A legutóbbi Nissan, a Tino bemutatója nevéhez híven egy legelőnek is beillő golfpálya mellett volt. Az X-Trail egy igazi cápaúsztató tőszomszédságában kezdte meg magyarországi pályafutását. A cápák és az X-Trail között rengeteg a hasonlóság, például egyik sem madár vagy emlős - maga a forgalmazó is csak vonakodva tért át a porcoshalakról az autóra.
A magyar közönség a tavalyi Autószalolon láthatta először az X-Trail-t, ami Japánban és Európa-szerte egyaránt pozitív fogadtatásban részesült. És ahol már árulják, jól is fogy. A világtrendek az autódivatban is begyűrűznek; Magyarországon nőnek a SUV-eladások. A Nissan több, mint 50 éve gyárt terepjárókat, ennek is köszönhető, hogy a középkategóriában a Terrano érte el a legnagyobb piaci részesedést. A Land Rover Freelander , a Toyota RAV 4 és a Honda CR-V által uralt kompakt SUV-kagetóriában eddig egyáltalán nem játszott a Nissan. A cég további sikerei a műfajban a Patrol és a Pickup - ezeknél jóval urbánusabb szerzet az X-Trail.
A magyar X-Trail bemutatón a forgalmazó rögtön meg is nevezte a három fő konkurenst: Freelander, RAV 4, CR-V, közöttük kell elérni a legmagasabb eladásokat. Az X-Trail-t még idén további új modellek követik, velük együtt tervezik a Nissan értékesítésének 20 %-os növelését.
Egyszerűen hihetetlen, hogy normális autók padlólemezére ekkora tornyokat építenek. Az építkezési lázat ugyanaz okozza, ami miatt Manhattan-ben kitört a felhőkarcoló-építési láz: gazdaságosabb kis telekre valami nagyot építeni. Húsz éve még csak a gazdagok terrorizálhatták a közlekedőket egy-egy Range Roverrel, az új szemlélet mára alaposan demokratizálta a közúti családi tank-piacot.
A Citroen Picasso-nál hittük is meg nem is, hogy alulról nézve csak egy Xsara. A Subaru Forester esetében csak arra hagyatkozhattunk, hogy a forgalmazót még sose kaptuk hazugságon, így beletörődtük: így végzi egy Impreza-padlólemez, ha eltéved a gyártósoron. Akkor aztán kaptunk egy Mazda Tribute-ot, amiről az előző kettő nélkül sose hittük volna el, hogy 626-os platform, de most már azon se lepődünk meg, ha egy magyar feltaláló kispolszki-alvázra épít Zeppelin léghajót.
Ráadásul a növesztés nem egyszerű optikai trükk: ezek az autók tényleg nehezek. Az X-Trail másfél tonnáról indul, mindez a japán autópizza-fejlesztés szellemében nem máson, mint az Almera padlólemezén. Az X-Trail-hez alaposan meg is erősítették az Almera-platformot.
A hobbiterepjárókat a nagy vas nyújtotta biztonságérzeten kívül a praktikus apróságokért szeretik, úgyhogy a Nissan igyekszik demonstrálni: van még mondanivalója a pohártartó-műfajban. Nem feledkeztek meg a hűtött rekeszről sem, amelyikben egy betétet megfordítva megszűnik a hűtés. Így használhatjuk napszemüvegtartónak, mert annak ugye nem tesz jót a hűtés, ahogy mindenki tapasztalta, aki télen napszemüveget vesz.
A kategória követelményeihez híven még hátul is nagyok és kényelmesek az ülések. Igazi off-roadosok gúnyosan húzzák majd a szájukat az X-Trail műanyag sárvédőinek említésére, de a hétköznapi használatban nem hátrány, hogy ez nem horpad, jobban bírja a kisebb sérüléseket, nagyobbaknál meg úgyis mindegy.
A hátsó kartámaszban alagút nyitható a csomagtartó felé, itt a támla szétbombázása nélkül dughatjuk át a sílécet, vagy kiküldhetünk egy kisebb termetű kutyát. Odaát a vízálló csomagtartóburkolat a slagos-gyökérkefés autókozmetika kedvelőinek szerez majd kellemes perceket.
Az X-Trail automatikusan bekapcsolódó négykerékhajtása elektronikusan vezérelt: ha a rendszer az első kerekek kipörgését észleli, egy tizedmásodperc alatt 4x4-re kapcsol. Közúti körülmények között a kisebb fogyasztású fronthajtás működik, de a vezető is választhat, mi legyen.
A féke az Auto Motor und Sport vizsgálati sztenderdjével a Nissan mérése alapján hidegen-melegen egyaránt jobb, mint a már néven nevezett konkuenseké. Ez az első ESP-s Nissan, ami rögtön a fejlesztett változatot kapta: kanyarban egyszerre több keréknél avatkozik be. A műszaki újítások közé tartozik a B-LSD (korlátozottan önzáró differenciálmű), ami kevésbé hatékony, mint a Torsen rendszer, és pont fordítva működik: inkább a pörgő kereket fékezi, mint a másikat hajtja. Hogy ne mindenki turbódízelt vegyen, arról a benzines, kiegyensúlyozótengellyel ellátott alumíniumblokkos QR motor gondoskodik, a járás nyugodtsága a forgalmazó szerint a hathengeresekével vetekszik - ezt azért még megnézzük.
A Guardian szerzője azon érzékenyült el, hogy a rádió kijelzője a gyújtás levételekor azt mondja, "Goodbye", valamint hogy a "zsugorPatrol" sarkai hiába vannak távol a vezetőtől, parkoláskor tényleg olyan jól érezhetők a jármű dimenziói, ahogy azt a forgalmazó állítja. Az El País a dizájnról azt írja, "modern, de nem igazán avantgard, és kevésbé fiatalos, mint a többi kompakt szabadidő-terepjáró. Az orr kialakítása jellegzetes, de a forma a derékszögek miatt inkább klasszikusnak mondható."
Az X-Trail kétliteres, kézi váltós modelljének alapára 6.999 ooo Ft