A csendes, finom, erős motor miatt a teszt végére már-már megbocsátottam a Nissannak, hogy a régi X-Trail érdekes, különleges műszerfala helyett csinált egy unalmasat az újba. Az órák középről a kormány mögé kerültek, a két jókora felső kesztyűtartó helyett csak egy maradt a szélvédő alatt, az új kis üdítősdoboz-tartók sem olyan izgalmasak, mint a régiek, a középkonzol pedig egy szokványos mai konfekcióáru, központi ál-joystickkal, szépen sorokba szedett gombrengeteggel.
A helykínálat továbbra is pazar, legalábbis legelöl és leghátul. A jobb és bal egyben nagyon kényelmesen el lehet terpeszkedni, a praktikus kis fiókokkal berendezett, masszív kemény műanyaglappal burkolt csomagtérben akár kisebb menekülttábort is ki lehetne alakítani. Csak a hátsó üléssorral voltak gondjaim: kicsit lehetne bővebb a lábtér, nem is értem, miért nem lehet tologatni az üléseket a kategóriából jócskán kilógó méretű csomagtér rovására. Ha a hátsó támlákat előrehajtjuk, hatalmas rakterű, teljesen sík padlójú furgon varázsolható az X-Trailből.
És vajon hol a kocsi helye a piacon? A legolcsóbb X-Trail 6,94 millió forint, 141 lóerős kétliteres benzinmotor hajcsa. A mi tesztautónk, a gazdagon dekorált erősebbik dízel az árlista túlsó végén lakik, 9,55 millió forintba kerül, de a navigációs-tolatókamerás elektronikai csomaggal bőven tízmillió fölé szalad az ár. Nézzük csak a legközelebbi konkurenseket: a Toyota RAV-4 7,76 millió forint kétezres benzinessel, 180 lovas dízellel, bőrkárpittal és minden földi jóval ez is tíz milla fölé gurul pár százezerrel. A Honda CR-V 7,15 millióval indul (szintén két liter, benzin), 140 dízel lóval a csúcsváltozat 9,67 millió forint.
Japán viszonylatban tehát teljesen korrekt az X-Trail árazása. Ha idecitálunk pár koreait, már árnyaltabb lesz a kép. Az alaphelyzetében is 603 literes csomagterű Nissan kompakt hobbiterepjáróját méretben alulról nyaldosó Kia Sportage (332 liter, hahaha) például hatmillió forint fapadosan, két benzines literrel, a 140 lovas dízellel meg hét. A jóval nagyobb (465/930 liter), de az X-Trailnél még mindig kisebb Chevrolet Captiva 6,3 millió a gyengébb, 120 lovas dízellel, 9,35 a legjobban felszerelt 150 lóerős kézi váltós dízel, hét üléssel. Méretéhez képest az árversenyben tehát az X-Trail még Koreával is harcba szállhat.
A Nissan új kompakt SUV-ja egyértelműen erősebb, fejlettebb, átgondoltabb autó, mint elődje. Tízből kilencen tutira jobban éreznék magukat a második generációban. Tulajdonképpen én is, csak kicsit hiányolom a kocsiból a lelket; az előzőben több volt ebből az extrából. De ne hallgassanak rám, örüljenek a fejlődésnek, és szeressék az új X-Trailt, mert középre tolt műszerek nélkül is nagyon jó kis autó.