Mikrotetoválás

2003.04.01. 09:09

Háromnegyedmillió eladott példány, harmincegy kisebb-nagyobb díj és különféle elégedettségi indexeken elért számos első helyezés négy év alatt: a Yaris esetében két-három vonás elegendő volt az autó felújításához. De az is biztos, hogy a dizájner osztályon idén nem osztogatnak majd teljesítményprémiumokat.

 
 

Kívülről alig nyúltak az autóhoz. Megcsinálták a kötelező fényszóró átalakítást, nem lett cicaszem, helyette van könnycsepp, ami látványosan folyik bele a lökhárítóba. Kaptárszerűbb lett a hűtőrács, és ezzel elöl végeztek is, leszámítva a lámpatestek belső krómozását, ami szinte észrevétlen, de a minőségérzetet fokozza.

 
   
   

Hátul kicsit változott a lökhárító, és mostantól teljesen piros plexi fedi a lámpaburát. Ezen kívül még az új színekről ismerhetők fel az idei Yarisok, melyek közül az eddig a TS számára fenntartott grafitmetál lehet a befutó. Szép új felnik is felbukkantak az importőr eddigi legnagyobb számú, harminckét tesztautót felvonultató bemutatóján.

A Visegrád környéki tesztútra egy egyliteres Terra kivitelű példány jutott, jelenleg ez a Yaris alapmodellje. Belül az első pozitív változtatás az üléseket érintette, keményebbre tömött, a korábbiaknál kényelmesebb, egyben jobb tartást biztosító székek kerültek az autóba. Egy fokot emeltek a belső műanyagok minőségén, és megújultak a szellőzőrostélyok.

 
   
 

A háromajtós modelleken új az első ülések reteszelési mechanizmusa, az ülés egészen előrecsúszik a beszállás megkönnyítése érdekében, az ülőlap visszadöntésekor pedig az eredeti helyzetében rögzül újra.

Új, 3D-s hatású kilométeróra-fordulatszámmérő műszer került a Yarisba. A középkonzol tetején levő lyukban megjelenő egység jól olvasható, valóban térhatású képet rajzol, amolyan korlátolt mini-HUD.

 
   
   

Az ismert 1,0 l - 65 LE, 1,5l - 105LE-s benzinmotorok mellet mostantól egy új 16 szelepes 1,3-as 87 LE-s VVT-I motorral is kapható lesz az autó, melyet az egyliteresből fejlesztettek kia a Toyotánál. Mindhárom motor károsanyag-kibocsátása megfelel az Euro IV-es szabványnak, takarékosak és környezetbarátok. Továbbra is rendelkezésre áll a nagyjából egy éve bevezetett D-4D common-rail dízelmotor.

A lusták is fellélegezhetnek: beveztték a MMT névre keresztelt, kézi üzemmódban is használható ötfokozatú szekvenciális váltómű. M állásban a vezető kezére van bízva a váltás, míg az E programban a takarékos üzemelést elsődleges szempontként kezelve kapcsolja a szerkezetet a vezérlőelekronika.

 
   
 

A Yaris eddig is a kiskategória legbiztonságosabbja volt, a tűzfal, az A-oszlopok és a padlólemez megerősítését csak kötelező ujjgyakorlatként végezték el. Széria a két első légzsák, az ABS és az EBD minden kivitelben, a T Sporthoz VSC menetstabilizáló elektronika és kikapcsolható TRC, kipörgésgátló is jár.

A frissítésről kiadott sajtóanyag nem ír a futómű, vagy a kormányszerkezet változtatásáról, de szerpentinen a Yaris menetdinamikája érettebbnek érződött a korábbinál. Mintha élesebben reagálna a kormánymozdulatokra, és kicsit több visszajelzés érkezne a volánon keresztül. Nem olyan kihegyezett, mint a Fiesta igazán kiváló futóműve, de ez elődnél határozottan kiforrottabb benyomást kelt.

 
   
   

Az egyliteres motor megállta helyét a föl-le kanyargó utakon, még egy kezdetben vérmes motoros is megadta magát kénytelen-kelletlen, de azért hegymenetben nem árt egy fürge kéz a visszakapcsolásokhoz. Mindenesetre városi használatra tökéletesen elegendő lehet a gyári adatok szerint száz kilométerenként 6-7 liter benzinnel beérő 998 köbcentis motor.

Az alapmodell 2 575 000 forinttól indul, ennyibe kerül az egyliteres Terra. Ennyi pénzért a klíma csak opció, nincs könnyűfém felni, ködfényszóró és elektromos tükörállítás, de kapunk kazettás rádiót két hangszóróval, valamint sminktükröt a vezetőoldali napellenzőbe.

 
   
 

A Toyota kisautóját csak igazán kemény munkával lehetett volna elrontani. Szerencsére ez nem történt meg, ahol lehetett, javítottak az autón. A sikersztori valószínűleg nem ért véget, a Valenciennes-ből percenként kigördülő újabb autóknak nem kell majd gazdátlanul ácsorogniuk a kereskedők telepén. Azonban érdekes lesz majd, hogy a Yaris helyét korábban méltón bitorló Nissan Micra új változata mekkora vihart kavar a kisautók piacán, és a hozzá képest kevésbé átformált Toyota ezzel mennyire lesz képes lépést tartani.

 

5 saját és 112 sajtófotó