2009.06.04. 10:32

Frontális ütközésénél sérülhet a vezető térde, az oszlopteszten meg a bordái. A gyalogos sem ússza meg törések nélkül, de még így is megérdemelt a Soul öt csillaga.

A Kia Soul, ez a doboz formájú kompakt MPV eddig elsősorban a formájával, egyediségével tűnt ki a tömegből. Mostantól azonban még egy nyomós érv szól mellette: az Euro NCAP legutóbbi töréstesztjén kiderült, hogy egészen biztonságos divatdobozt terveztek a koreaiak.

Az Euro NCAP laboratóriumába 1,6 literes, benzines, EX felszereltségű, balkormányos, 1170 kilogramm tömegű Kia Soul tesztautók gördültek be, és ötcsillagos stemplivel ellátott roncsok kerültek ki. A végeredmény az összes Soulra érvényes, amelyek egyébként egészen jól felszerelt autók. Az első légzsákok ugyan csak egyfokozatúak, de oldalt fej- és mellkaslégzsákok is vannak benne, övfeszítő és överő-határoló is jut az összes Soulba, ahogy ESP, Isofix rögzítési pontok és az öv bekapcsolására mind az öt ülésen figyelmeztető csipogó is.

Teszteredmény          

Teszteredmények:

Felnőtt teszt összesítés: 31 (87%)
Frontális ütközés: 13,1
Oldalütközés: 7,5
Oszlopütközés: 7,3
Ostorcsapás: 3,3
Gyerekvédelem összesítés: 42 (86%)
Gyalogosvédelem összesítés: 14 (39%)
Fejvédelem: 8,0
Medence: 0,0
Láb: 5,9
Biztonsági asszisztensek összesítés: 6 (86%)
Sebességhatároló: 0,0
ESP: 3,0
Övemlékeztető: 3,0

     
  Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén   Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén   Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén
     
  Sérülés esélye a sofőrön oszlopnak ütközés esetén   Ostorcsapás sérülés veszélye a sofőrön  

Frontális ütközésnél stabil utascellát, de kemény műszerfalat regisztráltak a műszerek. Az A-oszlop mindössze 12 mm-t mozdult el hátrafelé, a kormánykerék pedig még ennél is kevesebbet, alig három millimétert, azt is balra. Nagyobb utat járt be a fék: hátra 63, felfelé 21 millimétert csúszott el a középső pedál, de nem ezért jelentős a vezető lábánál a sérülésveszély.

Feljebb, a műszerfal alsó részének kiálló, kemény alkatrészei, a gyújtáskapcsoló, a kormányoszlop állítókarja, a burkolatokat tartó konzolok és a kesztyűtartó teteje jelent sérülésveszélyt az első utasok térdére. Oldalütközéskor sem tökéletes a Soul: nagyon jól véd, amikor egy alutömb csapódik neki, de az ütközés hatására az ajtó elmozdul a helyéről, amit pontlevonással jutalmaztak az Euro NCAP szakértői.

Az oszlopteszten a mellkas védelme nem kielégítő, de amióta ezt figyeli az Euro NCAP, azóta még egyik kocsinál sem voltak vele igazán elégedettek. Az első ülések és fejtámlájuk ostorcsapás elleni védelme viszont kifejezetten jó, és ez mindenképp dicséretet érdemel, mert egyáltalán nem általános eredmény ebben az árkategóriában. Összességében 87%-os a felnőtt utasok védelmi szintje, ami nagyon jó eredmény.

Ma már általános, ezért a Soultól is elvárható a jó eredmény a gyerekbiztonságot illetően, és a Kia doboza a Fair G0/1 ISOFIX típusú gyerekülésekkel felszerelve nem is okoz csalódást. Mind frontális, mind oldalütközésnél magas szintű védelemben részesülnek a másfél és a hároméves babák. Frontális ütközésnél a nagyobbik bábu fejének előrelendülése nem túl hirtelen vagy jelentős mértékű, oldalütközésnél pedig mindkét plasztikcsöppség feje az ülésen belül marad, így tökéletesen megóvja őket a kocsi. Az első utas előtti légzsák kikapcsolható, így ide be lehet szerelni a menetiránynak háttal fordított gyerekülést, bár a légzsák állapotáról a Soul nem nyújt elég egyértelmű tájékoztatást a vezetőnek. A gyermekbiztonságra is magas százalékot kapott a Soul: szám szerint 86-ot.

Ennyi dicséret után a gyalogosok méltán érezhetik úgy: a Kia nem törődött velük − különösen, ha a Soul elé vetik magukat. Ez látszik az összesített százalékértéken is, mindössze 39%-os a gyalogosvédelem. Főként a motorháztető veszélyes: az éle hegyes, a teteje pedig kemény, így a lábat elkaszabolja, a fejnek pedig hatalmas pofonokat oszt ki. Valamivel barátságosabb a lökhárító, aminek a védelmi szintjét egészen jónak értékelték az Euro NCAP tesztelői.

A szörnyű nevű, de az új Euro NCAP tesztrendszerben nagyon fontossá vált kisegítő biztonsági berendezések fejezetben jól szerepel a Kia Soul. Széria benne a menetstabilizáló rendszer, ez 3 pontot és vaskos vállveregetést érdemel, mint ahogy jár a dicséret az első és hátsó üléseknél egyaránt csipogó, az öv bekapcsolására figyelmeztető kütyüért is. Ennek megfelelően e fejezet százalékban kifejezett végeredménye is magas, 86%.