Keresztanyám férje tanácsa

2005.02.03. 10:23

Na de koncentráljunk végre a bal egyre és a vezetési élményre. Ezt az élményt rontja ugyanis nagyban a Yaris egyik fő nevezetessége, a középre helyezett " 3D-s digitális kijelző holografikus hatással". Kezdetben úgy voltam vele, hogy biztos megszoknám előbb-utóbb. Aztán már inkább úgy voltam vele, hogy én ezt soha a büdös életben nem tudnám megszokni, a sejtelmes zöld számokat mintha egy akváriumon keresztül kémlelném. Az én háztartásomban üzemelő Tipo, és Twingo digitális kijelzője egyaránt szemkímélőbb és felhasználóbarátabb, ha nem is ilyen modern.

Vezessünk hát behunyt szemmel. Hogy a mai motorok környezetbarát, de lusta viselkedése mennyi bosszúságot okoz, az abszolút laikus tulajdonos vallomása is alátámasztja: a Yaris gyakran lefullad. A Matizzal könnyebb volt elindulni, magyarázza minimális vezetési rutinnal és típusismerettel rendelkező, más okokból viszont annál inkább tiszteletreméltó nagynéném; de a Tico volt az igazi, az pörgött, ugrott, ment, mint a parancsolat.

VVT-i

VVT-i - Variable Valve Timing with intelligence (Intelligensen Változó Szelepvezérlés)

A Toyota díjnyertes VVT-i (Intelligensen Változó Szelepvezérlés) technológiája egy kifinomult számítógép segítségével változtatja a légbeszívó szelepek időzítését a vezetési viszonyoknak és a motorterhelésnek megfelelően.

A ki- és beömlő szelepek átlapolási idejének szabályozásával a motor jellemzői megváltoztathatók, hogy megfelelő forgatónyomatékot biztosítson bármilyen fordulatszámon. Ennek két hatalmas előnye van, az erőteljes gyorsulás és a gazdaságos üzemanyag fogyasztás. Raadásul teljesebb égést okoz a magasabb égési hőmérséklet által, ami kevesebb károsanyag kibocsátást is jelent.
Forrás: Toyota.hu

Ettől a kis dekoncentráltságtól eltekintve a Yaris motorja kifejezetten jó dolog. A 998 köbcentis 16 szelepes, lánccal vezérelt, kétvezértengelyes kis négyhengeres 65 lóerőt teljesít hatezres főtengelyfordulaton, csúcsnyomatéka 90 Nm 4100-nál. A 910 kilós tesztautó névleges végsebessége 155 km/h, gyorsulása nulláról százra 13,6 másodperc.

A Yaris 50-nél még nem szereti az ötödik sebességfokozatot, 60-nal már elviseli. Nagyon szereti ellenben ilyenkor a kettest! Intenzív motorhang mellett 88 km/h-ig élvezhetjük a gyorsítást, 6600 körül jön a leszabályzás. Kipörgetéskor nem tapasztaltam érezhető teljesítményugrást, végig egyenletesen nő az erő. Érzésre a Yaris egy avétosabb konstrukciójú 1,4 literes európai autó menetteljesítményeit nyújtja - kedvezőbb fogyasztási adatok és járulékos költségek mellett. Na meg persze ott a legendás megbízhatóság is.

Amíg hideg a motor, a váltó kissé nehézkesen jár, de ha bemelegszik, simulékonnyá, igazi japán váltóvá változik. A fékpedál kicsit mélyen fog, de a fékhatással nincs gond és minden Yarisban ott sunnyog az ABS és az EBD. A kuplung ellenben nagyon magasan fog, de a rövid pedálút miatt ez nem zavaró. A kormány egy picivel több, mint hármat fordul ütközéstől ütközésig. Ha megfordulásról van szó, a Yaris nem kér sok helyet, menet közben valahogy mégis nagyon érzéketlen, egy kátyú kikerüléséhez is ész nélküli rángatás szükségeltetik. A futómű nem egy Fiestáé, nagyobb tempónál jobban járunk, ha lassú, megfontolt manőverekhez folyamodunk. Cserében kényelmes. Mondom: városi közlekedési eszköz.

A Yaris tükrei kissé bosszantóak. A belső zavaróan betolakszik a látótérbe, a külsők meg kicsik. Cserében van elektromos tükörállítás. Az első ablakok is villanyosak, a vezetőé lefelé automata. Vicces, hogy a sofőr reteszelheti az anyósülés ablakemelőjét. Sok értelme nincs, de megteheti. Az ajtók bentről külön gombbal reteszelhetők - fura ellenben, hogy a slusszkulcsra nem került távnyitó.

Toyota Yaris Sol 1.0 VVTi

Mikor elkértem az autót, azt hittem, hogy szeretni fogom. Nem szerettem. A Puntót (legalábbis az előző, normális arcú generációt ) szeretem, a 206-ost is szeretem és a C3 is jó volt. A Kalos is tetszett. A Corsában sem volt rossz és a Polót is szeretem, ha drága is. Mégis, ha muszáj lenne ebből a kategóriából választanom egy új autót és a saját vérrel-verítékkel szerzett pénzemet kéne áldoznom valamelyikre, lehet, hogy Yaris lenne. A fene azt a megbízhatóságot.

  Értékelés:Nem drága, nem rossz, de nem szeretem. Négy.