Élet, túl a félmillión
Megy is, mint a veszedelem. Mindig azonnal indul (hidegen persze illik kivárni a pár másodperces izzítást), már alapjárat közelében is jól húz, nem úgy, mint a mai környezetvédők. 1900 körül már felépül a turbónyomás, megérkezik a 235 Nm nyomaték, 2500-tól 4200-ig pedig kifejezetten dinamikusan, erőteljesen cibálja a motor az 1,4 tonnát. Ötödikben száznál 2200 körül forog. És közben alig eszik. Nem ördöngösség 6 liter alatt tartani a fogyasztást, ráérősebbek az ötöt is megcélozhatják.
Ráadásul ez a kombi irgalmatlanul tágas. Ha papíron, literre mérve vannak is nagyobb csomagtartójú kombik, mint ez a másfél köbméteres, az utastér, különösen a hátsó lábtér tágassága példátlan. Ha a limuzin négyhullás, akkor ez a karosszériaváltozat lehajtott hátsó ülésekkel legalább tíz.
Részleteiben viszont ugyanaz a kimunkálatlanság figyelhető meg, mint külsejében. Hiába, ez a modell még a Volkswagen csillapítottan visszacsapódó kapaszkodós korszaka előtt készült. Az utaslégzsákkal felszerelt példányokban például egyáltalán nincs kesztyűtartó. Az ülések nehézkesen állíthatóak, a kárpitok, műanyagok tartósak, de kellemetlenül ridegek. Ha akad is pohártartó egy jobban felszerelt példányban, látható, hogy csak úgy odaragasztották középkonzol oldalára. A gyárnak nyilván az utolsó utáni pillanatban jutott eszébe, hogy akad olyan elvetemült, aki autózás közben megszomjazik.
A gépészeti lényeg viszont nagyon rendben van, ez a tízéves Passat az öröklétnek gyártott autó. A kormány pontos és direkt, a váltókar rövid úton, nagyon precízen jár, szinte a BMW-ket is megszégyeníti. A kapcsolók keményen kattannak, mintha a picit napszítta, picit kifényesedett felszín alatt vadonatúj lenne az egész. Mindez egy majd háromszázezret futott autóban! Kedves olvasó, ha Passatot akar venni, gondolkodjon el majd a kiszemelt autóban, vajon akkor mennyit kellett használni, hogy kilazuljon a bajuszkapcsoló, lötyögjön a váltó, elgyengüljön a csomagtérajtó teleszkópja.
Vásárlásnál tehát általában nincs lehetőség a valós futásteljesítmény megállapítására, marad a klasszikus dinnyeütögetésszerű állapotfelmérés. A motor induljon könnyen, ne füstöljön kéken, fehéren. Az autó fusson egyenesen, álljon meg, ha kell, de ha kopog a féltengely, nem emel ki rendesen a kuplung, lóg a kormánymű, akkor sem biztos, hogy le kell mondani a vásárlásról: egy 11-12 éves Passat híresen olcsón javíttatható autó. Csak a szinte biztos félmilliós futással kell kibékülni.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.