A Jó, a Rossz és a Csúf

2006.07.24. 08:11

Masszív rajongótábor kontra véglegesen kiábrándultak. Remek megoldások, legendás megbízhatatlanság. Pompás elődöket vizionálók, szemben az ízlésrendőrségért kiáltókkal. 440-est és 460-ast már majdnem vettem, de időben lebeszéltek. 480 turbó kéne, de valószínűleg mind szétesik, mire rászánom magam.

A szaksajtó egyöntetű ítélete szerint a hármas (340-360) sorozatú Volvo volt korának legunalmasabb autója. A skandinávokban ritkán buzog fel a rátartiság, de ezt nem hagyhatták szó nélkül. A sorozatgyártásban teljesen új koncepció alapján, vagyis elsőkerék-hajtással készülő új (alsó-)középkategóriás járműcsaládjukat ezért a sportos stílus kedvelőinek szánt 480-assal vezették be a piacra. Két, illetve három évvel később jött az összehasonlíthatatlanul konzervatívabb, a Volvók arculatát és arányait szűk évtizedre meghatározó öt- és négyajtós változat, a 440-es és a 460-as.

Palme bosszúja - Volvo 480

Nem tudom, volt-e oka neheztelni a formálódó új világközösségre az akkori svéd miniszterelnöknek*, mindenesetre a Volvo az 1985-ös genfi autókiállításon ezzel a fura kiállású járművel lepte meg az autós társadalmat. Nem is érdemes másképp birtokolni, csak elvakult rajongással.

A 480-as finomságok egész sorozatát vonultatja fel. Kintről a korábban sohasem alkalmazott motívum, a bukólámpa a legfeltűnőbb. Aztán az eleddig szintén ismeretlen törekvés, a légellenállás csökkentése érdekében a lökhárító alá száműzött hűtőmaszk. Vagy a csak üveg harmadik ajtó. (Erről azt mondják, hogy a csodás 1800ES inspirálta. Én inkább azok véleményét osztom, akik méltatlannak tartanak bármilyen összehasonlítást a gyűjtők legféltettebb kincsei közé tartozó, mindössze 8000 példányban készült klasszikussal.)

Az utastér sem nélkülözi a különlegességeket. Szigorúan négyszemélyes, hátul középen vaskos könyöklő képez két zónát. De meglepően tágas. Fedélzeti számítógép tájékoztat sokféle paraméterről. Tesztautónk ékessége a jó állapotú bőrülés. Kár, hogy az egykori svájci vevő nem gondolt a későbbi tulajdonosokra, kiknek hazájában nem a 24 fok számít kánikulának. Vagyis klíma nincs. A hátsó ablak nem nyílik, így a szellőzés nagy melegben elégtelen. A vészkereket a hátfalnak döntve felállították, ezzel az ügyes trükkel a csomagtartó kategóriájától eltérően öblös.

A műszerfal és az egyéb belső berendezés nem feledteti, hogy a nyolcvanas években még az egymásba olvadó geometriai testeket vélték jövőbe mutatónak. Próbálták ugyan az ijesztő összhatást a feketénél világosabb árnyalatokkal oldani, nem sok sikerrel. Az anyagok viszont tartósak, semmi sincs szétrepedezve. Pedig 180 ezer km biztosan a háta mögött van már. Az ergonómia (nekem) megfelelő, bár túl sokat nem mentem vele. A nagymamát viszont két oldalról kell támogatni, ha nincs más autó szállításához. Nem ő roskatag, hanem majdnem a földre ültetjük.

*Olof Palme

Szociáldemokrata politikus, kétszeres svéd miniszterelnök. A fegyverkezési verseny leállítása érdekében a Nyugat részéről szükséges engedmények hangoztatása, határozott Amerika-ellenessége sok ellenséget szerzett neki. 1968-ban oktatási miniszterként nem átallott a stockholmi amerikai nagykövetség előtt tüntetni a vietnami háború ellen. Egy évig az Egyesült Államokban tanult, ösztöndíjjal. A turistanevezetességek (Niagara, Grand Canyon) helyett a szociális szélsőségeket, a szegénységet tanulmányozta, és autóstoppal beutazta az országot.

