Ezt már megint megszívtam: beugrottam egy sima modellfrissítésnek. A képek alapján az új XTrail még faceliftnek is vékony, pedig ez egy teljesen új autó. A változatlan formának meg oka van.
Formában nem sokat fejlesztettek: bár Magyarországon ez nem derült ki, az Xtrail igen sikeres autó volt. Sehol a világon nem vallott szégyent, pedig öt kontinensen árulták, és 2001 óta összesen több mint 800 ezer darab fogyott, ebből 300 Európában. Például Taivanon és Mexikóban rendre elkapkodták a készleteket, csak sajnos mi igen keveset járunk ebben a két országban, ezért nem látjuk.
Mindez csak azért fontos, mert bár először azt hittem, ez csak egy kis óvatos modellfrissítés, igazából teljesen új az autó. Csak a Nissan ugyanúgy gondolta, mint a BMW az új-új Minivel: amit úgy szeretnek, ahogy van, azon külsőleg nem kell változtatni. A lovak például nagyon idegenkednek minden szokatlantól, na nekik direkt megnyugtató lesz, amikor a 2007-es Xtrail beáll az istálló mellé a régi helyére.
Nekem a nagy, lámpás elejű tetősín tűnt csak újnak, de magasabb felszereltségű XTrailhez eddig is volt ilyen, ezen kívül csak az első kockalámpák új köreit vettem észre. Biztos sok más is van, nekem így, hogy nem nézhettem párhuzamosan a régit, csak annyi jutott még eszembe, hogy az összhatás mintha kicsit az új Land Rover Freelander felé mozdult volna. Pedig csavarra új autó. A Qasqai padlólemeze, 12 centivel hosszabb tengelytáv, pici plusz hossz és szélesség, de a kategória maradt C SUV, azaz kompakt hobbiterepjáró.
Újak a motorok is, mármint XTrailben, leszámítva a 2,5-ös benzinest, amiben lázas fejlesztéssel találtak még három lovacskát, így lett 169 LE. A Lagunából jött két dízel, illetve majdnem ugyanaz a dCi 150 illetve 173 lóerővel. Továbbá a Qashqai kétliteres benzinese (104 KW). Azt hinné az ember, 2,5-ös benzinest Európában nem lehet eladni, de Oroszországban például az a legnépszerűbb motorváltozat. Persze Oroszország csak részben Euróba, az a rész is inkább csak földrajzilag, viszont olcsó a benzin és vannak brutális telek.
Új az összkerékhajtási rendszer, annyival, mint a neve: All mode 4x4 helyett most All mode 4x4i-nek hívják. A rendszer ugyanaz, elektronikusan vezérelt kuplung osztja ketté a kardánt és a nyomatékot, mostantól viszont az ESP jeleivel együtt dolgozik. Ezért a plusz "i", ami természetesen intellienset jelent. Ha csak sajtóanyagban vagy újságcikkben olvasok ilyesmit, simán kiröhögöm, de a Nissan nyilván szándékosan valami 100 kilométer körüli murvát és földutat iktatott a tesztútba.
Mindezt úgy, hogy a nissanosok nem néztek oda. Mindenki ment, ahogy akart, abban a tulok stílusban, ahogy jól esett - annak azért mindig pozitív az üzenete, ha nem kárognak az újságírókkal, és nem szólnak rájuk lépten-nyomon. Persze szívesen vigyázok a tesztautóra, de jó látni, ha valaki ennyire bízik a termékében.
Tehát kerékszenzor, kormányszenzor, oldalgyorsulás-szenzor és egy nagyon pöpecül kisakkozott szoftver. Egy dolog, amikor elmondják, hogy a tervezés lényege kiküszöbölni a túl- és alulkormányzottságot, és teljesen más ezt tapasztalni. Bitang gyorsan lehet XTraillel menni a murván, nem biztos, hogy egy hasonló erejű BMW X3 megverné. Élvezetben talán igen, mert a Nissanok továbbra sem a vezetési élményről szólnak, de gyorsan menni, azt nagyon lehet az XTraillel.