TotalCar házon belül
|
A tesztautók
általában egy hétig vannak az autós
szakíróknál. Lehet róluk
véleményünk, de a hosszú távú
együttélésről fogalmunk sincs,
pedig aki autót vesz, több évre
tervez. A TotalCar most régi
adósságát törleszti: a következő
napokban a szerkesztőség saját
tulajdonú autóinak tartóstesztjeit
olvashatják. A mai műsor: Rácz
Tamás szakírónk családi autója.
Eddig
megjelent:
Nissan 200SX (S13) - 1992
Saab 900 Convertible - 1992
Alfa Romeo Alfetta - 1981
|
|
|
Ahogy közeledett 2004 augusztusa, vadonatúj gyermekünk születésének
várható időpontja, úgy vált egyre sürgetőbbé, hogy kedvesemnek is
legyen saját autója. Én már a kezdetektől Twingóért lobbiztam.
Ismeretlenül is kedveltem a mókás kis jószágot, amiről mindenki
azt mondta, belül sokkal nagyobb. A harci kedvet kissé megrogyasztotta,
hogy minden, a megcélzott egymillió körüli árkategóriába eső eladó
Twingo gyalázatosan szétült, elhordott állapotban volt,
kívül-belül.
Előbb kissé felemeltük az árküszöböt, aztán sokáig nézegettünk egy
gyönyörű, piros Lancia Y-t, amit csak azért nem vettünk meg, mert
gyanúsan befelé dőlt a jobb első kereke.
Egyre hosszasabban üldögéltünk a kereskedésekben ácsorgó kicsit
romos, fapados Twingókban, de nem vitt rá a lélek, hogy
egymilliónál többet adjunk szakadt kárpitért, horpadt sárhányóért,
beesett szellőzésgombokért, letört ülésdöntő karokért. Végül, mikor már
majdnem azt mondtam, na jó, ezres Suzuki, urambocsá' klímás Daewoo
Matiz, július elején rátaláltunk az igazira.
Családunk új tagja 1999-ben készült, tehát
a '98-tól 2000-ig gyártott negyedik változat képviselője. Ebből
kívülről leginkább annyi látszik, hogy az indexet már a fényszóróba
integrálták, de a fény még nem átlátszó, hanem bordás üvegen keresztül
érkezik. A Pack kivitel az egyik legalacsonyabb felszereltségű az
évjáratból, két légzsák, villanyablak, infrás centrálzár és
szervokormány van benne. A kisautó Belgiumból származik, itthon mi
lettünk az első gazdái, így EU-s rendszámtáblák kerültek rá. Újszerű
megjelenését nagyban támogatja, hogy egy korábbi baleset után
felületének mintegy háromnegyedét újrafényezték.
Vigyázat, unalmas!
(Twingo-történelem)
|
Az első Twingo-lelet
1986-ból származik. A W60
kódjelű prototípus a Renault
VBG-projektjének (Véhicule Bas
de Gamme, Belépő Szintű Jármű)
terméke volt. A tanulmánnyal a
gyártó az R4-es szellemi
utódját próbálta megalkotni:
legyen a kisautó olcsó, kicsi,
praktikus.
1988-ban Raymond Lévy, a Renault
új vezére kicsit átrajzoltatta a
terveket, és elkészült az
X60-as, ami már hasonlít a későbbi
Twingóra.
1992 október ötödikén, a Párizsi
Mondial Auto Show-n lépett először
közönség elé a Twingo. Az
újszerű koncepció, a vigyori arc és
a bohókás színvilág azonnali sikert
aratott, még ott helyben az
autókiállításon 2240 Twingót
rendeltek meg a gyártól.
1993 áprilisában kezdték meg
hivatalosan is az értékesítést.
Az első változat kizárólag a C3G
kódjelű, 1239 köbcentis, 55 lovas
négyhengeressel volt kapható,
extrákat nem lehetett hozzá
rendelni. Kárpótlásul a vásárlók a
metálvörös és a fekete mellett öt
további hülye nevű szín, a
korálpiros, az indiai sárga,
tengerentúli kék, korianderzöld és
ködszürke közül választhattak.
Még ebben az évben
megerősítették a Twingo
oldalütközés-védelmét, hátsó
ablaktörlőt is kapott, és
Spanyolországban extraként már
lehetett hozzá kérni légkondit. '93
végére 125 000 Twingo kelt
el.
1994-ben újabb színeket kevertek
ki a Twingóhoz (yanoszöld, veronai
metálzöld, stb.), apróbb
változtatásokat eszközöltek a
kabinban, megjelent az automata
kuplungos Easy-változat, és opciós
elektromos csomagot (villanyablak,
centrálzár) is kreáltak. Megjelent
a hátsó ülés nélküli teher-Twingo.
1995-ben a kisautó légkondival vagy
ennek alternatívájaként
vászontetővel egészült ki, '96-ban
a még kuszább színvilágú Twingo
Benetton borzasztotta el a
konzervatívokat.
Ez év júliusában újult meg
először igazán a kisautó. A D7F
jelű motor 90 köbcentivel
kevesebből öt lóerővel többet
produkált. Egészen hülye nevű új
színeket kutyultak neki, és
megjelent az automata váltós Twingo
Matic. Változó felszereltségű
limitált szériák kerültek a
különböző piacokra: Grease,
Seventie, Elite, Jungle, Velvet,
Sari. 1997 június 30-án elkészült
az egymilliomodik Twingo.
'98-tól Twingo2 néven fut a
modell: radikális külső
változtatást eszközöltek az autón,
egybeolvasztották a fényszórót az
irányjelzőkkel. A fontosabb dolgok
bent találhatók: teljesen átalakult
a beltér, a Twingo megkapta a Clio
üléseit; a bent ülők egészségét
légzsák és erősebb, biztonságosabb
kasztni óvja.
Megjelent az elektromosan nyíló
üvegtető. Októberben Initiale néven
Párizsban bemutatkozott a bőrüléses
luxus-Twingo.
2000-től Twingo3 a Twingo,
innentől a nyugat-európai piacon
mindben ABS kattog 14 colosra
nőttek a felnik, jelentősen
kibővült az alapfelszereltségi
lista - és átlátszóvá vált a
fényszóróbura. Decemberben
bemutatkozott a 16 szelepes motor,
a D4F, 75 lóerővel. 2001
áprilisában Quickshift 5 néven új
robotizált váltó váltja le (hehe)
az Easy-t és a Maticot. A jelenleg
kapható Twingo-család 2002-ben
alakult ki. Ezt reményeink szerint
újautó-tesztünkben taglaljuk
nemsokára.
|
|
|
A gyanúsan újszerű ábrázat és az órában lévő hihetetlennek tűnő
28 000 kilométer miatt rászántunk párezer forintot egy teljes
átvizsgálásra a vásárlás előtt. Égő Ákos webszerkesztő kollégám jól
bevált műszaki tanácsadója a kompressziómérés, a fékpróba és az alapos
áttekintés után azt mondta, bár az autó "szarrá volt törve" (elnézést),
a felfüggesztések és a lényeges teherviselő elemek nem károsodtak. A
motor tökéletes, így ha nem féltem a családot a nagyautókhoz képest
elenyésző passzív biztonságtól
("nézze meg, egy ujjal benyomom itt elöl, és hátul nyikorog"), a
Twingót megvehetjük. Kedvesemre néztem, ő bólintott, megvettük.