Disznók a műjégen
A Volvo régóta a biztonság bajnoka. Mostanában az aktív, öntevékeny biztonságban is, de vajon fejlődött-e a technika? Kipróbáltunk öreget és fiatalt a szimulált jégpályán.
Tripla salchow - dupla leszúrt rittberger - Volvók a vezetéstechnikai pályán
"A különösen csalóka utakon pedig a DSTC dinamikus menetstabilizáló rendszer gondoskodik arról, hogy uralja járművét" - ez volt az a prospektusból származó mondat, amiből az ötlet eredt, hogy elvigyem a V70-est a méltó próbára. Vagyis egy olyan vezetéstechnikai pályára, ahol különösen csalóka utakat szimulálnak.
Választásunk a Magyar Autóklub Közlekedésbiztonsági és Oktatási Parkjára esett. A többféle gyakorlat közül a jeges, latyakos útfelületet imitáló speciális pályaszakaszt választottuk, itt a rántópad gonosz beavatkozása nyomán büntetlenül tesztelhetjük a téli körülményeket. Felhívást tettünk hát közzé a legelszántabb Volvo-buzik virtuális közösségében . Egy hátsókerék-hajtású járművet kerestünk, úgy vélve, ha volt fejlődés, azzal szemben mérhető lesz. Előbb egy 940-essel, majd egy V70-sel jelentkeztek - ez elsőkerekes, de nincs benne menetstabilizáló -, végül befutott egy 740-es is.
Végül tizenhárman lettünk. 6 hátul, 6 elöl hajtott Volvo, 1990-2001 közötti évjáratokból. Volt kopottas és makulátlan, gyengécske és erős. Mindenki mehetett a tesztpályán, sokan kipróbálták az új V70-est; én most azokra az autókra szűkíteném a leírást, melyeket autóklubos oktatónkkal több körben kipróbáltunk.
12 másik
Ezúton köszönjük meg a közreműködést a
12 lelkes volvósnak:
(nick)név | típus, motor | évjárat | hajtás |
Bogyo65 | 480 1.8 | '90 | első |
Brukner | S40 2.0 | '98 | első |
Bys | V40 1.6 | '01 | első |
dani740 | S70 2.0 aut. | '98 | első |
GARFIELD | V70 2.0T aut. | '98 | első |
ícsí 345 GLS | 940 2.0T | '95 | hátsó |
kopiteki | 940 2.0T | '92 | hátsó |
Longboat | 740 2.3 16V | '90 | hátsó |
l.ovlov | 740 2.3T aut. | '90 | hátsó |
niveás | S90 3.0 aut. | '97 | hátsó |
őrző | 960 3.0 aut. | '96 | hátsó |
Weasy | 850 2.0 T5 | '95 | első |
A 17 éves 740-es egyaránt alkalmas dupla leszúrt rittbergerre és az akadály kikerülésére. A kettő közül nem az autó, hanem a sofőr választ: ha a megcsúszás után rémülten a féket tapossa, a hátulja megállíthatatlanul kitör, a pörgést csak a lendület elvesztése vagy egy tereptárgy torpantja meg. A hátsó hajtás a vezető ösztönös reakciónak természetes ellenfele. Tanulva a hibákból a sodródás azért korrigálható.
Én is itt tanultam meg, mit kell csinálni jeges úton megcsúszva: kormánnyal és gázzal uralni a tömeget. A legfontosabb: megállni úgysem tudunk az előttünk álló tárgyig, próbáljuk meg kikerülni.
5 évvel volt fiatalabb a 940-es, ennek ellenére a legszebb piruetteket vele produkálták. A többinél elhanyagoltabb futómű és rosszabb abroncs még a sokat látott oktatót is meglepte. Közeleg a tél, bár tavaly elmaradt, ne érjen senkit készületlenül, ha idén beköszönt. Nem magánügy, meg tud-e állni egy váratlan szituációban, saját magán kívül másokat is veszélyeztet leharcolt autójával. Azért ne temessük a jó 940-est: egyszer sikerült orral előre végigmenni a pályán, tehát némi gyakorlással a hátsókerekesek is kordában tarthatók.
