TCTVS11EP02: Teslával a Magyar Time Attack bajnokságon

TCTV teszt: Tesla Model S P90D

2017.11.16. 17:44
Szegény, szegény Tesla. Annyira eszementen gyorsak a kétmotoros, összkerekes Model S-ek, hogy már senki fel se néz, ha éppen lenyomják a világ összes szupersportautóját és szuperszedánját, ezért a gátlástalan, szenzációhajhász firkászok igyekeznek olyan feladatokat kitalálni nekik, amelyekben végül elvérezhetnek.

Lássuk. Winkler tavaly egy hivatalos gyorsulási versenyen egy elvileg 1000, gyakorlatilag inkább 700 lóerős Mustangban állt fel a P85D ellen, és vesztett. A Motor Trend szeptemberben bedobta egy marék Ferrari, GT-R Nismo, 911 Turbo S és hasonló közé a P100D-t, ami mindent megvert. Ezért elkezdtünk csalni. Winkler addig nyújtotta a távot egy végtelen ex-szovjet katonai reptér kifutóján, amíg a szánalmas, 600 lovas, V12-es, biturbó, összkerekes BMW M760 Li xDrive nagy nehezen leizzadta a Model S elleni hátrányát, igaz, ehhez a standard negyedmérföld 400 métere helyett másfél kilométer kellett.

Engem viszont sose érdekelt az egyenesben csíkhúzós gyorsulás. A pályázás sokkal inkább, mert eleve sokkal több mindent követel egy autótól, például kell hozzá jó futómű és fékek, jó egyensúly, jó visszajelzések, jó fizikai alapadottságok. A Tesla Model S-ben ezeknek egy része bőven megvan: a tömegközéppontja sokkal lejjebb van, mint bármilyen hasonló krumplinak, mert a padlójában hordja az akkupakkot. A motorjai nem csak rohadt erősek, de egy belső égésűhöz képest könnyűek és picik is, így jól lehet koncentrálni a tömegeket. A futómű-geometria menő, a felfüggesztés korszerű, nem véletlen, hogy valakiben már felmerült, hogy márkakupát kéne rájuk alapozni.

Én már akkor se értettem, hogy ezt hogyan akarják megoldani, mert a mai akksik egyszerűen nem arra valók, hogy ilyen eszement teljesítményt hosszan tudjanak leadni, de a világ ugye fejlődik, és voltaképpen a Formula E is egész jól elzümmög. Arra jutottam, hogy a mendemondák helyett inkább kiviszem a Model S-t pályára, és beszéljen a stopper az előítéletek és prekoncepciók helyett. Tök véletlenül alakult úgy, hogy éppen ott volt Wéber Gábor is, akinek mégis sok ezer pályakör van a kezében, és idehaza talán páratlan analitikai tudás a fejében, nem is kellett sokáig tukmálni.

És most akkor csapjuk fel gyorsan az Autóversenyzés Nagy Kifogáskönyvét, és magyarázzuk meg, miből lehet a baj: a Teslánkon téli gumi van. Rekkenő hőségben téli gumin pályázni hülyeség, de így kaptuk, nincs mit tenni. Ez önmagában súlyos-súlyos másodperceket jelentett volna, de később kiderült, nem ez volt a fő baj.

Mi is történt valójában? A videóból talán nehéz megérteni, de a Tesla eszeveszetten jól ment a pályán is. Megdöbbentően. Ráadásul egész szépen is mozgott. Extrém tapadás nyilván nem volt a téli gumikon, de nagyon jól indult minden. Csak sajnos kiderült, hogy valójában egyetlen gyors kört sem bír végig. Nem az akksik vagy a motorok miatt, hanem fura módon a fékek miatt: olyan súlyos tempót szed fel az egyenesekben, hogy pár féktávtól olyan meleg lesz a fék, hogy az elektronika életvédelmi okokból elveszi a teljesítményt. Azaz nem az áram fogy el, hanem a gyorsulást és a tempót korlátozza az autó, hogy ne lehessen baj.

Így aztán a videóban látott adat nem jelent semmit: a Model S nem ennyit tud pályán, hanem egyszerűen nem tud pályán értékelhetően menni, és kész. Viszont Gáborral egyetértettünk abban, hogy ha meg tudják csinálni a versenyfékeket és az elektromos rendszert úgy, hogy kibírjon fél-egy órát, akkor elég izgi dolgokra lesz képes. Mert amikor működik, akkor olyan súlyos, amilyen súlyos, ha érted, hogy mondom. Addig meg mindenki járjon inkább* pályanapra negyvenéves verseny-Datsunnal, azzal nincsenek ilyen gondok.

*ne

Friss TCTV-adás csütörtök esténként a Viasat6-on. Részletes vetítési időpontok idelent: