Kár, hogy Volvo

2005.02.18. 08:20

Ez a 12 hangszóróból álló digitális hangprocesszorral erősített rendszer Dolby Sorround Pro Logic II térhatást biztosít 290 ezer forint felárért.
Ez a 12 hangszóróból álló digitális hangprocesszorral erősített rendszer Dolby Sorround Pro Logic II térhatást biztosít 290 ezer forint felárért.

Mármár csodaként üdvözöltem az információs forradalom legújabb vívmányát, a magyarul kommunikáló rendszert. Csak dicsérni tudom a Volvót, hogy az elsők között biztosította. Lehet, hogy tud ilyet más is, de én még nem láttam semmiben. Csak az ellenpéldára emlékszem erősen: az A-merci szánalmas vegyes német-angol rendszerére.

Nagy talány, hogy ha kötelező a biztonsági öv, manapság hogy kerülhet forgalomba olyan autó, aminek a térdnél van az indítókulcsa. A térd nagyon kényes dolog, és ha sérül, soha nem gyógyul meg teljesen. Gondolom, ezt is figyelembe vették a Volvo belsőépítészei, és a kulcsot följebb, a műszerfalra helyezték. Régebben volt közvetlen mechanikus kapcsolat a kormányzár és az indítókulcs között, de ma már mindent elektronika végez, így gyakorlatilag mindegy, honnan megy az indítás. A kulcs is inkább logikai játékhoz hasonlít, mint indítóvezérlő alkalmatosságra. 210 ezer forintért kulcs nélküli indítás is rendelhető.

A V50 a legmodernebb biztonsági felszerelésekkel készül. Az IDIS (intelligens vezetőtájékoztató rendszer) a kezelőszervek használatából megállapítja, hogy mennyire elfoglalt a sofőr. Ha nagyon, a kevésbé fontos információkat későbbre tartogatja. Akár a telefon csörgését is kikapcsolja. A memóriájában tárolt információkat a bal oldali bajuszkapcsolón lévő READ gomb megnyomásával olvashatjuk. A hátsó üléspárnát a nagyobb, 15-35 kg-os gyerekek részére egy mozdulattal emelt ülésé alakíthatjuk, így a felnőttekre tervezett biztonsági öv tökéletesen fogja a gyereket is. A biztonsági övek becsatolására mind az öt utas esetében figyelmeztet az autó, ennek következtében a hátsó ülésre dobott táskámat is be szerette volna velem csatoltatni.

Nem kevés pénzünkért első, oldal és függönylégzsákokat és a ráfutásos balesetek biztonságos átvészelésére fejlesztett WHIPS rendszert is kapunk. A karosszéria ki tudja, milyen merevítésekkel és SIPS oldalütközés-védelemmel készült. A menetstabilizáló gombja a váltó elé került, a 12 V-os csatlakozó mellé. Nem a legjobb helyen van, ugyanis akár véletlenül is kikapcsolhatjuk, és akkor váratlan meglepetésben részesülhetünk.

Nem titok, hogy a V50 és az S40 is a Ford Focus-szal azonos padlólemezen nyugszik és ugyanazt a futóművet kapták. Ez kivételesen egyáltalán nem baj, mert aki már egyszer vezetett Focust, tudja, hogy a kategóriája egyik legjobb futóművét próbálta. A forgalmazók állítása szerint se szeri, se száma a különbségeknek. Mondhatnak akármit, szerintem nem kell szégyellni az azonosságot, a V50-nek nagyon jó a futóműve (elöl MacPherson, hátul több lengőkaros felfüggesztés). A Volvóval egy időben az új Focus is nálunk járt. Vezettem ezt is, azt is felváltva és a hasonlóság ellenére a két kocsi teljesen különbözik. A Volvónak sokkal lágyabb volt a csillapítása, míg a Focus feszesebb sportosabb volt. A két autó motorja is megegyezett, mégis - talán a tömegük miatt - a Focust dinamikusabbnak éreztem.

A Ford és a PSA közös fejlesztésű kétezres, 136 lóerős turbódízel motorjával kaptuk a V50-et. A 340 Nm nyomatékú motor tökéletesen illik a kocsihoz. Kapható 100 lóerős 1,6-os benzinessel is, ami Momentum felszereltség esetén 1,1 millióval olcsóbb, de ha spórolni akarunk, akkor ne ezen. A kétezres turbó alacsony fordulatszám tartományról is szépen húz, a 180 km/h utazósebességet könnyedén tartja. Tesztünk alatt az átlagfogyasztás 6,4 l volt, amire szintén nem lehet panasz. Egyetlen baja, hogy üvölt, mint a veszedelem. Ezt sajnos az utastérben is szépen hallani, ami egy ilyen drága autótól nem elnézhető. Szépen is meg lehet volna oldani, jó példa erre a Saab 9-3 Fiat motoros dízele , aminek belül alig hallani a hangját.

Akármilyen szűkös, a V50 erénye mégis a kombiság. A hátsó térelválasztási rendszer tökéletesen átgondolt, az egyszerűen mozgatható csomagtérroló mögött gumis bélésű felhajtható tetős tárolórekeszt, - talán esernyőtartót - találtam. A szériában kapható, függőlegesen kihúzható térelválasztó hálót minden kombiban kötelezővé tenném. A zseniális, padlóból felhajtható válaszfallal pedig külön pontot érdemel, a kisebb rakoncátlan cekkereket egy mozdulattal egyszerűen hozzágumizhatjuk. A csomagtér padlója alatt csak mankókerék van.

csik1.jpg

Volvo V50 2.0D Momentum

A tesztelt V50 Momentum felszereltségű volt, aminek jelenlegi ára 8 110 000 forint. Mindent összevetve nagyjából elégedett voltam a V50-nel. Az elégedettséget csak azzal fokozhatnánk, ha olcsóbb lenne, és ha nem Volvo lenne, hanem mondjuk Ford. Lehet, hogy túl radikális vagyok, de szerintem egy Volvo legyen nagy és disznó.

  Értékelés: Igazán szép autó jó futóművel, jó motorral, de a méreteihez képest nagyon sok pénzért. - 3,5