A magyar Maginot-vonalnak nevezett erődrendszer majd 630 km-en húzódott az ország déli határvidékén, Szegedtől az Őrségig. Ennek egy, még épen maradt része található Páka közelében, mely hajdan a Nagykanizsa-Lenti vonalon a dél-zalai szénhidrogénmezők védelmére szolgált.
Ezzel a hivatalos bevezetővel indul az ismertetője annak az erődítményrendszernek, amely mai napig fennmaradt mementója Sztálin paranoiájának és a kommunista-szocialista rendszer elképesztően fölösleges költekezésének.
Az erődrendszert Algyő és Lenti között építették ki csaknem 630 kilométer hosszan, így hozva létre egy elsődleges ütközési zónát az esetlegesen a néhai Jugoszlávia felől támadó nyugati hatalmak ellen. Több tízezernyi katonával a lövészárkokban.
Josip Broz Tito volt az egyetlen olyan államfő, aki nem hódolt be Sztálinnak a második világháború után, hiszen a németeket saját embereivel (és jelentős szövetséges segítséggel) űzte ki az országból, amelyet vasmarokkal irányított. Éppen ezért lett törvényszerűen kegyvesztett Moszkvában, Sztálin pedig nem kockáztatta meg az esetleges konfliktust a hazafias és harcias, valamint remekül kiképzett és tapasztalt partizánsereggel. Inkább megbélyegezte és nyugatbarátnak titulálta hát az államot és betegesen rettegett az ebből az irányból felépülő támadástól. Természetesen Európa összes szocialista állama bólogatott, így a Terv- és Békekölcsönök felvételét követően, 1948 után megkezdődhetett a grandiózus építkezés (pedig a németek már a második világháború elején bebizonyították, hogy az efféle védvonalaknak a modern hadviselésben nincs sok értelmük).
Hétmilliárd akkori forint ment a levesbe, hiszen Sztálin 1953-ban meghalt és két évvel később – 1955-ben már olyan szinten konszolidálódott a helyzet Jugoszláviával, hogy októberben el is kezdték a frissen elkészült szakaszok bontását. A maradékot a hatvanas években a lakosság hordta szét.
Ennek az erődrendszernek a maradványait tárta fel és tette látogathatóvá a Hadtörténeti Múzeummal közösen a Páka Értékeiért Egyesület, ami követendő példa idehaza, legalábbis ebben a formában bizonyosan. Egyrészt a tanösvény informatív, a táblák, ábrák és metszetek jól elhelyezettek, nem is értem, miért volt az jó és kinek, hogy helyenként letépte őket a helyükről. Két-három pados, asztalos pihenőhely is akad az ösvény mentén és persze vécék is, bár ezekre ráférne némi takarítás, hogy az idelátogatók ne Alberto Tomba-pózba dermedve álljanak rajthoz a művelet előtt.
A védelmi rendszer önmagában ezen a szakaszon nem túl mély, egyetlen térképvázlat sem tanúskodik arról, hogy mélységében több vonalban kiépített lett volna. Ami valószínűleg máshol nem így van, hiszen a szovjetek mesterei voltak a mélységi védelemnek, amely nem ismert sem ember- sem anyaghiányt. A Maxim géppuskák és a kiskaliberű páncéltörő lövegek már az ötvenes években sem képviseltek komoly megállítóerőt, bár arra talán elég lett volna mindez, hogy lelassítsa az ellenséges támadást, amíg a frontra ér a hátországból az erősítés. Azokon a felvonulási utakon, amelyekbe tegnap mi is belekóstoltunk az X-Traillel.
Attól függetlenül, hogy ezúttal nem kellett tíz méterrel a föld alá ereszkednünk, ez sem volt kevésbé nyomasztó hely, mint az 504-es komplexum. A 120 centiméter mély, alul ötven, felül nyolcvan centiméter széles lövészárkok látszólag kusza hálózata, a tízméterenként kialakított pihenők és az állandó, nyirkos nedvesség (mert ha valahol rossz ötlet lövészárkot ásni, akkor az a hegy alja) idegőrlővé tehette az itteni szolgálatot. Kész szerencse, hogy ez az agyrém sosem valósult meg teljes egészében és nem töltötte be funkcióját.
Megmaradt egy olyan kor emlékének, amikor minden sarokban egy népellenség lapult és a terror itt járt az utcákon, nem a tévék képernyőin.
Az erődrendszerről kiállítás tekinthető meg a pákai művelődési házban.
Hétfő, szerda, péntek: 8:00-16:00
Kedd, csütörtök: 13:00-20:00
Szombat: 18:00-20:00
A túráról készült összes cikkünket megtalálja ezen a linken.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