Amikor a Volvo bő 20 éve piacra dobta az első elsőkerék-hajtású autóját , sokan nevezték becstelennek az ötletgazdát. Az első generációs V70-es remek úttartású jármű. A jeges vagy latyakos úton, ahol a faroló autót gázzal lehet egyenesbe állítani, az első hajtás álom. A fehér gép egyszerűen nem tudott megcsúszni, legalábbis tulajdonosa, az oktató és magam is hiába provokáltuk.
Tanuljon szakértő kormánymozdulatokat videóról
iPod (640x360, 36 MB) | WMV (640x360, 53 MB) | DivX (640x360, 63 MB)
A DSTC-vel felvértezett V70-es egy "kezesbárány", ahogy Pétertől, az oktatótól hallottuk. Remek súlyelosztása eleve nagyon pontos irányítást tesz lehetővé, a menetstabilizáló pedig a szükséges korrekciós mozdulatokat egyszerűsíti. Jóval kisebb kormánymozdulat kell a jármű feletti uralom visszaszerzéséhez. Nem csodálkozunk, végül is az elektronika a vezető tudását pótolja, és bizony ez a szakértelem a vezetők számának emelkedésével gyengült. Ne higgyük, hogy helyettesítené a gyors reakcióidőt, a problémafelismerő és -megoldó-képességet. Az autót (még) mi vezetjük, és amíg néhány vacak gumin gördül, csodát ne várjunk.
Sorrend? Az nincs, tanulság viszont van. A végső konklúzió szerint,
amit oktatónktól hallottunk, minden autó vezetését meg kell tanulni. A
gyárilag
programozott vagy az elhanyagolásból eredő nehézségeket
szerényebb tempóval és vészhelyzetben nagyobb koncentrációval
elháríthatjuk. Ne sajnáljuk az időt autónk tulajdonságainak
megismerésére, mielőtt jönne a baj.
Mozgás a rántópad hatósugarán kívül
Az erősebb dízel a 2,4D-hez képest 770 000,- forintos presztízsfelárral kapható. 400 Nm, hiába 17,5 mázsa a V70-es, neki semmiség. Főleg kézi váltóval, amiről évek óta azt hittem, kizárólag a kínálatban szerepel, gyártani egyet sem gyártanak belőle. Nem is láttam, nemhogy vezettem volna, így fogalmam sem volt, mire képes. Nos, nagyszerű blokk. Nem szeretek kapcsolgatni, de ezért érdemes. Persze ne hagyjuk 1700 alá esni.4000 fölé sem érdemes pörgetni, noha egészen ötezerig elforog, de ott már kevesebb ereje van, mintha levennénk a gyújtást. De a kettő között pazar, süvítve gyorsul, érzetre semmi köze a lapos unalomhoz . Fura ugyan az alapjáraton és kis fordulaton érezhető vibráció, páros hengerszámmal kétségbeesve rohannék a szervizbe, de ez öthengeres, hát istenem, 1200 alatt rázkódik egy kicsit. Biztos így tett az S80-asban is, csak ott haladás közben nem esett ez alá, automata lévén. Ha eltekintünk az oktatópályás kínzástól, 9 alatt maradt a fogyasztás, ez nem rossz.
Egy baj van csak, az sem konkrétan a motorra vonatkozik: tesztautónk a közepes felszereltséggel és a nem elhanyagolható árú extrákkal 13,4 millióba kerül. 500 ezerrel drágább, mint a presztízsben értékesebb S80. Vagy lehet, hogy nem is a limuzint tekintik csúcsmodellnek? Amióta kétliteres benzinessel és dízellel kapható, attól tartok, feláldozták a fukarság oltárán.
És hogy milyen maga a V70? Mármint az életben, amikor épp nem akarják kitépni rántópaddal a hátsó futóművét? Lapozzon.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
