súlyát a végtelenségig növelve nem feltétlenül lesz jobb az eredmény, legalábbis a laborban, ahol minden egyes kiló mozgási energiáját fel kell emésztenie a struktúrának.
A Q5 is jelzi: az SUV-knál végleg beköszöntött az ötcsillagos éra unalma, amibe legfeljebb a kínai importból származó borzalmak tesztjei hozhatnak izgalmat és könnyed szórakozást. Az Audinál viszont nem tréfáltak, amikor a karosszériát méretezték, hiszen a felnőtt utasok védelmét 94 százalékos, a gyermekekét pedig 84 százalékos teljesítménnyel abszolválta. Egyébként a kocsi karosszériájáról érdemes tudni, hogy a ponthegesztés csupán 73 százalékot tesz ki, további 10 százalék a lézerhegesztés. A szilárdságot ezen túl 83 méter (!) ragasztott kötés javítja – pedig ez nem egy alumíniumautó, a kaszni leginkább acélból van. Az Euro NCAP-nál egy kétliteres TDI motoros Q5-öst küldtek a deformálódó akadálynak.
Teszteredmény |
Teszteredmények:
Felnőtt teszt összesítés: 33 (92%)
Frontális ütközés: 14,7
Oldalütközés: 8,0
Oszlopütközés: 7,3
Ostorcsapás: 3,3
Gyerekvédelem összesítés: 41 (84%)
Gyalogosvédelem összesítés: 12 (32%)
Fejvédelem: 5,5
Medence: 0,0
Láb: 6
Biztonsági asszisztensek összesítés: 5 (71%)
Sebességhatároló: 0
ESP: 3
Övemlékeztető: 2
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
Sérülés esélye a sofőrön oszlopnak ütközés esetén | Ostorcsapás sérülés veszélye a sofőrön |
Az autóban nincs különösebben sok légzsák, csupán hat. Érdekesség, hogy az első légzsákok mindig teljesen felfúvódnak, de a rendszer érzékeli, milyen messze ül az ember, és ennek függvényében szabályozza a légzsák leeresztését. Például a térdlégzsákot sem látták fontosnak, és pont ezért a vezető combjainak leheletnyivel nagyobb a sérülési kockázata, viszont az utas gond nélkül átvészeli a nagy erejű frontális ütközést. Annyira szilárd a kocsi, hogy a kormány elmozdulása mindössze 1 milliméter, az is oldalra, az A-oszlopé pedig 3 milliméter. A lábtér viszont egyáltalán nem rövidül meg. Nincs mit szépíteni, sok hiányosság nincs, legfeljebb azt kell megemlíteni, hogy az oszloptesztnél a mellkas védelme csupán közepes, tehát ellenjavallt villanyoszlopon kiflibe hajlítani a Q5-öst, mert hosszú lesz a lábadozás utána. A nyakcsigolyák védelme viszont kiváló, ha hátulról valaki beleszáll az Audiba.
A gyermekek védelme is jó, persze szigorúan a gyár által ajánlott Isofix-ülésekkel (Fair GO/1), a hároméveset menetirányba, a másikat háttal bekötve, hátul. A frontális és oldalütközésre maximális pontot is kapott, viszont a brüsszeli okosok szerint az utaslégzsák kikapcsolt állapotáról nem kap elég szájbarágós infót a vezető. A Q5 további pontokat kapott a széria ESP-re és az övbecsatolás-figyelmeztetésre, de a széria sebességkorlátozóért kapható potyapontok nem részegítették meg az ingolstadtiakat, és nem építettek be ilyet a Q5-be.
A Q5 gyalogosvédelme a hasonló kis SUV-kéhoz hasonlóan nem túl jó, egyedül a lökhárító nem árt az áldozatok lábának, de a kemény orr és a motorház annál inkább a fejüknek. Ez 32 százalékos eredményt jelent, aminél azért vannak jobbak a kategóriában, például cégcsoporton belül a VW Tiguan 48 százalékkal, ami a régi értékelésben két csillagot ért erre a vizsgálatra. A kategóriatársak közül a Honda CR-V előző generációja , a Ford Kuga és a Toyota RAV4 aktuális kiadása kíméli a gyalogosokat; a Q5 nem akart e téren kiemelkedni az átlagból.