Jogot végzett, majd politikusnak csapott fel. Nem sokat vacakolt, 42 éves korában, hatéves miniszteri tapasztalattal már ő irányítja Svédországot. A hálátlan nép '76-ban másra bízza a kormányzást, ekkortól aktív a Szocialista Internacionáléban, később az ENSZ-ben. Az Irak és Irán közötti háborúban e szervezet megbízottjaként közvetít. Nem tudjuk, tisztában volt-e azzal, hogy svéd fegyvergyárak ezalatt buzgón indították szállítmányaikat Iránba.

1986. február 28-án, a nyílt utcán lelövik. Gyilkosának kilétére, a felbujtó személyére és indítékaira azóta sem derült fény. Egyesek Iránt gyanúsítják, miszerint megsértődtek a fegyverszállítások leállításáért. Mások az irakiakat emlegetik, pont azért, mivel a svédek technikát biztosítottak az ellenségnek. Felmerült a szélsőjobboldal neve is, onnen Palme osztályárulónak, a keleti érdekek kiszolgálójának látszott.

A svéd hatóságok nem nagyon igyekeztek felgöngyölíteni az esetet. Azt mondják, túl sok pozícióban maradt politikust és gazdag üzletembert érinthetett a szövevényes ügy.

Jöjjön a menetpróba. Nos, ez az oka, hogy (negyedik-ötödikként) el tudnék képzelni egy Volvo 480-ast saját autóparkomban. A legjobb érv az 1,7 literes, nyolcszelepes Renault-blokk, természetesen a Garrett T2 turbóval. A maximálisan 0,28 bar túlnyomást előállító feltöltő nem viszi egekbe a teljesítményt (120 LE, 175 Nm), de az egytonnás kis járgány remekül suhan vele. Kis gázon, alacsony fordulaton - amíg a töltőnyomás elenyésző - kimondottan spórolós.

Később sem akar megveszekedett fenevad módjára kitörni, de szépen, egyenletesen húz. Nincs mérges turbófütyülés, erős rángatás, mondjuk, háromezernél, hanem szép, egészséges nyomatékgörbe van. Nem gond az előzés, sem a tisztes autópálya-tempó. Vele gyerekkori álmukat 18 évesen valóra váltó kezdők sorsának forgatókönyve sem az árokparti fáig van írva. '88-tól keressük a kínálatban, előtte 109 (katalizátorral 95) lóerővel ugyanezen blokk szívó változata az egyedüli alternatíva.

Vagyis szerintem nem alternatíva. Itt van ez a remek, fürge kis járgány; egyszerűen vétek unalmas kombikba vagy alsóközepesekbe való atmoszférikus benzinmotorokkal birtokolni. A történeti hűség kedvéért: gyártották az 1721 köbcentis szívóblokkal: '86-87-ben 109, '87-89 között 95, kilencventől két évig 102 lóerővel. '93-tól két évig a 110 LE teljesítményű kétliteres az alapváltozat.

A kormányzás kezdetben kissé különös volt, aztán ráéreztem az ízére. A rásegítés kicsi, és fokozva a tempót még kisebb lesz: sebességfüggő szervóval szerelték az első pillanattól kezdve. De ez illik ide, nem holmi polgári autózásra való. A futómű még jobb, nem ráz, és a kis önsúlyhoz képest kifejezetten jól tapad. Bár nem konkrét az összefüggés, de sem a kaszni, sem a belső nem ad ki szétrázódásból eredő zajokat (pedig szokott). Ami azért kunszt, mert a kipróbált darab 16 éves. A fék jó, de biztosan ezen is lehet javítani harapósabb, gyorsabban fogyó betétekkel.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

5 órája
Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
  • Hírek

Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot

A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.

március 31., 06:05
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
  • Közélet

Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál

Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?

március 31., 06:41
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
  • Hírek

Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó

A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.

március 31., 06:05
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
  • Hírek

Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett

A tűz okát még kutatják.

március 31., 15:10
Újra napirenden az alkoholzár
  • Hírek

Újra napirenden az alkoholzár

Változik a helyzet a hollandoknál?

március 31., 09:13
Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper
  • Tesztek

Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper

Ez most végre kész van.

március 31., 19:56
Visszatér a Volvo előző vezére
  • Hírek

Visszatér a Volvo előző vezére

Régi-új arc a Volvo élén.

március 31., 19:30
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
  • Hírek

A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége

Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.

március 31., 13:42
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
  • Hírek

Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött

A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.

március 31., 14:20
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!
  • Tesztek

Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.

A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.

március 31., 12:02
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
  • Hírek

Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle

Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.

március 31., 10:55
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
  • Hírek

Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján

Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.

március 31., 16:53
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 1., 00:02