Tótumfaktum
Tágas. Körülnéztem, mert már megszoktam, hogy a tágas autó az a Skoda Superb, ami tágasabb, mint a Passat, talán azért lepett meg, mennyire nem kicsi ez. Az első ülések közel vannak egymáshoz, hát ez a trükk, ezért van akkora csápolótér az ajtó felé. Majd felhajtottam a könyöklőt, és megszokásból belenéztem: egy jóféle morvaországi Betlehem is elférne abban a tárolóban, háromkirályokkal, ökörrel, birkákkal, kecskékkel, zsidó anyákkal. Akkor nem is trükk, ez a Passat egyszerűen tényleg nagy. Hogy rakodáskor ne bosszankodjunk, miért is nem vettünk Renault Thaliát, 603 (1731) literes a csomagtartó, és a hátsó ülés kényelme is megközelíti a skót olajsejkek számára kifejlesztett Skoda Superbét. De a legfontosabb, hogy ha vezetéskor kivesszük napszemüvegünket a plafonra szerelt tartóból, a fedele csillapítottan csapódik vissza.
A DSG váltó hiába fickándozik, a kétliteres dízel hiába megy úgy, mint manapság egy rendes, erősebb fajta kétliteres dízel, a futómű meg hiába jó. Illetve egyik se hiába olyan, amilyen, ezek mind nagyszerű dolgok, csak aki ugyanilyen paraméterek (teljesítmény, méret, erő stb.) mellett audis, de főleg BMW-s vezetési élményre vágyik, vegyen Audit és BMW-t. Vagy Skodát. A japánokat azért nem emlegetem, mert már én is unom.
A vezetési élmény döglött, amiről a lélektelen kormányzás tehet. Aztán el tudom képzelni, hogy stopperrel kimutatják, jobb a Passat, mint az 5-ös BMW meg az A6-os, tehát ez egyelőre merőben szubjektív benyomás, de én ilyen vezetési élménnyel akkor sem élnék együtt szívesen, ha különben ez a Passat kis híján tetszik. Mintha szándékosan próbáltak volna mercedesesen elidegenítő kormányzást csinálni, ami egyébként sikerült is.
Ha viszont elvonatkoztatunk attól, hogy a Golf V. GTI-ben tapasztaltak miatt a tökéletes sportélményt várnánk egy a legkevésbé sem sportolásra termett autótól, tulajdonképpen tökéletes. Simán, lágyan siklik, magabiztosan fekszi a kanyarokat, azt teszi, amit akarunk, de az új Mercedes C osztály például sokkal jobban inspirál a vezetésre. A Passat meg nagyjából csak annyira, mint az előző C-Klasse .
Tesztelési szempontból viszont 90 százalékban csak az érdekelt, hogyan muzsikál a világ legjobb automata váltója, a DSG egy kényelmes limuzinban. Sportos autóban, mondjuk Golf V GTI-ben egy DSG a legjobb, ami sofőrrel történhet. Normális menetben szépen tud észrevétlenül váltani, amikor szinte csak a fordulatszámmérőn vesszük észre, hogy dolgozik a duplakuplungos technika. Egyetlen furcsasága, ami talán csak az én megszokásomból fakad, hogy túl gyorsan vált. Tudom, hülyeség, de akkor is furcsa érzés, ha egy kényelmes méretű autó úgy vált sebességet, mint egy kis ugribugri GTI.
Van még egyéb is. 20-30-as gurulásnál néha kis gázra (nem padlóra) olyan hangot hallunk és rezgést érzünk, mintha valaki odavágott volna a forgattyúsházra egy gumibevonatú pöröllyel. Ugyanezt 90 körül is tudja, fogalmam sincs, mi folyhat olyankor odabent. Egy nagy baj van a DSG koncepciójával: a rükvercet valahogy nem számították a sebességek közé. Ha elkezdünk tesztelgetni, repesztünk jobbra, hasítunk balra, csodáljuk a soha nem tapasztalt finom és gyors váltásokat. De ha fotózásra vagy kamerázásra kerül sor, és négyszer-ötször el kell menni a művész előtt, olyasmikre is fény derül, amik versenypályán eszünkbe se jutnának.
A fotózás nagy része forgolászásból áll, ha nem akarjuk a
végtelenségig várakoztatni a kollégát, gyakran nem biztonságos
helyeken. Az ember inkább orral áll be a bekötőútra, mert a Passat
kombiból azért nem fényes a kilátás hátra. Aztán visszaipszilonozik a
műútra, és tűz az ellenkező irányba.
Az automataváltó-szövegkönyvben elég rövid dialóg:
– D!
– R!
– D!
De ennél a résznél fejszámolóművészünk, aki felülmúlhatatlanul hadarja, hogy 1-2-3-4-5-6, egyszerűen megkukul. A DSG eleve bimbammol egyet, ha készen áll a rükvercre, de még a jelzés után is hiába lépünk a gázra, a Passat csak gurul előre, lefelé a földúton, nekünk pedig marad az ima, hogy azért mégis hadd intézzük el ezt a fordulót, mielőtt befut a billenős Tatra.
Közelebb a tíz, mint az ötmillióhoz nálam kevés esélye van a Passat DSG-nek. A németek közül jobban tetszik a 3-as BMW, de még jobban az új Mercedes C. Az új Mondeónál bármi jobban tetszik, de ez még kevés ennyi pénz határozott elköltéséhez. Ha valaki arra a nagyon precízen meghatározható presztízsre vágyik, amit tényleg csak a Passat nyújthat, akkor Passat. Ha a presztízs huszadrangú kérdés, és ebben a kategóriában a vezetést is élvezni akarjuk, Mondeo.