Divatjamúlt, levetett minik
Használt Ford Kát vagy Renault Twingót találni már kevéssel félmillió forint alatt is. Mit nézzünk meg rajtuk? Röviden: mindent. Tinédzser korú, olcsó miniautónál már bármi tönkremehetett mára. Először többnyire a futómű esik szét, aztán az elektronika döglik be, majd szétmállik az utastér, végül jön a rozsda meg a gondok a motorral. Pedig alapvetően mind a két törpébe régi, már kipróbált és jól bevált technikát épített a gyártó, és nincsenek is túlbonyolítva, ami miatt különösebben megbízhatatlanok lehetnének. Viszont gyártásukhoz olcsó anyagokat használnak, ráadásul zömében városban kapják az osztást, így hamar tönkre is megy rajtuk ez-az.
Öreg Twingók öreg motorjában a gyújtáselosztó rakoncátlankodhat, de ezeknél már nem ritka az olajszivárgás sem. A 1996 utáni, modernebb 1,2-eseknél nincs ilyen probléma, bár az alapjárati léptetőmotor eldugulása, és az ebből következő fordulatszám-anomáliák a frissebb Twingóknál sem ritkák. Először takarítás, aztán már csak a csere segíthet. A futómű környékén kis túlzással bármi tönkremehet, típushiba az eltöredező első tekercsrugó, az elkopó toronycsapágy, a kormányösszekötők, a gömbfejek és a féltengelyek elhasználódása. Próbaúton figyelni kell a különböző ropogásokra, nyekergésekre és egyéb, a futómű felől érkező zajokra, mind tízezres nagyságrendű javítás esedékességét jelzi.
Sajnos nehéz lesz őket meghallani, mert az utastérben is szinte minden zörög-csörög, régebbi Twingóknál a kárpitok és kapcsolók is hajlamosak leesni a helyükről. Az ülések is könnyen lötyögőssé válhatnak, sőt, hallottunk eltört szerkezetről is. Jó hír viszont, hogy a sérülésmentes Twingók karosszériája ritkán rozsdásodik, más kérdés, hogy túl az első X-en lehet-e sérülésmentes városi kisautót találni. A kipufogó viszont hajlamos a korrózióra. Még ezzel együtt is egész megbízható kocsi a Twingo, amely a német autóklub, az ADAC 2007-es statisztikájában a kisautók kategóriájának 7. helyét szerezte meg.
Ezzel szemben a Ford Ka a sokkal kevésbé meggyőző 22. helyre szorult, pedig alapvetően ennek a mechanikája is tartós. Az 1,3-as motor kihúzatva elgyengül, nem szeret pörögni, ezért nem is szokták széthajtani. Sok-sok kilométer után mondjuk ez is elkezdi csipegetni az olajat, ezt hidegindításnál a kipufogó kékes füstje árulja el. A vízpumpa ékszíjtárcsája hajlamos az anyagfáradásra, elrepedésre, ezt gyorsan ki kell cserélni, különben ő maga követ el harakirit. Ennél is gond lehet az alapjáratszabályzó motorral, amit arról venni észre, hogy gázelvételnél nem esik vissza a motorfordulat, később egyenetlen lesz az alapjárat, a végén már gyakran le is áll a motor. Itt is alapos takarítás, még inkább csere segíthet.
Érzékeny pont a kormánymű is, szervótlan Kákban a lábtérben található csukló szokott elkopni, és ezzel nagy holtjátékot, illetve veszélyes megszorulást tud okozni. A szervós modelleknek még több baja lehet, folyhat is, kotyoghat is a rendszer. Egy felújítás vagy bontott kormánymű cseréje ideig-óráig megoldás a nagy holtjátékra, fura zajokra és kimaradozó rásegítésre. Sajnos a Ka rozsdásodásra is hajlamos, az ajtók alsó élén, a tanksapka környékén, illetve kisebb sérülések miatt a lökhárító és a lemez érintkezésénél ütheti fel a fejét a vasoxid. A mini-Fordon gyorsan fogynak a fékbetétek, a futóműszilentek és a kerékagycsapágyak is, plusz az elektromos rendszer is hajlamos a váratlan munkabeszüntetésre. Gyenge pont még az ajtózár, ami akár teljesen atomjaira hullhat.
Azért nem kell rögtön elkeseredni a hibalista láttán, a rendesen karbantartott és normálisan használt Renault Twingók, Ford Kák sokáig húzzák, és a fenntartásuk sem horrorisztikusan drága. Sokat könnyít az ezekkel a típusokkal való felhőtlen együttélésben a két autófajta tulajdonosainak viszonylag aktív klubélete, a Twingo és a Ka klub. Vásárláshoz – különösen nőknek, különösen nepperek ellenében – kötelező megbízható autószerelőt magukkal vinni, és minél fiatalabb, lehetőleg szervizkönyves példányt keresni. Kifejezetten tilos egy színbe beszeretni, vagy egy másiktól ódzkodni.
Sokak számára kérdőjel, hogy egy három méternél alig hosszabb miniben milyen védelemre számíthatnak az utasok. Az aggodalom jogos. Különösen a Twingo első szériája volt olyan törékeny, mint a Herendi porcelán. A nagy, 1998-as facelift utáni modellek már sokkal jobb védelmet nyújtottak, de a mérethez képest igazán biztonságban csak a legfrissebb Renault-kban érezhetjük magunkat. Ezek már 3 csillagot tudnak az Euro NCAP 2003-ban aktuális töréstesztnormája szerint (időközben szigorítottak rajta). Szintén 2003-ban és szintén három csillagra vizsgázott a Ford Ka is. Mindkét autó esetében igaz, hogy ez a biztonsági szint a légzsákos modellre értendő, ezért érdemes ilyet keresni a piacon. További fontos extra még a szervokormány és a légkondicionáló, amik nemcsak a használati értéket növelik jelentősen, de az újraeladhatóságot is javítják.
Olvasóink írták
Nos, az autó nagyon bejött, hátulra rengeteget lehet pakolni. Mikor a lakásfelújítást csináltuk, a kis kocsival szállítunk egy csomó mindent, pl: PVC csövek, zsákos vakolat, egy csomó doboz, ja és ezeket akár egyszerre is! (Twingo)
Belül olyan, mint kívül: bolondos, aranyos imádnivaló! Igazi egyéniség, ami a mai autókról már kevéssbé mondható el. (KA)
Írjon ön is ítéletet!
A fogyasztás csak azért nem miniautósan minimális, mert mindkettőbe öregecske motor került, így a terheléstől függően 5,5 és 8 liter közötti átlaggal számolhatunk. Alkatrész mindkét kocsihoz van bőven, a gyári sem drága, de jó minőségű utángyártottat is könnyű találni. Az adók, átíratás és biztosítás költsége is kifejezetten alacsony, és az is jó hír lehet, hogy ilyen törpeautókra mindig lesz igény. Hiszen hiába megy ki a divatból a formájuk és vetik le őket Nyugat-Európában, a kis fenntartási költségek és a kedves egyszerűség hosszú ideig vonzó marad. Sőt, aki elég sokat tud várni, az akár a kultautó státust is megérheti velük, amire ennek a két szeretnivaló törpének minden esélye meg is van.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.