- Revier? …
- Autobahn!
- Tempo?
- Mörderisch!
Mindig, de mindig hangosan kell felolvasnom, hogy elnyomjam a szinkront („körzetük az autópálya, tempójuk halálos”), és hangosan röhögjek, még ha épp egyedül vagyok is. Tempo: möredrisch, muhahahaha! Mörderisch, ezt nem bírom ki, hihihi!
Aztán persze már jön is az első üldözéses jelenet, amiben üldöznek egy szivar Audit, malac Passatot vagy Saab 9000-est, esetleg ilyesféle autók üldöznek új autót, mi pedig tudjuk, hogy a Szivar, a Malac vagy az Aero csúnyán össze fog törni. Egyszerre két tényező melengeti szívünket: az édes kiszámíthatóság, és a tudat, hogy egy sikeres német sorozatnál sem végtelen a költségvetés, de a Cobra 11 (eredeti címe Alarm für Cobra 11 - Die Autobahnpolizei)- tizenkét évad, 152 rész alatt jutott el oda, hogy összetörjenek egy VW Phaetont.
Egy Phaetont, jó reggelt!
Ennyire olcsó lenne már a Phaeton, egy huszonmilliós autó?
Hát igen, ennyire. Repül az idő. Az is már a középkornak tűnik, amikor a Teleki téri piacon köröztünk a Phaeton tesztautóval, Benji kiszállt, és egy Zsigulit berhelő brigád mellé állt, hogy szép, didaktikus képeket készítsen (a videón 2.50-nél). A zsigások pedig a világ leggyakorlatiasabb két kérdését tették fel, amit valaha is hallottam. Írott formában sem találkoztam ennél lényegre törőbb információéhséggel. Készüljenek tehát, jön a két kérdés.
1.: Milyen autó ez?
2.: Hol parkol?
A használt Phaetonok alja ma már tízezer euróért vihető, forintban bőven hárommillió alatt. A Cobra 11 szempontjából pedig édes mindegy, hogy a betegesebb-bonyolultabb, V10 TDI Phaetonok az olcsóbbak; egy piparámpának azok is ugyanolyan lelkesen futnak neki.
A Cobra 11 indulása idején (1996) malacorrú Passatokból már voltak hétéves példányok a használtpiacon – ugyanolyan modernek, de már viszonylag olcsók voltak, akárcsak ma a Phaeton.
A pörögve repülés titka: piparámpa
Hogy miért törik össze minden autó tök ugyanúgy a Cobra 11-ben, mi, meg egykori tévéműsorunk hűséges nézői tudják. Oké, nem minden autó törik össze így – nagyon ritkán van frontális teli, meg részátfedéses ütközés, üres hordókba belemenés, vagy szép oldalvást hengergőzés. Az alap azért a srégen felfelé, pörögve elszálló autó. Aki sose látott még közlekedési balesetet, csak Cobra 11-et, el is csodálkozhat, amikor először szembesül vele, hogy az autók ütközéskor nem kezdenek röpködni. Ha a Cobra 11 volna a valóság, az EuroNCAP töréstesztjei is sokkal látványosabbak lennének, és természetesen a talpra eső autók kapnák az öt csillagot.Mint a műsor Szeged melletti felvételén láthattuk, egy Cobra 11-stílusú röptetés meglehetősen egyszerű barkácsolással is előállítható. A Crazy Stunts csapata megfelelő, oldalnézetben pipa alakú rámpát hegesztett; a pörögve repülés kulcsa, hogy a bátor sofőr kellő tempóval, és ne a kerékkel, hanem a hozzá tartozó lengőkarral hajtson fel a rámpára. Megfelelően elhelyezett Molotov-koktélokkal természetesen a robbanással sem lesz gond – a magyar hobbicsapat legalábbis egy Zsigulival is szépen megcsinálta a mutatványt, ráadásul mindenki életben maradt.
Feldobom, fehér, leesik, sárga
A Cobra 11-ben időnként meglepően drága autók is szenvednek balesetet, mégse legyen a történet olyan könnyen kiszámítható. Az egyik módszer:
Ebben a C11-ben
például a Ferrari 308 GTB helyett valószínűleg egy Pontiac Fiero, vagy valami más donorra épült replika törik össze. Autóbuzik épp ezeket a snitteket várják a Cobra 11-ben, hogy aztán okos arccal kimerevíthessék a képet, és (a konkrét videóban 3.10-nél) megmutassák a gyereknek, hogy egy Ferrarin tutira dupla kipufogórendszer van. Nem mintha sok olyan apuka lenne, aki napi rutin szintjén nézegetne Ferrari-hasakat.
Phaeton oder was?
A sok Cobra 11-klip nézegetése közben Omm fogott gyanút, hogy szereplő Phaeton és a repülő Phaeton felnijei hasonlóak bár, de nem egyformák. Az üldözésben is látható, hogy mindig vágnak, amikor a Volvo hátulról, vagy oldalról koccolja a Phaetont, és ha véletlenül még egyszer mutatják az ütközött részt, egy fia horpadás sincs rajta. Miért kímélik, ha úgyis összetörik? Csak egy magyarázat van: mert nem törik össze. Valami más szaladt fel a piparámpára és adta elő a szokásos, kötelező Cobra 11-műsort. (Szerintem egy finoman átalakított B Omega vagy amerikai megfelelője, a Cadillac Catera. A felni a leginkább árulkodó jel. - omm) Ezek szerint tehát Németországban a válság előtt sem volt kolbászból a kerítés, és a Phaeton talán még ma is túl drága nekik, hogy csak úgy összetörjék. Attól függetlenül én holnap este is rajta leszek a Cobra 11-en, a műsorismertető legalábbis ígéretes:
"Egy autópályán történt tömegbalesetnél Semir egy nőt lát elmenekülni." A nő természetesen a kutyát nem érdekli. De hány malacorrú Passat pusztulhat el látványos körülmények között a nyitó tömegbalesetben?!